Extra |
Tredje världen som en tid och en
plats fri från tvingande strukturer? Det är ofta så
det såkallade individuella resandet eller backpacking
betraktas av resenärerna själva. Men så enkelt är
det inte, varken för de människor som bor i destinationerna
eller för resenärerna själva.
I
min avhandling Taking time and making journeys. Narratives on self
and the other among backpackers har jag försökt lyfta
fram olika strukturer som trots allt styr individens val att resa,
av destinationer, handlingar och berättelser. I det sammanhanget
blir det intressant att betrakta resan, inte bara som en frigörelsehandling
från de strukturer som känns tvingande i länder
resenärer betraktar som sina hem, utan också att se resan
som den maktmanifestation den faktiskt är. Individuell västerländsk
och eurocentrisk frigörelse sker ofta på
bekostnad av den andras individualism och genom stereotypa
och dikterande föreställningar om människor som lever
på destinationerna.
Det
är inte svårt att inom backpackerkulturen finna
symboler som för tankarna till resan som en frigörelseprocess.
Det är inte ovanligt att backpackerresenärer kastar bort
eller stoppar undan sina armbandsur innan de påbörjar
sin resa, något som kan uppfattas som ett tecken på
att denna speciella typ av resande ofta innefattar en reaktion mot
den maktstruktur som förknippas med klocktidsförtryck.
Att komma bort från schemalagd klock- och kalendertid blir
ett sätt att tillfälligt skaka av sig förtryckarna.
I detta samanhang blir resandet en time-out, en tid av liminalitet,
en priviligerad egen tid som leder till en känsla av ökad
kontroll och självstrukturering.
Förkastandet
av klockor och armbandsur och valet att resa med öppna
biljetter för att kunna fatta sista-minuten-beslut blir symboler
för en frigörelse från hemmiljöns kontrollerande
strukturer och betryckande rutiner, det markerar början på
någonting nytt, en tid där den resande känner sig
fri att göra som hon vill. Ur ett sociologiskt perspektiv handlar
frihet i detta sammanhang om kontroll, ett resande laddat med en
stark symbolik av valmöjligheter, handlingsfrihet och självbestämmande.
Resenärerna styrs naturligtvis i viss mån av sina biljetter,
av tidtabeller för transporter, samt av destinationernas vardagsrutiner
och allmänna restriktioner. Dessa villkor upplevs dock sällan
som en utifrån påtvingad kontroll utan ses istället
som möjligheter för den resande att sätta sina egna
färdigheter och sin planeringsförmåga på prov.
Genom framgångsrik hantering av yttre villkor kan den resande
uppnå en känsla av styrka och egenmakt.
Styrka kommer också ur upplevelsen
av att kunna experimentera med andra tidskonstruktioner, befriad
från tryck utifrån. En resa kan ta olika former, såväl
fridsam vila på stranden där tiden blir stillastående,
som intensivt cyklande, vandrande och kringflackande där tiden
rör sig mycket snabbt och ett år av
resande fylls med upplevelser för en livstid. Ökad
kontakt med och ökad reflexivitet i förhållande
till andra sätt att uppleva tid än genom klockans tickande
och kalenderns oundvikliga och oåterkalleliga ordning, ökar
enligt min mening också upplevelsen av självkontroll
och av att befinna sig i en formbar och identifierbar tidsrymd.
I detta sammanhang är det intressant att fundera kring den
ökande användningen av Internet som kommunikationsmedel
under resan. Det innebär med stor säkerhet en utmaning
mot synen på resandet som en arena för tidskontroll,
eftersom denna teknologi använder sig av abstrakt, nästan
ögonblicklig tid för att överföra meddelanden,
vilket minskar det upplevda avståndet i tid och rum, mellan
den resandes enskildhet, och vännernas och familjens bekanta
vardag. Men tid är trots allt inte den enda viktiga komponenten
i resenärens kamp för självbestämmande och kontroll.
Känslan av att kunna kontrollera
en plats genom att känna till de konkreta strukturer i den
närmaste omgivningen är centralt för upplevelsen
av sammanhang och att finnas till i världen. Genom
överblickbarheten i rummet, på platsen, blir sammanhangen
gripbara och upplevs därigenom som enklare att kontrollera.
Resan erbjuder många sådana miljöer där det
som är viktigt för individen finns lättillgängligt,
här och nu. Den exotiska och orörda
stranden, så hyllad inom backpackerkulturen, är en sådan.
En samling bungalows, en eller två restauranger, en handfull
personal och en handfull backpackers, palmranden och vågornas
rullande mot stranden är det som måste förstås
och litas på för att uppleva en känsla av kontroll.
Hyllningen av sådana platser kan lättare förstås
i skenet av mångfaldiga sociala arenor, budskap och sanningar
i resenärens hemmavardag. Samtidens förklarande och auktoritativa
system, vetenskapen inkluderad, är många och motstridiga.
De leder till förvirring snarare än bekräftelse och
lämnar individerna övergivna och tvingade att konstruera
sina egna förklarande meningssystem. Det är inte utan
anledning som en del resenärer beskriver ankomsten till stranden
som ett sätt att komma hem. Iden om att den enda tillgängliga
metoden för att komma hem är att resa utomlands är
faktiskt inte så långsökt som den låter.
De platser, som en resenär besöker, tycks vara speciellt
lämpliga för att förvärva och/eller fylla på
individens känsla av mening och platskänsla,
i motsats till ´platslöshet´. De förefaller
erbjuda lättförståliga relationer och möjligheten
att uppleva individuellt självbestämmande, samt kontroll
och överblick över situationen.
Men
inte bara strandmiljöer erbjuder en känsla av kontroll.
Resande off-the-beaten-track, bortom de vanliga turistlederna,
på landsbyggden, är en typ av resande som erbjuder en
kombination av sociala möten och naturupplevelser, av marknadsplatsscenen
och trekkingscenen. Utformad som en rörelse bort
från andra turister, till den lokala befolkningens platser
och till och med in i deras hem, verkar denna typ av resande erbjuda
utmaningar av både social och geografisk natur. Detta ger
resenären möjlighet att ta kontroll över en situation,
över andra och över sig själv. Den andra
hanteras med vad som inom backpackerdiskurs anses vara ett passande
beteende (vilket tveklöst kan vara både artigt och respektfullt
men inte alltid är det). Detta kan framgångsrikt leda
till längre eller kortare vistelser och besök hos den
så kallade lokalbefolkningen, till billig eller till och med
gratis guidning genom orörda områden, och till etablerandet
av vänskapsförhållanden, vilka fungerar som statussymboler
i backpackerkretsar. Graden av värdens gästfrihet
fungerar som ett mått på framgången. Inom turistdiskursen
konstrueras många stereotypa historier om lokala entreprenörers
girighet och dessa bidrar till att ytterligare höja värdet
på gratis eller närapå gratis boende hos lokalbefolkningen.
En resenär som får bo gratis har övervunnit denna
girighet antingen genom att ha omvänt en girig medlem av lokalbefolkningen
till en gästfri, eller genom att hitta en som inte blivit förstörd
av andra turister och som på grund av detta upplevs som genuint
ärlig. Individens kontroll över sig själv, som också
följer med denna typ av handlande, betonas, inte minst, genom
upplevelsen av att denna typ av resande medför stora risker.
Bristen på andra turister, som självklart just är
vad som definierar en plats som off-the-beaten-track,
bidrar till bilden av en ganska krävande form av resande som
fodrar skicklighet och förberedelse för att kunna hantera
det nya och okända. Det finns alltid en risk att
det blir tungt och jobbigt, och om detta händer kan äran
upprätthållas genom erfaret handlande.
Man
bör vara medveten om att upplevelsen av resmål
som kontrollerbara och förutsägbara platser är ett
resultat av konstruktioner och reseförväntningar. Det
rumsliga i mänsklig, geografisk mening är mycket mer komplicerat
än dess rent visuella uppenbarelse. Det är snarare ett
tids-rum, som genomgår konstant omformning genom sociala möten
och relationer vilka sträcker sig långt utanför
den fysiska geografins gränser. När resenärer så
upplever kontroll och återfunnet samanhang överblickar
de trots allt ett nät av sociala relationer, hierarkier, maktkamper
eller minnen som inte är fixerade, vare sig i tiden eller i
rummet. Bristen på nära relationer med de människor
som bor på plats och som skulle kunna vittna om komplexiteter
gör konstruktionen seglivad.
Det
finns ännu en viktig platsrelaterad fråga som
inte får förbises när man diskuterar resandets rum
och makt. Jag har till och från återkommit till iden
om backpackerformen av resande som en investering i symboliskt kapital
(Bourdieu 1984). Rum, som de platser man väljer under resans
gång, är av största vikt i maktkampen och avant-gardets
försök att behålla ett försprång. Resandets
platser är väsentligen sammanvävda i ett hierarkiskt
nät av maktpositioner, där vissa platser tilldelas mer
symboliskt kapital än andra. Platser off-the-beaten-track
tilldelas generellt sett mest av detta kapital. I detta nät
ställs kontinenter mot kontinenter, länder mot länder,
områden mot områden. Kontinenter som Afrika och Sydamerika
är mer prestigefyllda platser att besöka än Nordamerika
och Australien. Vissa länder, såsom Mikronesien, Salomonöärna
och Papua Nya Guinea, verkar vara reserverade för erfarna resenärer.
Andra länder, som Indien eller Thailand, måste delas
upp i mindre regioner, där ett besök till Goa eller Kerala
i Indien ger mycket mindre prestige inom backpackerhierarkin än
ett besök till Tamil Nadu eller Andhra Pradesh, och ett besök
till Ko Chang i Thailands Trat-provins ger mer symboliskt kapital
än ett till Ko Samui. Dessa platser har en djupare innebörd
än deras geografiska position. Deras vikt kan relateras till
de sociala relationer som de erbjuder. Mängden av andra turister,
de befintliga etniska gruppernas tillskrivna karaktär,
det fasta boendets ekonomiska och sociala status, är villkor
som bestämmer vilken position varje plats skall inta enligt
backpackerlogiken. Om en resenär hanterar sina vistelser med
skicklighet och erfarenhet, kan hon klättra på backpackerresandets
statusstege genom att använda de geografiska platser hon besöker
som stegpinnar. Detta fenomen är tveklöst av stor betydelse
när resandet används för att styrka individens självkänsla.
Att klara av (de ofta mytologiserade) levnadsförhållandena
på prestigefyllda platser ökar ens möjligheter att
bli sedd som en sann äventyrare både av omgivningen
och i sina egna ögon, som någon som kan bemästra
tillvaron till och med på vardagslivets absoluta gränser.
Men alla resenärer har inte lika lätt
att bli betraktade som sanna äventyrare och få
sin resa omvandlad till symboliskt kapital i lika stor utsträckning.
Den roll som tillskrivs kvinnorna i äventyrsstråket är
fortfarande, liksom i samhället i övrigt, inte oproblematisk.
Kvinnor som tillverkare och producent ignoreras
ofta, vilket leder till att de fråntas positionen som subjekt
i skapandet av historiska processer. Mitt forskningsprojekt har
visat, att kvinnliga resenärer utan tvekan precis lika aktiva,
risktagande, och kompetenta som män, och erbjuder
därigenom ett exempel på Felskis (1995) argument rörande
kvinnornas deltagande i formandet av historien (i det här fallet
av resande). De använder sig, precis som män, av plats
för att styrka sina identiteter. Trots detta kan användandet
ta sig olika former och skapa olika meningar beroende på köns-och
genusförväntningar. Kvinnors rörlighet i resandets
rum verkar ha vissa begränsningar. Visserligen finns vissa
områden som är mer eller mindre otillgängliga för
kvinnliga resenärer, såsom barer, kaféer och byggnader
för religionsutövning i de kulturer som ganska exklusivt
domineras av manliga hegemonier vilka förbjuder kvinnor att
befinna på vissa allmänna platser, men dessa platsers
popularitet inom backpackerkulturen är trots allt inte så
stor och beskrivs inte heller som ett problem bland kvinnor jag
har intervjuat. Intressantare är egentligen att det skrivs
guideböcker där kvinnor får rådet att röra
sig extra försiktigt med tanke på deras naturliga
sårbarhet. Vidare, som Bhattacharyya (1997) uppmärksammat,
ger guideböcker betydligt mer moraliserad rådgivning
till kvinnliga resenärer (detta gäller även homosexuella
och handikappade) än till män. I slutändan kan denna
diskurs om kvinnlig sårbarhet, oberoende av verkliga risker,
orsaka mer försiktighet och reflexivitet, i förhållande
till rumsförflyttning, bland kvinnliga resenärer. Likaledes
kan omgivningens tolkning av individens resa skilja sig beroende
på genusförväntningar. En handling som utförts
och värderats av resenären själv som ett uttryck
för styrka, kan uppfattas som en avvikelse och som en normförbrytelse
av en publik som fortfarande är påverkad av diskurser
som likställer rörlighet och individuell prestation med
maskulinitet. Om detta vittnar inte minst all den litteratur som
framställer kvinnliga äventyrare som uddavarelser,
alltså inga riktiga kvinnor, både historiskt och nu
(se också Mills 2002).
Ovan
har jag talat om upplevelsen av individuell frihet
som en förutsättning för att erhålla individuell
kontroll och makt. På ett individplan ter sig också
denna form av bemäktigande som förhållandevis perifert
och begränsat till individens egna upplevelser och närmaste
sociala krets. Detta synsätt kullkastas dock om man också
tar i beaktande de diskurser, eller de dominanta eurocentriska värderingar
som resandet konstrueras med hjälp av. Turism framställs
ofta enkelt som en reaktion mot ett samhälle som uppfattas
som kontrollerat, konstruerat, falskt och komplext, och som ett
uttryck för ett sökande efter personlig frihet,
efter mera genuina, verkliga och förutsägbara
sammanhang och sociala relationer. I forskningssammanhang talar
om turisten som en autenticitetssökande varelse. Även
om jag också betraktar äkthetssökandet som viktigt
så anser jag inte att det räcker till för att belysa
den ofta omedvetna hierarkiska världsbild som präglar
inte minst backpackerkulturen. Många backpackerberättelser
är slående lika äldre tiders koloniala föreställningar
om den oförstörda, naiva, snälla, barnsliga - och
kanske farliga - vilden. Då sådana värderingar
tjänar som fundament till många av de mest framgångsrika
off-the-beaten-track-historierna i backpacker-intervjuer och i resereportage
tycker jag att det finns all anledning att ersätta det nu etablerade
etnicitetsbegreppet till exempel med begreppet primitivism om vi
ska komma vidare i en förståelse för vilka drivkrafter
som gör äventyrligt, individuellt resande så högt
värderat.
Tidiga
former av primitivism - som kan spåras åtminstone
så långt tillbaka som till det tidiga 14oo-talets sjöfärder
och jakt på kolonier och lite senare, till antropologins uppkomst
- innehöll tveklöst ett drag av idealisering av det primitiva
utöver ett allmänt förakt för dess brist på
utveckling. Trots detta var det först mycket senare, tidigt
1900-tal, som tron på ett renare liv bland de
primitiva etablerade sig mer konkret i de flesta europeiska samhällena
(Flores Morador 2001). Bilden av den ädle vilden
flyttade från museerna in i konstgallerierna och de trendiga
hemmen i det moderna Europa. Samtidigt började antropologisk
och etnografisk forskning att dyka upp i bokaffärerna och på
bokhyllor i vanliga människors hem. Detta skedde,
inte överraskande, medan Europa och dess kulturellt likartade
kusiner, såsom USA, höll på att anpassa sig till
och kämpa med alla aspekter av den moderna industriella utvecklingen,
vilken till viss del medförde en känsla av förlust
och uppgivenhet. Icke-hierarkiska relationer, relationer bundna
till tid och rum, kontroll över den närliggande omgivningen,
självklara svar på uppenbara frågor, samanhållning
och meningsfullhet inom kollektivet var erfarenheter och tillstånd
som blev alltmer sällsynta. Tillvaron, kom för många
i det moderna Europa att handla om betalt arbete, identitetskonstruktion,
och om abstrakta sociala relationer som sträckte sig över
tid och rum. Helt andra egenskaper tillskrevs de andras
samhällen. Möten med det annorlunda har därigenom
kommit att ses som en läkande upplevelse för människor
som märkts och skadats av en ovänlig samhällsutveckling.
Millennieskiftets resenärer hoppas fortfarande finna egenskaper
som de känner är förlorade eller åtminstone
ses som en bristvara i deras egna hemmiljöer.
Medan
tidigare primitivistiska idéer bundna till resandet
först och främst underblåste konstruktionen av en
västerländsk kollektiv identitet, har primitivismen
av i dag också blivit medel för konstruktionen av individuella
identiteter. Med sin tro på primitivism, och aktiva sökande
bortom de stora turismstråken efter människor som tillskrivits
primitiva drag, avskiljer en resenär sig själv inte bara
från de andra i det främmande
men också från den andra inom hennes egen
kulturella grupp. Detta är vad som händer
när primitivism förenas med individualism. Individualism
och ett sökande efter en egen identitet är tveklöst
ett av de huvudsakliga uttrycken för samtida liv i de länder
som de flesta av resenärerna räknar som sina hem. Primitivism,
skapar, betonar och återvinner den andres olikhet,
och gör den användbar i en resandes sökande efter
arenor för individuellt självförverkligande. Att
vara ensam bland de andra och att leva som
den andra i stället för som oss,
upplevs förutom som ett närmande också som en effektiv
form av åskådliggörande av det egna jaget. Uttrycken
för och sökandet efter individualism är av största
vikt för många resenärer och reseskildrare. Primitivismens
diskurs redogör för effektiviteten hos det individuella
självförverkligandet. Det är också här
som individualismen tragedi kan ses i all sin klarhet.
Som Simmel (1911/1971) har uppmärksammat blir individualismen
till en fastslagen form så snart som många individer
gör den till sin religion. Ekonomisk tillväxt och demokratiska
tendenser inom turismen har gjort det möjligt för alltfler
människor att resa. Samtidigt har uppslutningen kring idén
om det självständiga resandet spritt sig vitt och brett
på grund framgången hos resetidskrifter, litteratur
och övrig media, inklusive internet. Primitivism har därför
kommit att praktiseras av allt större antal resenärer
som hävdar sitt oberoende, och denna utveckling leder på
ett naturligt sätt till att platser som antas vara primitiva
och orörda drar till sig stora mängder resenärer.
Institutionaliseringen av självständigt resande oroar
verkligen många resenärer, men det är inte mycket
i mitt projekt som tyder på en nedgång i sökandet
efter det primitiva och den individualism som antas belöna
de trogna.
I
denna ovan beskrivna processen är det intressant att
ånyo koppla resonemanget till genusföreställningar.
Det finns skäl att anta att kvinnor står för en
stor del av ökningen i backpackerstråket, och därmed
också av praktikens demokratisering och institutionalisering.
Jag ser åtminstone två konsekvenser. Den ena är
att rese-arenan, såsom andra arenor med tidigare tillskriven
manlighet, genomgår en slags deflation där handlingens
värde förringas ju fler kvinnor som träder in på
scenen. Det är som om kvinnorna på plats besudlar den
tidigare så höga statusen. Vi ser sådan utveckling
på den svenska arbetsmarknaden. Varför skulle den inte
finnas i backpackerdiskursen? Den andra konsekvensen är att
förringa deras närvaro. Kvinnor som agerar kraftfullt,
individuellt och kompetent i backpackerstråket
framställs - eller framställer sig själva - som icke-kvinnor,
pojk-flickor eller uddavarelser vilket bidrar till en
fortlevande bild av kvinnor som per definition är annorlunda
från män. På grund av detta uppmärksammas
och erkänns ofta inte kvinnornas närvaro annat än
som avvikande beteende (också när det handlar om stora
mängder kvinnor) inom ett område som upplevs som maskulint.
Jag får fortfarande ibland frågan på forskningsarenan
om varför jag är intresserad av kvinnors resande när
de är så få. Detta trots att det finns statistik
som talar för att hälften av de backpackers som befinner
sig i Asien är just kvinnor (Jarvis 1998).
Att
se kvinnor som ett hotfullt kollektiv som skapar deflation,
eller att inte se dem alls även när de är närvarande
får konsekvensen att de inte blir sedda som individer utan
som ett könat kollektiv. Förnekandet av kvinnlig individualitet
och kvinnors närvaro på maskulina arenor
får vissa allvarliga universella konsekvenser, i det att kvinnor
fråntas sina roller i skapandet av historien, annat än
som objekt och männens ägodelar. Om man är utesluten
från de historiska processerna ges man heller aldrig något
erkännande för det bra eller ansvar för
det som är dåligt i den mänskliga utvecklingen.
Det finns anledning att ta dessa tankar på allvar. Att se
(resande) kvinnor som kompetenta individer öppnar också
upp för nya tolkningsperspektiv. Kvinnor är inte bara
kvinnor, utan också bärare av tillskrivna såväl
som upplevda etniciteter, klasser, livsåskådningar och
så vidare. Det är onekligen inte alla kvinnor som har
möjlighet att ge sig ut på lång-resa. Maktstrukturer
verkar självfallet inte enbart i relationen mellan män
och kvinnor, utan mellan rik och fattig, vit och svart. Kön,
etnicitet, klass och världsåskådning samverkar
i formandet av enskilda individers erfarenheter. Resan från
Europa till tredje världen förtjänar
inte bara ett genusperspektiv utan i lika hög grad etnicitets
och klassperspektiv. Man bör ha klart för sig att den
primitivism som finns inbyggd i resans värderingssystem praktiseras
av privilegierade män och kvinnor och att det, trots en historisk
maskulin hegemoni på researenan, är hög tid att
våga lägga ansvaret för detta också inom en
kvinnlig diskurs. Detta ser jag som en förutsättning för
ökad jämställdhet. Att kvinnor fråntas erkännande
och ansvar är en omständighet som bidrar till att idén
om dem som det svagare könet består.
2004.04.22
Torun Elsrud är nyligen disputerad
sociolog och verksam vid högskolan i Kalmar
|