Sara Lidman har återigen sammanställt
en klippbok, fylld med främst tidigare publicerat material.
Tidsmässigt spänner sig texterna dryga 15 år
bakåt i tiden och fram till nutid. Trots en brokig samling
är det aldrig tråkigt eller ointressant i Lidmans
sällskap. Ibland blixtrar det dessutom till i klarhet och
läsningen blir till en frisk inandning en kylig vårmorgon
eller reningen i bastuns hetta.
Lidman skriver om hur fabrikens löpande
band med mördande enformighet föder frustrerat våld
och berövar det mänskliga inom oss. Hon liknar pornografin
vid uran och kadavermjöl - fientligt mot själva livet.
Och inte minst är den glödande skriften riktad mot
det så kallade militärindustriella komplexet; såväl
inom som utom Sverige.
"Vapen är nu en kommersiell produkt
vilken som helst - det gäller bara att hitta marknader för
den. Man måste stimulera efterfrågan." Kanske
är det en naiv och självklar sanning att peka på
det paradoxala med svenskt medlemskap i FN - som skall rädda
mänskligheten från krigets gissel - samtidigt som
vår krigsindustri lämnas över till marknadskrafterna.
Men naivt eller inte är det uppenbarligen en sanning som
tål att framföras på nytt av Lidman. Hon konstaterar
även att det helt enkelt måste finnas andra försörjningsmöjligheter
för människan än att ha kriget som födkrok.
Utifrån Swifts
klassiska anspråkslösa
förslag polemiserar Lidman mot den militarisering av Europa
som hon ser. Alla dem som i arbetslöshetens och de ekonomiska
klyftornas spår ej längre "behövs"
kommer - likt de fattigas barn i köttdisken - väl till
pass som soldater i en växande Europa-armé.
Det politiska och moraliska perspektivet
tycks med hjälp av en väl nyttjad inre kompass ständigt
utgå från de svagares situation, med skärpan
uppåt, mot skilda överheter. Detta genomsyrar även
de texter som inte är uttalat samhällsdebatterande.
Ett flertal essäer är personligt hållna och generösa
hyllningar till författarkollegor. När exempelvis besöket
på Lagerlöfs Mårbacka beskrivs vilar den den
döde författarinnans ande tungt över texten och
konflikten mellan människan och naturen känns lika
levande som i Gösta Berlings saga. Även det finstämda
minnestalet till Göran Tunström, efter dennes bortgång,
sticker ut bland övriga alster. Hon beskriver här Tunströms
text som "fullmatad på djupet och lätt på
ytan/munter - utan att bli cynisk". Helt olikt en beskrivning
av sig själv är det dessutom inte.
Vid den uppfriskande
läsningen slås jag av
hur stort vårt behov av Sara Lidman torde vara. I en tid
där alla nyhetskällor ekar allt mera samstämmigt
behövs motvikter. Bland annat av intelligenta snytingar
från obygden i Västerbotten.
2003.06.12
|