Hur sjukdomar förklaras har i grunden
med hur man uppfattar människan, hennes kropp, hennes biologi
och hennes väsen att göra. Vi i västvärlden
kom att se på människan som uppdelad i en materiell
och en andlig del genom filosofen Descartes tankar på 1600-talet.
Men det finns andra filosofer i andra delar av världen som
kan utmana vår bild.
Hur man förklarar orsakerna till sjukdom
speglar också vårt behov av att hålla ordning
i samhället. Klassifikationer tjänar syftet att anpassa
saker och ting till en ordnande idé. All slags undvikande
av det orena, det onda, det riskfyllda har med ett behov av ordning
att göra. Oordning uppstår lätt om gränserna
mellan vad som är rent och orent, normalt och onormalt,
inte hålls klara.
Sjukdom är nog
för det mesta något oönskat
i mänskliga samhällen. Sjukdom måste förebyggas
och bekämpas för att inte konsekvenserna ska bli för
stora. Föreställningarna om hur man ska leva för
att förbli en frisk människa och därmed indirekt
bidra till ett friskt samhälle har ofta med undvikande att
göra; undvikande av konflikt och obalans men också
kontroll av kroppen.
I någon form har det länge funnits
en förebyggande hälsotanke i vårt samhälle.
Preventiva åtgärder utvecklas i takt med medicinsk
forskning. Verksamheten visar indirekt hur samhället är
organiserat och ordnat för att man ska kunna upprätthålla
värden som exempelvis ett "sunt liv", en "sund
kropp" och ett "sunt samhälle".
Att söka sambanden bakom varför människor blir sjuka eller
förblir friska utgår oftast från de negativa
exemplen. Man söker svar bland ohälsosamma miljöer,
ohälsosamma livsmedel såväl fysiskt som psykiskt
ohälsosamma livsstilar och omständigheter. En medborgares
förståelse av, och kunskaper om, de olika slags risker
som är förknippade med henne är inbäddade
i hennes liv. Kunskapen om riskfaktorer är dessutom mycket
tidsbunden, den förändras över tid. Det var inte
länge sedan som rökning framstod bland vissa sektorer
av den medicinska professionen som lugnande och rött kött,
smör och grädde ansågs bygga upp friska kroppar.
Paradoxalt nog är det inte alltid
som förebyggande verksamhet gynnar människor. I samhällets
strävan att hålla ordning mellan det farliga och det
ofarliga händer att informationen man ger om hur man ska
hålla sig frisk och indirekt om orsakerna till dödlig
sjukdom blir oklar. Är den medicinska vetenskapens metoder
att söka kunskap om samband mellan sjukdom och människors
liv tillräcklig för den preventiva verksamhet man bedriver?
Kommer den att kunna rädda oss från lidande och för
tidig död i framtiden?
Jag har under ett antal år i ett
fältarbete studerat ett förebyggande hälsoarbete.
Min första kontakt med tolv män som ingick i en erbjuden
hälsoundersökning var när de redan hade fått
reda på att de inte låg bra till med sina prover,
fast de alla uppfattade sig som friska vid tillfället. Efter
mitt första samtal med männen på vårdcentralen
besökte jag dem i deras hemmiljö. Det gick en vår,
en sommar, en höst och senare åter en vår. Vid
nya provtillfällen var jag också närvarande.
Det var då som några av männen blev medvetna
om att deras kroppar som givit prov på en hög kolesterolnivå
i blodet inte hade sänkts utan tvärtom stigit. Männen
reagerade på olika sätt inför risken att dö
i hjärtinfarkt. Några av dem började i och med
hälsoundersökningen att leva med risken att när
som helst drabbas av hjärtstillestånd. Vad innebar
egentligen den oron för deras allmänna hälsa?
Förutom känslor
av oro och obehag, ibland dödsskräck,
föreföll männen också bli medvetna om kroppen.
De började känna hur "det strömmar fett med
blodet". Andra uttryck som kom till användning var:
"jag känner mig som en fett-bomb", eller "jag
kan känna hur det stockar sig vid hjärtat". Kroppen
blev mycket påtaglig genom att ett värde blev förmedlat,
ett värde som hade starka kulturella budskap. Det talade
om samhällets ideologi och moral, indirekt om fetma, felaktigt
leverne och dåliga vanor.
Hälsoinstruktioner som råder
människor att ändra sin livsstil eller påverka
sin kropp i någon mån grundar sig på inställningen
att det finns förutsägbara samband mellan liv och kropp.
Vissa hälsobefrämjande handlingar ska resultera i vissa
positiva kroppsliga reaktioner. I denna process ligger en av
orsakerna till lidande bland människor som inte lyckas uppfylla
dessa mål trots att de följer instruktionerna. Allt
det som är oförutsägbart när det gäller
samband mellan hälsa och liv förblir outtalat och dolt
i den preventiva verksamheten.
Uppdelningen av den
individuella kroppen i psyke och
soma eller kropp och själ har fört oss längre
bort från de dolda sambanden mellan den mänskliga
kroppen och människans liv i samhället. Först
gäller det oförmågan genom tiderna att acceptera
så kallade själsliga orsaker till somatiska tillstånd.
När man sedan lärde sig tala explicit om psykosomatik
framstod dessa tillstånd på något sätt
som mindre verkliga än det man uppfattade som rent somatiska
åkommor. I västvärlden saknas ett vokabulär
som ger oss möjligheter att hantera relationen "kropp-själ-liv-samhälle".
I motsats till männen som ansåg
sig friska och som fick riskdiagnoser i samband med en hälsokontroll
finns människor som upplever sjukdom men som inte alltid
kan få sin medicinska bekräftelse. Under ett antal
år har jag följt människor som fått diagnosen
kroniskt trötthetssyndrom. Dessa människor har haft
ett långt lidande utan att man kunnat finna orsaken. Symtomdiagnosen
ger legitimitet men ingen bot. Flera symtombilder av kronisk
karaktär har utvecklats under 1900-talet; fibromyalgi, elallergi,
amalgam förgiftning, teknostress och kroniskt trötthetssyndrom.
De nya kroniska tillstånden kan ses som svar på frustrerande motsättningar
i dagens samhällsliv varför de får ett dubbelt
lidande. Värken blir det signum som döljer livet. Det
blir med värken som människan omedvetet signalerar
sin belägenhet. Men det vill till vissa bestämda ordningar
för att sjukdomstillståndet ska uppfattas som verkligt
och legitimt. Ett av de största problemen i samtiden är
de människor som har påtagligt lidande men som inte
befinns sjuka. Att man från sjukvårdens sida inte
kan finna bevis för sjukdom vid undersökning av kroppen
ger den lidande människan en känsla av vanmakt. Språket
har ingen uttolkare och undertexten förblir dold.
Behandlingen av kroniska värk och
trötthetssyndrom skiljer sig i olika delar av världen
beroende på tradition och praxis. Det beror inte bara på
att läkare och patient möts kring olika begreppsvärldar
utan också på den frustration som ligger i läkarnas
brist på verktyg att åtgärda patienternas konstanta
besvär. De kulturella orsakerna till att man inte helt kan
legitimera upplevelsen av kronisk trötthet öppnar upp
för en förståelse av vilken personlig betydelse
lidandet kan ha. Det handlar om kampen att bli tagen på
allvar, men mest kanske på ett omedvetet plan, om att få
träda tillbaka som hel in i den situation som utgör
kärnan till den förkroppsligade frustrationen och börja
vägen mot ett tillfrisknande där.
Människor blir
inte sjuka helt utan anledning.
För att hela kroppen ska påverkas av sjukdom måste
det försvar som finns där på något sätt
redan ha störts. Det gäller alla sjukdomar. Vi ser
det kanske allra klarast när det gäller det vi i vår
värld kallar immunbrist sjukdomar. Men alla sjukdomar har
att göra med det faktum att människor inte har kunnat
hålla de sjukdomsframkallande agenterna såsom exempelvis
virus och bakterier i schack. Hur förstår människor
i vår värld hur kroppen fungerar och var orsakerna
till ohälsa finns? Vad har forskningen kring dessa frågor
betytt för vår människosyn och livsuppfattning?
Och hur pass mycket påverkas vi i vårt vardagsliv
av vad vi vet om hur vårt immunsystem fungerar?
I och med immunologens sökande efter
kunskap framträder alltmer bilden av en kropp som aktivt
förhåller sig till världen och som aktivt väljer
ut och använder sig av en uppsättning ständigt
producerade nya antikroppar som håller kroppen frisk och
som ger den möjligheter att möta varje ny utmaning.
De svar som kroppen på detta sätt kan ge varje oroande
utmaning visar hur flexibel och innovativ den verkligen är.
Det som vuxit fram under årens lopp är kunskapen om
att de olika delarna av immunsvaret som kroppen har förmåga
att ge härrör från ett sammanhängande system.
Och detta system finns i kroppen där det länkar samman
kroppen med den ständigt skiftande omgivningen och miljön.
Många av oss i
västvärlden har vuxit
upp med rädsla för bakterier och smittsamma miljöer.
Det har varit viktigt att hålla gränserna mellan det
vi uppfattat som det rena och det orena klara. Vi har varit delaktiga
i en kulturellt skapad process för att hålla oss friska
genom åtgärder som vi inte ifrågasatt därför
att de ansetts nödvändiga för att vi inte skulle
bli smittade. Vi har inte uppfattat att vi dagligen och stundligen
utsätts för en stor uppsättning sjukdomsframkallande
agenter i vår miljö utan att vi berörs av dem.
Vi har inte uppfattat eller förstått att vi för
det mesta är starka nog att stå emot olika organismer
i vår omgivning, att leva i symbios med dem och att klara
av ganska nedsmutsade miljöer. Vi har inte varit medvetna
om att vi i själva verket är i kraft att hålla
sjukdom på avstånd. Det är egentligen inte så
att bakterier attackerar kroppen och gör att man blir sjuk.
Det är snarare så att kroppen avgör hur och när
bakterierna ska få agera.
Människan befinner sig alltid i ett
livssammanhang och känslor utgör underlaget för
upplevelsen av att finnas i världen. Kroppsliga erfarenheter
i hälsa eller i sjukdom är alltid sociala och påverkas
därför också samtidigt som de påverkar
interaktion och samverkan med andra människor. Kroppsliga
erfarenheter kan därför beskrivas på många
olika sätt. De kan ses som sociala, molekylära eller
cellulära delar av en sådan erfarenhet och därför
också som delar av en förankrad helhet. Och det måste
bli i och med känslorna och erfarenheterna som kroppens
immunsvar ska förstås. Det är i denna beskrivning
av känsla som man kan sammanfatta alla dessa funderingar
till en förkroppsligad levd erfarenhet - en människa.
2003.06.12
|