Extra |
Vad är det som gör
en stad eller region attraktiv? Ett gynnsamt läge för
trafik och transport, tillgång till kvalificerad arbetskraft,
en väl fungerande infrastruktur? Svar: ja, men inte bara! En
region /stad med ett varierat kulturliv har ett stort fritidsvärde.
Därför är kulturen som lokaliseringsfaktor allt viktigare.
Hur ser förbindelsen kultur/ ekonomi ut i praktiken? I sin
rapport Kultur som lokaliseringsfaktor - erfarenheter från
Tyskland (1991) urskiljer Lisbeth Lindeborg i första tre kategorier:
kultur som lokaliseringsfaktor
kultur som produktivitetsfaktor
kultursponsring och mecenatskap
Dessa kategorier glider över i, står i växelverkan
till och påverkar varandra.För att börja med kultur
som lokaliseringsfaktor kunde man i några undersökningar
redan i 70-talets början se att den mjuka lokaliseringsfaktorn
"fritid, boende och personliga önskningar" (inklusive
kultur) var på tillväxt. Även företag tycktes
lägga mer vikt vid den fritids- och kulturellt betingade lokaliseringsfaktorn
än tidigare, och i en undersökning gjord av knappt hundratalet
företagare i Ruhrområdet menade 81,7% att kulturutbudet
är en faktor som bestämmer en orts kvalité. 70,5%
av de utfrågade bekräftade samband mellan ortens image
och företagets. 83,1% framhöll att de egna företagen
borde bidra till ortens kulturliv genom ekonomiskt stöd.
När det gäller kultur som produktivitetsfaktor
blir kulturnäringen av allt större vikt, enligt Lindeborg.
Ett flertal internationella undersökningar visar att kultur
är en tillväxtbransch och en lönsam sådan.
Ett exempel är bok- och musikmarknaden. I Amsterdam 1983 gjordes
en studie på de klassiska konsterna: musik, teater, måleri,
teateragenturer, konstskolor etc. ( ej litteratur med bokförlag
dock) och dess sekundera effekter. Resultatet visade bl.a. att de
statliga subventionerna i stort sett flöt tillbaka till stadskassan
som skatter från de 13.000 som arbetade inom de ovan nämnda
verksamhetsfälten. Med en direkt och indirekt omsättning
på 1,3 miljarder gulden var kulturens sekundäreffekter
avsevärda. Mest tjänade hotell- och restauranger.
Kultursponsring och mecenatskap är sedan början av 1980-talet
ett ofta återkommande tema i kulturdebatten. Man har diskuterat
både dess för- och nackdelar. Mecenaterna har i egenskap
av oegennyttiga gynnare av konst och kultur välkomnats, medan
företagens sponsringsverksamhet har betraktats med misstro
på en del håll inom kulturlivet.
Denna bild har dock förändrats
de senaste åren då alltfler företrädare för
kulturlivet respektive affärslivet talar om en ny era. De ser
allt större behov av konkreta samarbetsprojekt i framtiden.
Kultur ger affärer ger kultur. Isande konjunkturvindar för
flera svenska storföretag kyler visserligen ned det svenska
kulturlivet när sponsringsprojekt bantas eller försvinner.
Det handlar i och för sig inte om någon stor del av kulturarbetarnas
intäkter, men det är ofta på marginalkronor på
vilka enstaka storprojekt hänger.
Nu handlar inte relationerna mellan kultur och affärer bara
om sponsring. Marknaden för "upplevelseprojekt" växer
och företag får allt svårare att tillfredställa
sina allt kräsnare kunder, anställda och sparare. Det
handlar mindre om pengar i utbyte mot reklam. Kulturarbetarna och
näringslivsfolket behöver istället mer konkret utnyttja
varandras kunnande. För företagen räcker det inte
att marknadsföra och massproducera längre, enligt Dagens
Industri (2002). De måste ha in mer kreativitet av den sort
som kulturen står för - och kommunicera med människor
på det känslomässiga planet. Kulturarbetarna kan
i detta läget inte bara se sig som offentligt stödda tjänstemän,
utan måste våga sig ut som aktörer i ekonomin.
De behöver själva en del av de erfarenheter av projektledning
och marknadsföring som företagen har. Och de behöver
få en del av företagens resurser att arbeta med.
I Danmark har motsvarigheten till näringsdepartementet och
kulturdepartementet låtit publicera en rapport som knappt
bär ett spår av den vanliga utredningsprosan. Man har
skissat upp planer för hur den här typen av samarbetsprojekt
ska drivas i större och bredare format och helt enkelt bli
nästa stora industribransch när företag och kulturarbetare
startar olika projekt. Problemet för alla som ska presentera
projekt av detta slag för företagsstyrelser eller politiska
beslutsinstanser är att kultur innefattar så mycket som
ligger bortom det enkla och mätbara. Man tar som exempel upp
en utställning av Picasso, där besökarna var överens
om att " detta är stor konst", men nästan ingen
kan säga varför de berörs och inspireras.
"Affärer med kulturellt djup
har liknande karaktäristika. De är oerhört komplexa
att hantera. Det är därför kulturprojekt och affärsprojekt
börjar glida närmare varandra"
(Dagens Industri 2002)
Kultursponsringens moderna historia i Västsverige började
för ca 20 år sedan, då Volvo gick in som sponsor
för Göteborgs symfoniorkester. Föreningen Kultur-
och näringsliv gjorde 1999 en undersökning av omfattningen
på kultursponsring i Sverige. Man uppskattade då att
200 miljoner ca betalades ut till hela landet under ett år.
Mindre undersökningar sedan dess visar på en klar nedgång.
Idag är sponsringen till statliga museer och konsthallar mindre
än hälften av vad den var 1999. Populärast att sponsra
är musik, följt av kulturminnesvård, bildkonst,
teater och dans.
Skattemässigt behandlas sponsring ungefär som reklam.
För att det ska vara avdragsgillt krävs en motprestation
av den sponsrade, annars räknas det som en gåva.
(Östgötakorrespondenten 2003)
Kulturen är en näringsgren som
sysselsätter många människor. Kulturindustrin,
såsom förlag, skivbolag, filmindustri, designföretag,
radio- och TV-bolag utgör en betydande arbetsmarknad. För
att mäta kulturens sysselsättningsmässiga betydelse
krävs någon form av avgränsning eller definition,
då någon sådan entydig saknas. Jag ämnar
använda mig av den avgränsningen/ definitionen som gjorts
i K.Perssons och B.Holmgrens rapport Kultursysselsättningen
i Västra Götaland. I dess beskrivning och analys har kultursektorn
i Västra Götalandsregionen betraktats som vilken tjänsteproduktion
som helst och har i sin mest agregerade form delats in i 4 olika
delar omfattande idégenerering, management/ledning, produktion
och distribution, dvs vad som kan betraktas som hela produktionskedjan
inom kultursektorn.
Det totala antalet sysselsatta inom kultursektorn, respektive antalet
sysselsatta inom olika detaljområden, samt regional fördelning
kan studeras genom offentlig statistik. Även empirisk insamling
av data och intervjuer måste göras, s.k. casestudies.
Till de vanligaste kulturaktiviteterna
hör att läsa böcker eller annan litteratur, att besöka
bibliotek och att gå på bio. En mycket vanlig fritidsaktivitet
är att gå på restaurang, pub eller café.
Minst vanligt bland de efterfrågade aktiviteterna är
att dansa folkdans, balett och att sjunga i kör eller annan
grupp. frånsett den mycket kraftiga utvecklingen för
persondatorer i hemmet, så är utvecklingen starkast för
bio-, konsert- och biblioteksbesökande. Studiecirkeldeltagandet
har däremot minskat liksom läsning av veckotidningar.
Resultaten från ULF-undersökningarna bekräftar,
enligt Kulturrådet(2002) till stora delar de redan tidigare
välkända stora skillnaderna i kulturvanor mellan män
och kvinnor, unga och gamla, infödda svenskar och invandrare,
arbetare och tjänstemän, storstadsbor och glesbygdsbor
osv. Men i flera avseenden kan man se att gamla mönster håller
på att brytas, exempelvis sociala skillnader och skillnader
mellan könen och unga och gamla planas ut.
Kultur betyder olika för olika grupper
av människor. Den kulturella infrastrukturen är mer viktig
för dem med en konstnärlig utbildning, förmodligen
eftersom de är mer beroende av kulturella institutioner i jakten
på arbete. Opera, teatrar, museum och konstgallerier är
av mindre vikt för dem med lägre utbildning och för
dem med en civilingenjörsexamen, än för andra grupper.
Specialistlärarna finner offentliga bibliotek väldigt
viktiga.
En allmän slutsats är att en lång rad av variabler
påverkar valet av att välja att leva i en viss region,
eller en särskild plats, och att vad som styr valet varierar
mellan olika grupper av människor. Mindre än en tiondel
tycker mer än hälften av ovanstående kriterier inte
spelar någon roll för valet av bostadsort.
Kultur är inte statisk, den
är föränderlig. Kan man verkligen göra avgränsningar
inom kulturen? Snäva eller vida definitioner görs olika
beroende på vem man frågar. För vissa är stöd
till idrotten kultur. Det handlar om olika relationer, tror Kerstin
Quentzer, kulturchef i Västra Götalandsregionen. Ur ett
etnologiskt perspektiv är det samhällets värderingar
som styr. Ser vi på det ur ett fakultativt begrepp är
det ordet och dess uttryck som blir värderande. Det finns en
svårighet i detta, och det gäller skärningen kommersiellt/
icke kommersiellt. "Sätt inte etiketter, men håll
diskussionen levande". ( K.Quentzer)
Kulturen är svår att avgränsa och bör ej heller
låta sig göras, anser andra. Det blir nästan en
filosofisk fråga. Ett objekt, en handling ett uttryck eller
en produkts värde kan inte bestämmas utifrån någon
inneboende stabil, allmängiltig eller sann konsument. Värdet
skapas istället helt individuellt hos varje slutanvändare.
En avgränsning kan ske genom instrumentella aspekter i såfall.
Men även här kommer våra personliga upplevelser
in vad vi uppfattar som "naturliga" avgränsningar.
I rapporten "Den ofrivillige företagaren"
(2002) väljer man att dra klara linjer mellan begreppen kulturindustri
och upplevelseindustri De menar att skillnaden mellan dessa är
stor och att det är viktigt att inte blanda ihop korten. Istället
handlar det om två fundamentalt olika synsätt och relationer
till offentlighet, samhällsroll och argument för ekonomiska
medel. I den traditionella upplevelseindustrin ingår: musik,
film,TV-radio, författarskap/ publicering, reklam, arkitektur,
tryckta medier etc. Till denna kopplas ny upplevelseindustri: New
performing arts, konst, nya medier, dator- och TV-spel, upplevelseturism,
mat, konsthantverk, natur och evenemang.
Frågan som lätt dyker upp är vad som utesluts i
definitionen kultur - allt är ju en upplevelse. Dessa funderingar
förtjänar en fortsatt diskussion i framtiden.
2004.06.10
|