|
För att få lite perspektiv på
den linjära tidsuppfattningen ska vi göra en jämförelse
med det antika Grekland. Här uppstod som tidigare nämnts det abstrakta
tänkandet, och åtminstone ansatser till ett abstrakt tidsbegrepp.
Men inte den linjära tidsuppfattningen. Den handel och penninghushållning
som fanns var uppenbarligen inte tillräckligt omfattande och långvarig
för att utveckla en linjär tidsuppfattning.
Den rikliga förekomsten av numera klassiska
mytologier antyder snarast att inslaget av primitiv tidsuppfattning var
mycket starkt i Grekland. (Vad primitiv tidsuppfattning är utvecklas
närmare i nästa artikel). Kanske hade en linjär tidsuppfattning
utvecklats om inte Romarna hade lagt de grekiska samhällena under sig?
Penningen återkommer som betydande ekonomisk
form först vid övergångsfasen till en kapitalistisk ekonomi.
I denna s.k enkla varuproduktion kunde pengar användas av exempelvis
en snickare för att byta två stolar mot en rock hos en skräddare.
Handeln blev smidigare med pengar som betalningsmedel. I den utvecklade
kapitalistiska produktionen blir det mer komplicerat än så.
Som ekonomisk form är pengar som kapital i industriproduktion en högre
abstraktion än pengar i en enkel varuproduktion. I den enkla varuproduktionen
mäts varans värde direkt i den nödvändiga arbetstid
som har använts vid tillverkningen, och alla hantverkare kan se om
det ligger lika mycket arbetstid bakom 2 stolar som 1 rock. Pengarna fungerar
här egentligen bara som en av många varor som kan bytas mot varandra,
men när de börjar användas som en länk mellan ett varubyte
innebär de en abstraktion jämfört med ett samhälle där
varor alltid byts mot andra varor, där stolarna byts direkt mot rocken.
Varor (V) byts mot varor förmedlat av pengar (P) enligt formen V-P-V.
Under den grekiska antiken utvecklades därför mer abstrakta tankeformer
än i det medeltida Europa, där penningsystemet i huvudsak ersatts
av ett feodalt samhälle med direkt varubyte.
I en kapitalistisk varuproduktion däremot används pengar för
att skaffa pengar enligt formen P-V-P'. Handelskapitalisterna köpte
exempelvis varor i avlägsna länder och sålde med vinst hemma.
Därmed blir slutresultatet mer pengar (exempelvis i form av guld) efter
detta byte. I kapitalistisk varuproduktion ingår arbetskraften som
en del av varan, och genom värdet på denna vara finns det än
mer abstrakt koppling mellan tid och pengar. Kapitalismens ackumulationsbehov
kommer därför att lägga tvång på vår tid
på ett sätt som vi inte omedelbart är medvetna om.
Kapitalistisk varuproduktion utsätter de inblandade människorna
för en tidspress från två håll. Kapitalägaren
är i konkurrensen tvingad att ständigt ackumulera och effektivisera
produktionen. Tid är pengar. Producenterna utsätts för rationaliseringens
tempoökning, speciellt tydlig för ackordsarbetare. Tid är
pengar.
Den linjära tiden är formlös och abstrakt men ställer
ändå krav. Vid varje tillfälle är tidens budskap att
jag ska disciplinera mig och försaka. Det säger mig att jag ska
vara produktiv och prestera. I den klassiskt borgerliga livshållningen
är denna form av tidsmedvetande särskilt framträdande. Den
mobiliserar skapande energi och den är ett ständigt närvarande
motiv för att uppskjuta behoven och målinrikta handlingarna.
Under denna tidsregim värdesätts ögonblicket inte längre
för sig, det blir bara meningsfullt som en investering för framtiden.
Möjligheten till omedelbar tillfredsställelse skjuts åt
sidan.
Innan denna process blev tillräckligt stark kraft i samhället
och självgenererande blev den protestantiska kyrkan en viktig moralisk
hjälpmotor. Den katolska kyrkan däremot hade inga klara fördelar
av att överge den feodala samhällsformen, och kom snarast att
dämpa den kapitalistiska utvecklingen i Sydeuropa.
Idag har vårt västerländska samhälle närmast sprungit
ifrån kyrkan. När vi känner att vi måste skapa variation
och förnyelse finns samtidigt ett obehag inför det som står
stilla. Och "död tid" är detsamma som bortkastat liv.
I linjär tid är det därför svårt att dröja
sig kvar. Om jag inte försäkrar mig om att fylla nuet med innehåll
blir den tom och meningslös. Jag kan alltså inte vara overksam.
Jag måste skaffa mig ett ting eller en upplevelse, se till att något
händer. Action är därför det ideal som denna tid ställer
upp för mig, med en allt snabbare rytm. Jag utbildar mig för att
få arbete, arbetar för att tjäna pengar, tjänar för
att spara, sparar till något nytt. Skaffar kreditkort och lever på
framtiden. Alla målsättningar förvandlas till medel i samma
stund som jag uppfyller dem. Blickpunkten förskjuts ständigt framåt.
Den intensiva upplevelsen av förgänglighet som utgår från
klocktidens oavbrutna linjära flöde öppnar därför
ögonen för en framtidsorienterad skaparkraft. Men den har också
en annan effekt. Den skapar ett missnöje med de handlingar och erfarenheter
som inte kan definieras målinriktat, och bidrar därmed till att
undertrycka de lustbetonade impulserna. Nuet är alltså inte självtillräckligt.
För att bli meningsfullt måste det ha draghjälp av framtiden.
Framtidens allt större betydelse medför att nutiden successivt
accelererar. Tiden är som en racerbana på ett videospel, och
effekterna är tydligt mätbara. Genom undersökningar av gånghastigheter
har man kunnat visa att fotgängare i västliga miljonstäder
håller ungefär dubbelt så hög hastighet som invånarna
i en grekisk by. En undersökning av radioinspelningar skulle antagligen
visa att vi pratar fortare idag än 50 år tillbaka i tiden.
Modern journalistik förvandlar information till blickfång. Den
gör om tidningens uppslag till bilder med text. Beskär artikeln
ner mot rubrik och ingress. Reducerar språket till korta huvudsatser.
Kulturavdelningarna på dagens kvällstidningar hämtar impulser
från sportsidorna. 50 år gamla tidningar oroar oss med allt
detta omständiga och eftertänksamma, med en läsning som är
en krävande ansträngning.
Det höga tempot producerar en gigantisk brist på koncentration.
När det bryter upp och avleder vår uppmärksamhet, när
det fragmenterar och desorganiserar oss förlorar vi samtidigt en del
av vårt kritiska tänkande. Detta har även uppmärksammats
av en djupt involverad representant för den linjära tidsstrukturens
förvaltare, Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande i storkoncernen
Johnson & Co. I en reflektion över tiden skriver hon:
"Perspektiv ger storhet, balanserad distans och målinriktat engagemang.
Brist på perspektiv ger skingring likt sandloppor på stranden.
Paradoxen handlar om hur vår tekniska utveckling har gett oss verktyg
som underlättar ett långt perspektiv. Snabb, korrekt och detaljrik
information kan förmedlas på ett ögonblick. Gångna
tider är lättillgängliga. Uppgifter och statistik kan bearbetas
effektivt och snabbt. Vi kan kommunicera i tal, bild och skrift. Vi kan
utforska, studera och lära. Alla förutsättningar för
det långa perspektiven finns.
Men - verktygen använder vi istället ofta fel. Vi tar oss inte
tid till eftertanke och en realistisk bedömning av verkligheten. Vi
använder istället våra tekniska verktyg till att snurra
jorden i allt ökande takt - till allt kortsiktigare beslut, till allt
hårdare tempo, till allt mindre tid och allt kortsiktigare perspektiv.
Vår sikt krymper. Perspektivets paradox".
text: CHRISTER WIGERFELT |