Ett ögonblicks verk.
Livet kan byta riktning snabbt och utan förvarning. Slumpen
styr ibland, men oftare är det de innersta önskningarna
eller rädslorna som tar överhanden och skapar den berättelse
som varje liv utgör. Ibland händer bra saker och ibland
är det katastrofen som slår till.
Anders Paulrud sa i en intervju
en gång att "det är ingen njutning i att sitta
och skriva. Man blir rastlös, röker för mycket
och får handsvett." Desto större njutning är
det att läsa resultatet av hans handsvett. Det vilar ett
stillsamt vemod över samtliga hans romaner och nästan
ledsammast av dem alla är den senaste Ett ögonblicks verk. Den är skriven i en lite mer ordrik
variant än de tidigare böckerna. De var väldigt
knappa i sina uttryck och det finns spår av denna karghet
även här, men det verkar som om Paulrud är på
väg att lämna den.
Ett ögonblicks
verk handlar om Axel. En
liten tunn man med starka händer som en gång var ett
ännu mindre barn. Den lille Axel förlorade sin mamma
när han föddes och fick sedan växa upp med en
far och en storebror som bägge har svårt att komma
över förlusten av mamman. Bägge ger de också
förmodligen Axel skulden för hennes död. De behandlar
honom i alla fall inte särskilt väl. Pappan dör
så småningom, när han och de bägge bröderna
skall resa en flaggstång. Den äldre brodern slinter
och tappar greppet och flaggstången träffar pappans
huvud med en våldsam kraft. Händelsen blir signalen
till uppbrott för Axel.
Inte den vanliga
kärleksmyten
Föräldraskap, längtan efter kärlek och människans
obotliga ensamhet är teman som återkommer i flera
av Anders Paulruds romaner. Kanske blir det extra sorgligt för
att Paulrud inte gått på populärkulturens gängse
bild av kärleken. Ni vet, myten om att en människa
blir lycklig av att vara älskad. I det hopplösaste
mörker är kärleken frälsaren och möter
vi bara den så står vi sedan ut med nästan vad
som helst. Men riktigt så enkelt är det ju inte. Inte
ens kärleken räcker ibland. Den ger oss bara mer att
förlora.
Axel är älskad. Han har först sin familj. Alltså
inte den biologiska - pappan och den märkligt undflyende
brodern är inte mycket att räkna med. Men Axel har
turen att ha en grannfamilj som tar hand om honom och älskar
honom på det villkorslösa sätt som föräldrar
bör älska sina barn. Där finns också en
jämnårig vän att dela uppväxtens äventyr
med.
Deras kärlek hjälper honom visserligen genom barndomen
men gör honom inte lycklig annat än i korta stunder.
Den hejdar honom inte heller i det snabba ögonblick då
Axel säger till sin bror att han skall flytta till Amerika.
Ett uttalande han sedan ångrar men inte kan ta tillbaka.
Till slut
måste vi faktiskt dö
Han kommer aldrig till Amerika, men väl till Köpenhamn.
Där möter han ännu en gång kärlek.
Han får flytta in hos Line och mellan dem utspelar sig
en kärlekshistoria som precis som alla andra i Paulruds
böcker måste ta slut. Visserligen inte i brådrasket
precis, men till slut. Line har bestämt sig för att
dö redan i romanens början och detta beslut kastar
en skugga även över de rosigaste delarna i skildringen
av deras kärlek. När hon ligger och vill dö är
både hon och Axel visserligen redan gamla, men det känns
ändå nästan outhärdligt att de måste
skiljas åt.
Men, precis så sorgligt är livet. Bäst vi lever
ska vi dö och ingen av oss slipper undan. Hur älskade
vi än är. Men på vägen dit spinner vi våra
berättelser och berättelsen om Axel är mer fängslande
än de flesta.
En arketyp
mer än en människa
Kanske kan man invända en del. Berättelsen är
lite omständligt uppbyggd, särskilt onödig känns
växlingen i perspektiv mellan Line och Axel i skildringen
av hans vuxna liv. Kanske vill Paulrud ge igen för den kritik
han tidigare fått för brister sina kvinnoskildringar.
Line blir dock inte mer levande av att få komma till tals
i jagform. Hon, precis som modersgestalten skildrad i grannen,
känns mer som drömmen om kvinnan med stort k än
som riktiga kvinnor. De är starka tålmodiga och förstående.
Och stora. Det är stora varma famnar att krypa in i.
Men - det är okej. Vem drömmer inte om den sortens
allomfattande kärlek ibland. Även de bägge fadersgestalterna
är lite av schabloner. Den onde och den gode. Den onde slår
med bältet och lyssnar inte. Han är naturligtvis militär,
fast en misslyckade sådan då han en gång vid
en onödig och dum olycka mist sin ena tumme. Den gode påminner
inte så lite om Astrid Lindgrens pappor och en del andra
man redan mött i andra berättelser. Ni vet en strävsam
man, som kanske dricker lite för mycket ibland, men som
älskar sin fru och tar hand om sin familj. Han meddelar
världen sina "oppfattningar" vid köksbordet
och förväntar sig att barnen skall växa upp till
hederligt folk.
Kanske finns eller fanns det sådana här människor?
Kanske är jag bara orättvis när jag ser dem som
schabloner? Det spelar inte så stor roll. Läs ändå
Ett ögonblicks verk och inse hur kort och ledsamt ett människoliv
är.
2003.06.12
|