|
Tänk dig att du skall sätta
igång med att bygga ett nytt bord till ditt vardagsrum.
Det räcker inte att du skaffar dig virke till bordet, virket
måste också bearbetas. Du letar reda på din
verktygslåda, plockar fram mejslar, stämjärn,
penslar, hammare, hyvlar, filar osv. Att hamra bort överflödigt
virke verkar inte särskilt klokt, kanske är det bäst
att börja med en såg, övergå till hyveln,
plocka fram borren och vänta med penseln till slutskedet
av arbetet. Detta är du antagligen väl förtrogen
med, men finns det även sätt att tänka som är
bättre än andra?
Finns det även
en verktygslåda för tankar?
I så fall, hur skall man tänka då? När
är en tankeform tillämpbar och när fördunklar
den i stället för att sprida ljus över ämnet?
Denna typ av frågor står i centrum i "Att tänka
som en filosof" av engelsmannen Nicholas Fearn. I denna
bok presenteras filosofi som en uppsättning verktyg vars
för och nackdelar skärskådas. Fearn har valt
ut ett antal filosofer vars idéer får representera
var sin tankeform. Med början i antiken och Thales börjar
vi en vandring genom filosofihistorien där en aspekt av
respektive filosofs tankar omvandlas till ett verktyg eller metod.
Introduktionen ovan skulle då kunna representera analogin
som tankeform, och stå i avsnittet om Platon i Fearns bok.
Platon får med utgångspunkt i sin grottliknelse nämligen
stå för metod i boken.
Om jag i stället börjat denna
recension med att det första avsnittet om Thales och reduktionism
var intressant, det andra om Protagoras och relativism hade också
sina poänger, det tredje om Zenon och sköldpaddan och
om att använda sig av reductio ad absurdum även det
var OK, och därur drar slutsatsen att de följande 22
avsnitten också måste vara läsvärda, ja
då har jag hamnat i induktionens problem, som Fearn åskådliggör
i avsnittet om Francis Bacon.
Om man tänker så
här: Jag vaknade i förrgår,
jag vaknade i går, jag vaknade i morse, alltså kommer
jag att vakna i morgon och alla andra mornar så verkar
detta vara en rimlig slutsats. Men min farfar vaknade inte en
morgon, min farmor vaknade inte en morgon, min mamma vaknade
inte heller en morgon, alltså kommer inte heller jag att
vakna en morgon. Detta är också en rimlig induktiv
slutsats som dessvärre motsäger den första. Hur
skall jag veta vilken av slutsatserna som är den riktiga?
Det är alltså ingen filosofihistoria
i vanlig mening Fearn har skrivit, utan boken handlar om de intellektuella
redskap, metoder och infallsvinklar som filosofer uppfunnit eller
upptäckt för att citera författaren själv
i förordet. Varje avsnitt är sedan upplagt på
samma sätt, ett problem läggs fram - gärna med
aktuell anknytning, filosofen och hans liv presenteras - man
får också några underhållande eller kufiska
detaljer om deras leverne, metoden introduceras och dess styrkor
och svagheter demonstreras.
Fearn har själv studerat i filosofi
vid King's College i London vilket gjort att han också
i huvudsak likställer filosofi med analytisk filosofi i
den anglosaxiska traditionen, helst av den teoretiska sorten.
Uppdelningen av filosofin i teoretisk - som behandlar det som
inte kan vara annorlunda, dvs kunskapsteori, kosmologi osv; och
praktisk - som tar upp frågor som kan vara annorlunda,
dvs politik, moral och liknade frågor, för att tala
med Aristoteles är ett arv från antiken. Med detta
vill jag alltså säga att urvalet har en kraftig slagsida,
de filosofer som inte platsar i denna kanon syns heller inte
till i Fearns bok med undantag för Nitzsche och Derrida.
I den anglosaxiska traditionen avfärdas fransmän, åtminstone
efter Descartes, som pratmakare, och tyskar efter Kant som inte
är empirister begriper man sig inte på. Fearn kan
heller inte låta bli att citera den brittiska filosofen
Raymond Tallis vars yttrande "När kejsaren skall förnya
sin garderob brukar han handla i Paris" för att styrka
denna tes. Nu behöver inte detta betyda att boken är
dålig, det finns många goda filosofer även i
den analytiska traditionen. Fearn lutar sig tungt mot Bertrand
Russell, som dyker upp med jämna mellanrum i boken och vars
"Västerlandets filosofi" utgjort en flitigt använd
källa för Fearn. "Att tänka som en filosof"
blir lite av en lightversion av Russells bok. Nu är det
inget ont i detta heller, åtminstone inte för mig,
jag är ganska förtjust i Russells bok själv.
Russell försöker oftast ärligt
och noggrant redogöra för filosofernas idéer
innan han prisar dem eller hugger dem i stycken, oftast det senare,
man kan ju inte lägga fingrarna emellan bara för att
personen i fråga varit död i några hundra år.
Denna filosofiska öppenhet finns också i Fearns bok.
De avsnitt i "Västerlandets filosofi" som är
mindre bra, och det finns sådana, har dessvärre också
inspirerat Fearn. I avsnitten om Machiavelli och Rousseau får
vi oss schablonartade redogörelser för både deras
personer och idéer till livs. Lite skarpare analyser av
Rousseaus samhällsfördrag och vad Machiavelli har att
säga i Fursten har man rätt att vänta sig. Nej,
Fearn har sin styrka när han får leka på mammas
gata, avsnitten om t ex Hume, Wittgenstein, Bentham och Gilbert
Ryle, vars begrepp "kategorimisstag" behandlas, är
raka, välformulerade och klara.
Av tankar som kommit
fram de senaste 50 åren presenteras
bara två; Richard Dawkins "memer" och Derridas
dekonstruktion. Memer är enligt Dawkins en sorts analogier
med gener, och Dawkins har ju gjort sig känd för att
sprida uppfattningen att vi och andra levande varelser bara är
medel för våra gener att reproducera sig. Man skulle
om man följer Fearns tankeskola kunna säga att Dawkins
tillämpar Thales idé om att reducera något
komplext till något enkelt väldigt långt. Nu
är memerna en parallell till generna; memer är tankar
och föreställningar.
Tankarna i denna text har jag fångat
upp på andra ställen, liksom Fearn till viss del reproducerar
Humes, Kants och Russells texter. Dawkins menar då att
dessa tankar liksom generna är primära i förhållande
till mitt medvetande och att mitt medvetande bara är till
för att reproducera tankar, föreställningar, bilder
och melodier. Till min lättnad får Dawkins idé
om memer en välförtjänt känga, genom att
visa att analogin - alltså det som Fearn menar är
Platons metod - med gener inte håller. Denna tolkning av
evolutionsteorin köper dock Fearn utan vidare spisning.
I slutessän, den om Derrida, ställs
också Fearns eget förhållningssätt, den
om filosofin som metod, på sin spets. Derrida är ute
efter att hitta motsägelser i begrepp och texter och då
pekar han t ex på ett begrepp som att "knyta hymens
band" innebär en motsägelse. För att knyta
detta band krävs att hymen - mödomshinnan - inte längre
finns kvar, här finns en spricka mellan det sagda och meningen.
Och vad innebär "broderskap"? Det måste
vara så att någon är utesluten ur gemenskapen
för att de andra skall vara mina bröder.
Derrida försöker
visa att förnuftet aldrig
kan fånga helheten, att något alltid rinner emellan.
Derrida poängterar också att hans dekonstruktioner
inte är en metod, de är inte ens en akt eller operation.
Är det kanske så att filosofi överhuvudtaget
inte handlar om metod utan om innehåll? Den som vill läsa
om detta får alltså fortsätta med att läsa
en annan bok än den av Nicholas Fearn. Här slutar Fearns
försök att hitta tankemetoder med en uppmaning att
kritiskt söka nya vägar.
Och till dig som inte förstod vad
jag menade när jag skrev om induktion, reduktionism, analogi,
kategorimisstag och dekonstruktion kan jag bara säga: Läs
"Att tänka som en filosof" av Nicholas Fearn så
får du en enkel och klar introduktion till den analytiska
filosofin.
2003.06.12
|