|
För några år
sedan upplevde journalisten Eva F. Dahlgren en smärre chock.
Hon upptäckte då att hennes farfar, botanikprofessorn
Ossian Dahlgren (1888-1976), hade sysslat med mycket mer än
att klassificera växter. Han hade varit en av den svenska
rasbiologins förkämpar, en av dem som ville hindra
"mindervärdiga" människor - det vill säga
sådana som för starkt avvek från den långa,
blonda och blåögda nordiska normen - att fortplanta
sig eller invandra till Sverige.
Boken Farfar
var rasbiolog är
ett resultat av Eva F. Dahlgrens sökande efter vem Ossian
Dahlgren egentligen var. Hon har intervjuat släktingar,
och framför allt använt den brevsamling som farfadern
lämnat efter sig. Därur framträder ett fascinerande
porträtt av en man som av allt av döma var mycket typisk
för sin tid och samhällsklass. Ossian Dahlgren var
en högborgerlig familjepatriark som med modersmjölken
fått med sig en självklar arrogans gentemot kvinnor,
andra samhällsskikt och andra kulturkretsar. Hos honom smälte
klassfördomar och vetenskapliga fördomar samman till
en ideologi som ägde stor prestige i sin tids Sverige. Det
statliga rasbiologiska institut som öppnades i Uppsala 1922,
och som Ossian Dahlgren hade förbindelser med, hade en bred
politisk majoritet bakom sig. Dahlgrens borgerliga, konservativa
och tyskvänliga ideal - han höll på Tyskland
under andra världskriget - var naturligtvis inte representativa
för Sverige som helhet, men de var ändå djupt
förankrade inom sin tids svenska samhällselit, inte
minst den vetenskapliga världen.
Kärlekens irrationalitet
Boken hade inte varit så lysande som den faktiskt är,
om det inte vore för att den också skildrar en märklig
kärlekshistoria den mellan Ossian och hans fru Greta,
som man får följa genom flera decenniers brevväxling.
Detta äktenskap gick nämligen stick i stäv mot
Ossians egna rasistiska doktriner; Greta var inte ens halvannan
meter lång och tillhörde "en märklig alpinsk
ras" som en av Dahlgrens rasbiologiska vänner påpekade.
Liksom Greta blev även parets barn kortväxta och mörkhåriga,
varför de mer eller mindre inpräntades att de inte
borde fortplanta sig! Ossian reste runt på semestrar och
konferenser, och rapporterade i breven hem detaljerat om alla
extravaganta middagar och bjudningar han varit på. Samtidigt
fick familjen leva sparsamt och enkelt. Ossians bristande taktkänslighet
gentemot sin fru lindrades inte precis av att han envisades med
att upprätthålla nära kontakter med ungdomskärleken
Ellen (som dessutom var lång, blond och blåögd).
Ossian Dahlgren var alltså rasist, småsint mot sina
närmaste och synnerligen egocentrisk. Men han var ingen
demon - sådana finns som bekant knappast. Mycket har skrivits
om svensk rasbiologi och om de beryktade steriliseringarna, och
det kan vara lätt att känna främlingskap inför
dessa ting och de personer som låg bakom dem. Med denna
bok skapas därför nödvändig närhet till
och förståelse inför dessa aktörer. Det
moraliskt främmande blir något av kött och blod,
och därmed lättare att hantera.
Vilka blir framtidens "rasbiologer"?
Berättelsen om Ossian Dahlgren är inte bara en berättelse
om en viktig del av svensk 1900-talshistoria, utan har även
ambitioner att säga något om vår samtid. Vi
ser med berättigad avsky på den rasbiologi som hade
vetenskaplig status för 60-70 år sedan, men Eva F.
Dahlgren ställer också den nödvändiga frågan:
hur kommer framtiden att betrakta nutidens vetenskap? I bokens
slutdel vänder hon blickarna mot genetiken, som ju är
en av tidens mest omstridda och omdebatterade vetenskaper, och
som delvis bär på ett institutionellt arv efter rasbiologin.
Frågorna om vad kunskapen om gener och arvsanlag kan föra
med sig är i allra högsta grad värda att ställa.
Redan nu är personer med "fel" gener diskriminerade
av försäkringsbolagen, och vad händer härnäst?
Frågan är dock om det inte är en annan vetenskapsgren
än genetiken som idag bäst motsvarar den roll rasbiologin
hade under mellankrigstiden. Jag tänker på nationalekonomin.
Denna disciplin domineras av nyliberala teorier med status av
vetenskapliga sanningar, och nationalekonomerna har en prestige
i dagens samhällsdebatt som motsvarar den som rasbiologerna
hade tidigare. Det är denna "vetenskap" som de
senaste decennierna legitimerat vidgningen av klassklyftorna
inom de olika nationerna, liksom mellan de rika och de fattiga
länderna. En förhoppningsvis snar framtid kommer att
ställa sig lika frågande inför vår tids
blindhet, som vi gör inför svunna tiders.
Samuel Edquist
2002.06.13
|