Extra |
Med utgångspunkt
i den svenska musikindustrin har vi tittat på konkurrenskraften
hos kulturindustrier. Vad kan vi dra för nringspolitiska slutsatser?
Mot slutet av 1990-talet var Sverige, vid sidan av USA och Storbritannien,
det land i världen som hade den största nettoexporten
av musik per capita. Hur kunde denna konkurrenskraftiga musikindustri
växa fram? En förklaring är att det rör sig
om en intressant blandning av stenhård kommersialism och rivalitet,
kärlek till musik, konstnärliga entreprenörer, välfärdsstatens
framväxt och en generell nationell och lokal kulturpolitik.
I
en nyligen utkommen bok på SNS Förlag - Populär
musik från Svedala - diskuterar vi hur en konkurrenskraftig
musikindustri vuxit fram i Sverige. Vi tar vår utgångspunkt
i teorier och synsätt som under senare år utvecklats
i svensk och internationell forskning rörande hur kreativa
miljöer, industriell dynamik och internationell konkurrens-
och innovationskraft skapas och utvecklas.
Syftet med denna artikel är att belysa de omgivningsfaktorer
som varit betydelsefulla för musikindustrins framväxt
och framgång. Målet är också att diskutera
dels vilken roll medvetna näringspolitiska insatser spelat
i det svenska musikklustrets utveckling, dels vilka generella näringspolitiska
slutsatser som kan dras av det svenska musikundret.
Klusterbegreppet i fokus
Analysen utgår ifrån klusterbegreppet
och de modeller som knyts till begreppet. De säger i korthet
att långsiktig konkurrenskraft hänger samman med företags
innovationsförmåga, att innovationer uppstår i
samspel mellan aktörer i industriella system, och att processen
förefaller vara som mest kraftfull när den verkar i geografiskt
täta miljöer. Sedan publiceringen av Michael Porters bok
The Competitive Advantage of Nations 1990, har denna tankemodell
fått en stor spridning, såväl i forsknings- som
i policysammanhang.
Konkurrenskraftiga kulturindustriella kluster
Det finns många exempel på internationellt
konkurrenskraftiga kulturindustriella kluster. Hollywood är
kanske den mest framträdande, men staden New York kan också
nämnas. Det handlar ofta om miljöer med starka - ofta
informella - länkar mellan utbildning, forskning, specialiserad
arbetskraft, riskvilligt kapital, sporrande konkurrens och innovativa
leverantörer. Sådana städer, platser eller regioner
har i sig själva också blivit varumärken som lockar
till sig talang och kapital.
I en alltmer globaliserad värld kan musikindustrin i Sverige
ses som en sådan miljö, ett sådant kluster. Stora
delar av detta kluster har sin tyngdpunkt i Stockholm, men det betyder
självfallet inte resten av Sverige är utan betydelse eftersom
det också vid sidan om Stockholm existerar - vilket nämnts
tidigare - ett antal lokala musikkluster. Dessutom så kommer
människorna i musikindustrin från hela landet - såväl
artister som de personer som arbetar i musikbranschens företag.
Vi menar alltså att klusterdynamik, i vid bemärkelse,
har gjort den svenska musikindustrin konkurrenskraftig. Inom svensk
musikindustri finns vid sidan av de stora skivbolagen en uppsjö
kreativa musikskapare, artister och producenter, liksom en mängd
entreprenöriellt lagda småföretagare. Den svenska
musikbranschens framgång under senare år förklaras
av att dessa tillsammans bildar ett slagkraftigt system, där
helheten blir mer än summan av delarna. Men vad innebär
då detta mer konkret?
Det övergripande syftet med Porters modell är att försöka
visa vilka dimensioner som är centrala för att förklara
hur långsiktig industriell konkurrenskraft skapas och vidmakthålls.
Dessa är: produktionsfaktordynamik (t.ex. arbetskraftens utbildningsnivå
och kompetens), efterfrågeförhållanden (sofistikerade
och krävande kunder som känner av eller förebådar
tendenser), förekomsten av relaterade näringar och stödjande
verksamheter som i sig själva är internationellt konkurrenskraftiga
samt företagsstruktur och rivalitet inom den egna branschen.
Dessa fyra drivkrafter kompletteras i sin tur av två ytterligare
faktorer i Porters modell, nämligen politiken och slump (chance),
som på olika sätt också kan påverka dynamiken
i och förutsättningarna för klustret. När det
gäller politiken handlar det till exempel om infrastrukturella
investeringar och lagstiftning. Slumphändelser ska inte förstås
som ren tur eller rena tillfälligheter. Om vi använder
musikindustrin som exempel skulle en sådan slumphändelse
vara genombrottet för digital teknik. Detta genombrott skedde
i allt väsentligt utanför det musikindustriella systemet
men kom ändå självfallet att på ett genomgripande
sätt att förändra förutsättningarna såväl
för produktion som för konsumtion inom systemet.
Vad har gjort den svenska musikindustrin
konkurrenskraftig?
Det är inte möjligt att peka på
en enskild faktor som gjort den svenska musikindustrin konkurrenskraftig.
Kluster växer fram under lång tid och en mängd olika
faktorer, som i många fall inte har ett dugg med den specifika
industriella produktionen att göra, påverkar klustrets
framväxt och utveckling. Till de senare hör till exempel
starka influenser av engelsk och amerikansk underhållning
i Sverige sedan andra världskriget och det faktum att det allmänna
välståndet i landet har gjort det ekonomiskt möjligt
för ungdomar att köpa instrument och enklare inspelningsutrustning
samt att det sedan 30 år tillbaka funnits en kulturpolitik
som bland annat stött musikskapande (genom att subventionerade
lokala spelställen och replokaler t.ex.)
Syftet med det följande är inte att ge en definitiv förklaring,
eller att presentera en komplett checklista över viktiga faktorer.
Några företeelser och processer som förefaller ha
varit betydelsefulla när det gäller den svenska musikindustrins
konkurrenskraft kan emellertid lyftas fram.
En första viktig lärdom är betydelsen av rollmodeller
och mentorer. Förebilden framför alla andra i detta
sammanhang är naturligtvis ABBA. Precis som Björn Borg
banade väg för det svenska tennisundret, har ABBA spelat
en central roll för det svenska musikundret under 1980- och
1990-talet. Effekten verkar via minst två mekanismer. Dels
inspirerar den andra aktörer i Sverige genom att visa vad som
är möjligt: kan dom så kan vi. Dels
bidrar den till att sätta Sverige på kartan, vilket leder
till att andra svenska aktörer tas på större allvar
ute i världen.
En annan viktig lärdom gäller betydelsen
av rörlighet, kreativa nätverk och mötesplatser.
En av de viktigaste faktorerna för kunskapsspridning i regionala
kluster är rörligheten på arbetsmarknaden. När
en musiker börjar arbeta på ett skivbolag, eller när
en person som arbetat i en skivaffär startar ett produktionsbolag
så bidrar detta till att kunskaper och kompetens sprids och
kombineras på nya sätt. Men en dynamisk miljö kännetecknas
också av ett intensivt idé- och kunskapsutbyte som
inte sällan äger rum efter kontorstid.
En annan viktig dimension är öppenhet
för nya idéer och intryck. Detta manifesteras
inte endast av att det startar många nya företag utan
också av att många vågar försöka satsa
på nya affärsidéer. Minst lika betydelsefull är
öppenheten utåt, mot andra kluster nationellt och internationellt,
till exempel mot IT. Samtidigt som denna öppenhet är viktig
så finns det parallellt - som i alla branscher - också
konservativa strömningar. Ibland kan man fundera på om
det kanske rent av är bra att denna typ av tröghet existerar,
eftersom det tvingar fram fantasirikedom och innovationsförmåga.
Exemplet Hultsfred illustrerar detta. Det offentliga var inledningsvis
långt ifrån välkomnande gentemot de unga entreprenörerna
som drev utvecklingen av musikklustret på orten. Öppenhet
innebär alltså inte med nödvändighet att alla
aktörer i en miljö är extremt förändringsbenägna
och mottagliga för impulser utifrån. Snarare är
det enskilda individer och grupper som är öppna för
nya intryck och strömningar och som entreprenöriellt driver
saker framåt och finner nya lösningar.
Slutligen lär oss det svenska exemplet att det också
verkar positivt om det existerar en slags
rivalitet - inte nödvändigtvis i bemärkelsen
att man konkurrerar direkt med varandra utan snarare att man vill
vara bättre, lyckas bättre än det eller det företaget
(eller helt enkelt: kan den så kan jag! )- som bidragit till
nyföretagande och entreprenörskap. Denna rivalitet är
på samma gång parad med samarbetsförmåga.
Så, hur kan man då sammanfatta de
faktorer gjort den svenska musikindustrin konkurrenskraftig? I matrisen
preciserar vi - utifrån ett klusterperspektiv - de olika processer
som har lyfts fram som förklaringar. Vissa av dessa har naturligtvis
betytt mer, andra mindre. Vissa är globala makroförändringar,
andra är mer konkreta och direkt relaterade till musikbranschen.
Klicka här så kommer det en bild
av de olika faktorerna!
Det bör också framhållas att vissa av dessa förklaringsfaktorer
inte har ett dugg med den lokala miljön att göra överhuvudtaget.
Om vi ser på exportframgångarna i Japan, så är
det helt uppenbart att aktörer på den japanska marknaden
varit oerhört betydelsefulla för att svensk populärmusik
fått ett genombrott där och blivit en försäljningsframgång.
Studier av den amerikanska skivmarknaden visar att promotion och
marknadsföringskanaler till media och detaljhandel är
lika viktiga som en bra låt eller skiva för att få
en hit och nå en försäljningsframgång
Det svenska musikklustrets framgång aktualiserar ett flertal
näringspolitiska frågeställningar. En första
fråga gäller vilken roll medvetna näringspolitiska
åtgärder spelat i klustrets framväxt. En andra fråga
gäller vilken roll offentligt bestämda ramvillkor - vilka
inte initialt syftat till att utveckla ett musikindustriellt kluster
- ändå spelat för klustrets framgång. En tredje
fråga gäller vilka näringspolitiska lärdomar
som kan dras av det svenska musikklustrets utveckling hittills.
Vilken roll har medvetna näringspolitiska
åtgärder spelat för musikklustrets framväxt?
Den första frågan kan besvaras lätt
och entydigt. Det svenska musikklustrets framväxt är inte
resultatet av någon medveten näringspolitisk strategi.
Klustret har vuxit fram successivt över lång tid. Dess
snabba tillväxt under 1990-talet grundlades, som vi visat i
denna bok, i väsentliga avseenden redan under 1970- och 1980-talen,
ibland ännu tidigare. Näringspolitiken började på
allvar att rikta intresse mot musikindustrin - och andra upplevelseorienterade
näringar - först sedan de etablerats och så att
säga bevisat sin tillväxt- och konkurrenskraft.
Vilken
roll har offentligt bestämda ramvillkor spelat för musikklustrets
framgång?
Den andra frågan är mer komplicerad.
Helt klart i detta sammanhang är dock att denna dynamiska industrielle
miljö vuxit fram över lång tid och som en oväntad
bieffekt av ett antal parallella processer. Det svenska musikklustret
formades långt innan begreppet klusterpolitik överhuvudtaget
existerade. Samtidigt har en mängd olika offentliga insatser
och regleringar varit betydelsefulla - från informella institutioner
som folkrörelserna (och offentliga bidrag till dessa) till
A-kasselagstiftning och en allmän, generell välfärds-
och kulturpolitik.
Vilka näringspolitiska lärdomar
kan dras av det musikklustrets utveckling?
När det gäller den tredje frågan kan konstateras
att en klusterbaserad näringspolitik inte primärt kan
handla om att bygga nya lokala musikkluster. Huvudinriktningen måste
istället vara att understödja mekanismer som skapar dynamik
och utveckling i det svenska musikklustret som helhet.
När det gäller att stödja öppenheten
i systemet kan vi konstatera att den svenska kulturpolitiken traditionellt
hoppat över populärmusikgenren och prioriterat annan typ
av musik (klassisk musik, folkmusik, jazz). En viss förändring
kan dock skönjas - om än i liten skala - när det
gäller satsningar på den amerikanska marknaden. Den mer
exportorienterade delen av musikindustrin kan konstatera att den
typ av show cases som från svenskt håll
anordnats av bland annat branschorganisationen Export Music Sweden
i New York varit lyckosamma. Att finna nya former för sådant
exportfrämjande kan vara en viktig insats för att stödja
såväl etablerade företag som nya entreprenörer
(oavsett om dessa är artister eller entreprenörer som
startat ett bolag).
Allmänt sett finns det behov av lokala
ögonöppnare, aktörer inom ett bestämt
område som ökar öppenheten för nya idéer
av särskild relevans för områdets verksamheter.
Gemensamma studieresor, gemensamt mässdeltagande, inbjudningar
till besökare utifrån, lokala task forces
som analyserar konkurrensförhållanden och rambetingelser
kan ha stor betydelse för att lyfta lokala verksamheter närmare
den globala frontlinjen inom branschen.
Samverkan och kunskapsöverföring
via tillitsfulla relationer är bara en av flera mekanismer
som genererar utvecklingskraft i näringslivet. Också
rivalitet mellan närbelägna företag är någonting
som skapar energi i utvecklingsarbetet. Detta är ett memento
för alla näringspolitiska insatser som syftar till att
skapa arenor för samverkan. Utmaningen är att stimulera
samverkan utan att för den skull eliminera rivaliteten.
Ett annat för musikklustret centralt policyområde rör
kompetensförsörjning. Musikindustrin är en småföretagstät,
kunskapsdriven industri som traditionellt inte haft tillgång
till externt riskkapital och finansiellt stöd. En förklaring
kan vara att musikindustrin upplevts som osäker och att traditionella
ekonomiska aktörer haft svårt att förstå och
analysera dess affärsmodeller. Här behöver kompetensen
i klustret förstärkas.
När det gäller kunskap- och kompetensutveckling har det
långsamt skett en förändring under 1990-talet i
och med att ett antal music management-utbildningar
skapats. Det är dock viktigt att komma ihåg att många
betydelsefulla dimensioner i musikindustriellt entreprenörskap
inte är möjliga att fånga i formell utbildning.
Att på olika sätt ta tillvara den tysta kunskap som finns
i musikbranschen är också viktigt. Eftersom många
kultur- och upplevelsenäringar är extremt små- och
mikroföretagstäta är utbildningar som betonar entreprenörskap
(mer än management) särskilt viktiga.
Ett område där det finns ytterligare
utvecklingspotential gäller musikindustrins koppling
till andra branscher. På ett ytligt plan handlar det
om att lära av varandras erfarenheter och att skapa synergier
genom gemensamma exportsatsningar. På ett djupare, mer långsiktigt
plan handlar det om att på olika sätt smälta ihop
med andra branscher (gemensam förståelse för varandras
affärsmodeller).
En ytterligare insikt när det gäller
den svenska musikindustrin är det faktum att olika politikområden
- framförallt närings- och kulturpolitiken
- kanske måste närma sig varandra. Även utbildningspolitiken
kan inkluderas i denna nyorientering. I denna artikel har vi behandlat
musik som en näring. Samtidigt är det alltså viktigt
att alltid komma ihåg - inte minst om man ska diskutera policy
- att musik alltid också fyller helt andra behov än ekonomiska
i det svenska samhället. Visst vill säkert de allra flesta
band och artister leva på sin musik. Visst vill de flesta
entreprenörer som startar ett skivbolag eller ett produktionsbolag
bli framgångsrika, kanske till och med internationellt framgångsrika.
Men, det är viktigt att komma ihåg att musik alltid skapas
av en mängd skäl som inte har ett dugg att göra med
vinstmarginaler och konkurrensstrategier att göra. Så
här sammanfattade Dag Häggqvist - en av den moderna svenska
musikbranschens grand old men - i en intervju i tidningen
Entreprenör sommaren 2003: Det är farligt mycket
hobby, det här. Ibland ger jag kanske ut skivor jag inte borde
ge ut. Men jag är både företagare och musikälskare...
Kanske är det helt enkelt så att den svenska musikindustrin
framgång helt enkelt förklaras av att denna blandning
finns.
2004.06.10
|