Extra |
Kulturen speglar ju alltid sin
tid. Ibland blir det mer uppenbart när det gått ett tag
sedan kulturen producerades. Det turistliv som nu känns så
hemtamt och vanligt var för inte så länge sedan
någonting nytt, lite farligt - och mycket exotiskt.
Dessa tankar slog mig när jag nyligen lyssnade igenom en samling
gamla Povel Ramellåtar. Eller kanske gjorde jag en liten turistresa
till det oskyldiga tidiga femtiotal då papporna hade nylonskjortor
och mammorna fortfarande snällt stod vid spisen - även
om de mer och mer började överge den hemlagade husmanskosten
för praktiska skinkor på burk och annat modernt.
Så gamla är de här låtarna
jag lyssnade på att Povel på omslagsbilden inte har
hatt utan hår. Cd:n innehöll flera av de melodier som
fanns undanstoppade i en hylla i mitt barndomshem - några
inspelade på sk stenkaka andra på något mer modern
vinyl. Stenkakan var ett skört material som hölls långt
borta från barnens fingrar. Ibland kunde vi beveka pappa att
plocka fram dem och vi sjöng glatt med i "Titta det snöar"
och "Far jag kan inte få upp min kokosnöt",
inspelade 1950 respektive -51. Min alldeles egna favorit var sången
om Ittma Hoha. En egentligen gräslig text om en självplågare
från Indien som först skryter om sina fakirtricks "var
lördag brukar jag själv mej bränna uppå bål
"
och sedan gnäller lite över hur förklemat det svenska
livet är och att han tyvärr inte kan göra några
trick för oss idag "för jag mår inte bra".
En text full av fördomar och en tränad akademiker skulle
nog ha ett och annat att säga om "synen på det främmande".
Men det var just den här främmande
världen som blev tillgänglig för, om inte alla så,
en betydligt större andel av befolkningen än tidigare,
under femtiotalet. Det vanliga innan var att man möjligen åkte
på badort "Min fru har rest till Mölle, till Mölle
by the sea. Hon for för fjorton dar sen å jag kände
mej så fri" som Povel sjöng i Gräsänklingsbluesen
från 1951. Eller så gjorde man som i "Ut i skogen
skall vi gå" och packade picknick-korgarna och traskade
ut i skogen hela familjen. Oftast hade man inte någon lång
semester eller för den delen någon hel weekend att spendera.
En söndagseftermiddag fick räcka för rekreation.
Efterkrigstiden medförde nya vanor. Flyget blev tillgängligt
för civilister som ville ut och se sig om:
"
man färdades väl mest med häst och vagn
från punkt till punkt.
Men framför allt så höll man sig på jorden.
När hennes barnbarn nu för tiden ut och resa vill. Ja,
då räcker det inte till med tåg och automobil.
Ty såna apparater anses närapå stå still,
mot flyget som tatt fart så in i norden."
(
)
".. det har blitt come il faut och avstånden är
små
man lyfter ifrån Buklanda vid middan klockan två och
äter sin supé bland italianos"
Povel tycker dock att det hela är för
stressigt och rörigt. New York, Hamburg, Mallorca. Alla
nämns snabbt i texten, men den nya friheten slutar ändå
i frågan:
"Har navigatören, framme i fören några små
snören? Så tror jag jag gör en fallskärm utav
min scaves. Jag vill hoppa av."
En kritik som känns väldigt aktuell och modern fortfarande,
men man undrar hur många av de vanliga svenskarna som kommittill
den ståndpunkten i början av femtiotalet då de
flesta fortfarande inte gjort sin premiärtur med flygplan.
Fast många kände nog igen sig i Povels mer kända
"Bråttom bråttom" där han ändå
känner sig tvungen att förklara "Det kallas jäkt".
Jo, tack. Det vet vi numer allt om.
Men svenskarna erövrade världen
och lärde sig turistfranska på linguaphone-kurser och
förhindrade på så vis missförstånd som
det i "Den franska biljetten" inspelad 1951. Där
pratar Povel låtsasfranska och hela texten bygger på
att franska låter väldigt lustigt - och att det händer
en massa obegripliga saker för att han ber flera olika människor
att läsa vad som står på en lapp, skriven på
franska, som han fått av en dam på ett café.
Det känns märkligt att fara
tillbaka till en tid då den mest exotiska frukten i fruktdisken
var en kokosnöt som ingen fattade hur man skulle ta sig in
i. Än mindre hade man några idéer om att kokosmjölk
och limegräs är fantastiskt gott till tai-inspirerade
maträtter. Ris var en nymodighet som enbart köptes i kartonger
med amerikanska pre-boiled varianter.
Det känns uppriktigt sagt mer exotiskt idag att höra Povel
sjunga om hembiträden och köksingångar än att
höra talas om indiska fakirer. I Indien har många av
oss varit, men vad är egentligen pjäx och ränsel
som dom sjunger om i "Ut i skogen
"?
2004.04.22
|