Taxi sju - två -bland drömmare och dårar Fredrik Ekelund (1993) Månpocket |
Taxipassen låter allt från vanliga knegare, olyckliga försupna, hotfulla knarkare, kända redaktörer till utmanande glädjeflickor komma till tals.
Ur taxichaufförens perspektiv
berättar denna roman historien om Malmö på 80-talet. Henrik heter bokens huvudperson. Han bor i ett fallfärdigt hus på Jakob Nils Straede, granne med sin halvbror Leonard - alkoholiserad konstnär och pundare - och Henriks hjärta ömmar för brodern. I kvarteret bor även flera andra vinddrivna existenser, med idealistiska drömmar och hopplösa liv, och gården får symbolisera ett slags sista bohemia av det välfärdssamhälle som började falla sönder under 80-talet. Men det är förstås
taxipassen som är det bärande kittet i boken. Allt
ifrån vanliga knegare, olyckliga försupna, hotfulla
knarkare, kända redaktörer till utmanande glädjeflickor
får komma till tals. Henrik bandar deras samtal i smyg
och de återges ordagrant. Kollegerna
på taxifiken beskrivs
som allvarligt yrkeskadade de flesta. Och alla har de smeknamn;
Munchausen, 007, Stonefejs, Amirals-skatan (kvinnlig), Hata-Data
med flera - och defekten nummer ett för taxichaufförer
är att efter ett tag inte kunna tala sanning! Bokens huvudperson säger
på ett ställe att han hade tänkt bli socionom
från början. Det finns en stark närhet i denna roman. Personerna skildras trovärdigt, som vore de levande med kött och blod. Och deras utsatthet besparas inte läsaren. Men också deras falskhet och förslagenhet. Och glädje och sorg på samma gång. Ekelunds känsla för den maktlösa människan är inte att ta miste på. Men humorn finns där hela tiden. På gränsen till det tragiska och mörka. Flera krogar och nöjesställen
i Malmö passerar revy - många av dem nedlagda och
ersatta i dag - men jag som bodde en sommar i stan i slutet av
80-talet känner bara igen ett fåtal. Text: LEIF WILEHAG |