Hur undviker man att porträttera
Mozart utan att förblindas av hängiven genidyrkan?
Historiken Peter Gays metod i sin bok "Mozart" är
helt sonika att fastställa att Mozart var ett geni.
En av flera enligt Gay följdriktiga slutsatser blir att
artonhundratalets människor måste betraktas som förlorade,
då de inte satte Mozart på den piedestal han förtjänar.
Och visst är det frestande att hålla med.
Inte desto mindre har Gay den uttalade
avsikten att visa vem människan Mozart var, bortom den närmast
mytologiska gestalten "ivriga beundrare naturligt nog gjort
Mozart till". Konstaterandet att Mozart är och förblir
dold bakom historiens gång och inte minst bakom sina verk,
måste dock göras även efter Gays bok. Dold även
bakom sina personliga brev och den brevväxling Gay till
stor del konsulterar, och där vi som läsare bara får
ta del av utvalda fragment.
Med erfaren hand ledsagar
Gay läsaren från Mozarts
barnsben till hans död. Ingen större tonvikt läggs
på den musikaliska kontext Mozart arbetar utifrån
eller det tankegods han förhåller sig till; musikens
idéhistoria lyser med sin frånvaro. Istället
är det personen Mozart som är målet, och Gay
lotsar och roar läsaren skickligt genom dennes revir med
kapitel rubricerade "sonen", "tjänaren"
och "tiggaren". Bokens tongivande bipersoner är:
den frenetiskt övervakande fadern Leopold, ungdomskärleken
Bäsle, hans koleriska arbetsgivare ärkebiskopen Colloredo
samt hustrun Constanze.
Naturligtvis står Mozart själv
i rampljuset. De aspekter som gärna poängteras är
egenheter som Mozarts "fixering vid anala skämt",
hans erotiska fallenhet, berättigade skryt samt usla ekonomiska
läggning. Vad som även framhävs är tidpunkterna
då Mozart skapade sina olika verk. På ett märkligt
sätt ter sig personerna runt Mozart vara stereotypa, ämnade
att inrama geniet. Mozart är den ende som i egentlig mening
framställs som en någorlunda dynamisk individ. Ett
exempel är att Mozarts mor Anna Maria - en i boken alltigenom
vän och stödjande moder/hustru - nämns
vid namn endast en gång,för att sedan konsekvent benämnas
som "modern" eller "hustrun". Detta samtidigt
som Gay aldrig upphör att demonisera fadern Leopold, vars
namn finns medtaget på närmast varje sida.
Skulle Mozart själv,
eller någon annan i hans
närhet, känna igen det porträtt Gay ger? De glasögon
Gay tar på sig innebär att han själv avgör
när till exempel osäkerhet, glädje, smicker, löje
eller djupt allvar döljs bakom Mozarts ord. Mozart var sannerligen
inte pryd, men knappast så oförställd att Gay
rimligen kan avgöra när Mozart upplevde "ohämmade
stunder av erotisk sällhet" och när han inte gjorde
det. Vidare: att hänvisa till uppemot fem händelser
per sida - vilka ibland inträffat med 15 års mellanrum
- för att "bevisa" en viss sinnestämning
eller egenskap hos Mozart gör inte att trovärdigheten
stärks.
Sådana påpekanden kan måhända
anses petiga i sammanhanget. Detta är främst en populärhistorisk
bok och att guidas mellan Gays gestalter och berättelser
förnöjer. Inga nya hemligheter presenteras, men boken
har goda kvalitéer och förutsättningar att nå
ut till en större publik än de redan hängivna.
2003.06.12
|