Extra |
Förra hösten skrev
jag en artikel i Alba om hur den danske kuturministern Brian Mikkelsen
planerade att lägga ned det fristående idrottsforskningsinstitutet
IFO, för att istället skapa en forskningsmiljö som
ska passa den konservativa regeringen. Den oblygt politiska styrning
av forskningen som detta innebär, väckte stor uppmärksamhet
i Danmark. Mitt i denna turbulens arbetade Henning Eichberg, en
av konfliktens centralfigurer, med en bok som behandlar relationen
mellan demokrati, kropp och rörelse.
Den boken är nu klar. Men innan jag skriver mer om den, vill
jag förklara varför jag blev nyfiken på att läsa
boken. För ett tiotal år sedan intervjuade jag Henning
Eichberg, som då arbetade på idrottsfolkhögskolan
i Gerlev utanför Köpenhamn. Under många år
hade de som arbetade där utvecklat den spännande idrottsteoretiska
tidskriften Centring. Kanske var det under några år
Europas mest spännande idrottsteoretiska texter som skapades
där.
Den svenska idrottsteoretiska debatten
imponerade inte på Eichberg, han fann den alldeles för
endimensionell. Den svenska specialiseringen inom forskningen bidrar
till att skapa murar mellan olika discipliner. Ett sätt att
komma förbi det problemet är enligt honom att utgå
från begrepp som tid, rum och energi. Det är begrepp
som gör det möjligt att arbeta på tvären över
de olika specialdisciplinerna.
Så långt kunde jag bara nicka jakande till hans påståenden.
Det som fick mig att studsa till lite stillsamt i mitt svenska inre,
var hans beskrivning av idrottens förhållande till historiens
utveckling. Han sa då:
- Feodalismens adelssporter var geometriska och rumsliga. Det märkliga
i sammanhanget är att den kroppsliga revolutionen kom
före den politiska och industriella revolutionen.
Detta är mycket uppseendeväckande
för mig och många andra som har någon form av materialistisk
syn på historien, som utgår ifrån att ekonomin
är den grundläggande kraften för skapandet av kulturella
och sociala yttringar i samhället. Men Eichberg stod på
sig och gav några talande exempel. I Tyskland ligger den industriella
revolutionen runt 1830, men den tyska motsvarigheten till linggymnastiken
- turngymnastiken - bryter igenom en generation tidigare. Samma
förhållande gäller för England. Där kan
den industriella revolutionen dateras till tiden runt 1770. Men
redan på 1730-talet hade man börjat introducera stoppuret
inom sporten.
De exempel Henning Eichberg angav handlar om övergången
från feodalismen till industrisamhället, som samtidigt
innebar en mekanisering av det manuella arbetet. Är det bara
här som hans tes om idrottens (eller kroppskulturens) förhållande
till samhällsutvecklingen blir möjlig? Eichberg menar
tvärtom, att principen är allmängiltig. Eller för
att spetsa till formuleringen: Säg mig hur du idrottar och
jag ska berätta vilket samhälle dina barn kommer att leva
i!
Håll med om att tanken är kittlande.
Varför detta hysteriskt nyvaknade intresse för fotboll?
De unga spelar inte direkt mer fotboll idag än för några
decennier sedan. Se istället på alla som skejtar, tar
sig runt på brädor, spelar streetbasket, eller på
explosionen av importerade idrottsgrenar. Har det någon koppling
till det vi brukar kalla kunskapssamhället och som förväntas
komma efter det nuvarande industrisamhället?
Min förhoppning är att Eichberg i den aktuella boken ska
återkomma till frågeställningen om orsak och verkan
i förhållandet mellan idrott och samhälle. Underrubriken
i titeln, Understanding Selfdetermination on the Basis of Body and
Movement, ger en vink om att han kanske kommer att göra det.
Boken påminner till sitt upplägg en del om en lärobok,
med tydligt angivna frågor som utgångspunkt. Dessa är
dock inga som kan betraktas som frågor givna uppifrån
och ned, utan lika svåra för alla. Som den första
inledande frågan i det första kapitlet - Demokratin,
sporten och livet: Var kommer demokrati in i mitt liv? Eichberg
kommer fram till slutsatsen att demokrati kan förstås
utifrån sportens mönster.
Den moderna demokratins genombrott brukar ju beskrivas som resultatet
av den franska revolutionen. Eichberg menar att det inte var någon
tillfällighet att den folkliga självorganiseringen
utvecklades samtidigt som gymnastiken och sporten. Det finns mer
än ett metaforsikt samband mellan denna nya typ av folkliga
och revolutionära rörelser å ena sidan och kroppskulturen
å den andra. De revolutionära förändringarna
i den moderna demokratin pekar bakåt mot det förpolitiska
livet och till deras uttryck i kroppskulturen. Men hur? Frågar
han själv. Jag nickar instämmande och väntar med
spänning på upplösningen.
Demokratin har varit en svaghet i vänsterns
analyser, inte minst vad gäller relationen mellan individen
och massan (den grupp man tillhör). Det gör att många
socialister ofta bara pratat om klassens, gruppens, intressen. Motsättningarna
blir då i leninistisk tradition dialektiska - ont mot gott,
arbetarklass mot kapitalägare. Eichberg tycker att tre poler
bättre beskriver kraftfälten i samhället; där
individens betydelse poängteras. På ett mer allmänt
plan kan man tala om självständiga individer som det civila
samhället - frivillig självorganisering, som står
i ett spänningsförhållande till staten och marknaden.
Sport rör sig på olika sätt i detta spänningsfält.
Från början var dess utgångspunkt olika former
av självorganisering, dvs den har sitt ursprung i det civila
samhället. Med professionalisering och sponsorverksamhet, träder
sporten in på marknaden. Av medicinska eller politiska skäl
har sporten även hamnat i den statliga intresesfären och
mycket av verksamheten är dessutom direkt beroende av statliga
och kommunala anslag.
I avsnittet The Body of Democracy
inleder Henning Eichberg med frågan om var man kan finna demokratiska
eller odemokratiska former av sport och illustrerar problemställningen
med doping och sätter in olika ståndpunktern i ett trialektiskt
schema.Om man läser begreppen i samma ordning får vi
följande tankeväckande schema:
Man kan betrakta doping som - en rättighet; ett brott; ett
problem.
Argumenten för detta är - individens fria val; försvar
för hälsan och lika möjligheter; balans av sociala
relationer.
Målgruppen är - den individuelle atleten; hela sportsystemet;
olika slag av folkrörelser.
Ideologisk ståndpunkte är - frihet; jämlikhet; broderskap.
Logiken motsvarar - marknaden; staten; det civila samhället.
Denna typ av trialektiska resonemang återkommer Henning Eichberg
till vid upprepade tillfällen. Som i relationen mellan Vi och
Dom. Sport inom marknadskraften är tävlingssport som följer
väldefinierade och standardiserade regler. Tävlingssporten
gör oss homogena och inriktade på att producera resultat.
Denna form av sport lämpar sig för produktion av nationella
känslor, vilket också hävdades i samband med den
aktuella debatten om nyttan av att göra Sveriges nationaldag
till en helg.
Statens intresse för sport ligger
på ett annat plan. Sporten används främst till att
fånga in individen i det sociala systemet under kontrollerade
former. En typisk representant för detta är gymnastiken
med sin faiblesse för uppställningar och inmarscher i
ordnade led. Individens rörelser synkroniseras, gärna
under ledning av någon person med auktoritet. Denna form av
kroppsövningar favoriserar inte direkt avvikande former, tvärtom.
Liksom den marknadsinriktade sporten utvecklas här en likhetsorienterad
kultur.
Mångfald utvecklas däremot i folkliga kulturer och skapar
en föreställning om demokratisk kommunikation, där
ingen agerar för att stävja avvikelser. Istället
är den självklara utgångspunkten att alla kan tillhöra
en minoritet.
Eichberg drar slutsatsen att kroppskultur och folkliga former av
demokrati på flera sätt är länkade till varandra.
Och då borde det väl också finnas individuella
kopplingar av motsvarande slag. På ett personligt plan kan
det vara provocerande att påstå att den egna kroppen
påverkar mig när jag skapar mig en ståndpunkt i
någon intellektuell frågeställning. Men det är
bara en förträngning, för varje litet bran har genomskådat
detta. De gör inte som du säger, de gör som du själv
gör.
Därför kan det mycket väl
finnas en koppling mellan, kropp, idrott och demokrati. Men
lyckas Eichberg knyta ihop trådarna? Jag letar speciellt efter
de trådar som binder ihop idrott med kommande samhälle.
Genom att knyta demokrati till kroppslighet öppnar han för
det refererade påståendet att det är mer allmängiltigt
än bara handla om övergången mellan feodalism och
industrisamhälle (eller kapitalism).
Men räcker det med kroppslighet? Förändringar är
uttryck för dynamiska processer. Kan detta vara källan
jag söker? Jag vet inte. Henning Eichberg kan naturligtvis
hävda att det inte var hans projekt. Men det kan inte vara
långt från hans eget tema om självbestämmande
på basis av kropp och rörelse. Förhoppningsvis kan
vi få anledning att återkomma till detta tema.
2004.06.10
|