Ett av de senaste årens stora
modeord inom samhällsdebatten har varit "nätverk"
eller "nätverkssamhället". Ordet nätverk
har inte en och samma betydelse för alla som använder
det. Istället tycks det bero på sammanhanget.
Den karriärtörstande nyutexaminerade
akademikern kan exempelvis använda ordet för att beskriva
en grupp av bekanta med liknande utbildning, som han ser som
viktiga kontakter i det kommande arbetslivet. Den hängivne
Manchester United-supportern bygger istället upp ett nätverk
genom sitt flitiga deltagande på klubbens chatsida. Där
har hon daglig kontakt med andra fans runt om i Europa, med vilka
hon bland annat diskuterar allvaret i David Beckhams påstådda
ankelskada. Gemensamt för dessa två exempel på
nätverk är att de är löst sammansatta grupper
av människor med gemensamma intressen, ambitioner eller
erfarenheter.
Inom det politiska livet har dessa löst sammansatta grupper
de så kallade nätverken - kommit att inta en alltmer
betydande roll, och ses idag av många som utmanare till
det traditionella förenings-Sverige. De hundraåriga
folkrörelserna, med bland annat arbetarrörelsen och
nykterhetsrörelsen i spetsen, förlorar medlemmar samtidigt
som vi vet att det politiska engagemanget inte sinar. Frågan
måste därför ställas: Håller den svenska
folkrörelsedemokratin på att bytas ut mot en nätverksdemokrati?
Och vilka effekter har i så fall detta på demokratin
som sådan?
Dessa frågor belyste den parlamentariska
Demokratiutredningen i sitt betänkande En uthållig
demokrati! (SOU 2000:1). Utredningen tar upp det "nya"
deltagandet, i form av nyare sociala rörelser, som ju oftare
organiserar sig i mer nätverksliknande former, istället
för de mer hierarkiskt strukturerade folkrörelserna.
De mer "platta" organisationsformerna underlättar
genom sin informella struktur ett aktivt deltagande och spontana
initiativ. Genom flitigt användande av Internet möjliggörs
även en levande diskussion och snabb mobilisering av deltagarna.
Detta menade utredningen
är viktiga tillskott för
den svenska demokratin och för medborgarnas möjligheter
att utöva inflytande. Sett utifrån mobilisering, handlingskraft
och effektivt deltagande har nätverkssamhällets intåg
med andra ord fört med sig mycket gott.
Men Demokratiutredningen menade samtidigt
att nätverkskulturens utbredning ut över folkrörelsernas
domäner inte är entydigt god. Det som oroade utredningen
var det interna arbetet inom sammanslutningarna. De traditionella
folkrörelserna skolar medlemmarna i demokratiskt utövande,
genom att lära dem mötesteknik i en representativ demokrati.
Därmed utgör medlemmarna på sätt och vis
en rekryteringsbas för framtida förtroendevalda. I
ett nätverkssamhälle riskerar detta att förbises.
Där knyter sig medborgare istället samman i lösa
nätverk kring ett gemensamt intresse och arbetar för
att främja just detta intresse. I denna situation, när
det politiska handlandet blir allt viktigare och kampen om mediernas
uppmärksamhet blir allt hårdare, är det risk
för att den demokratiska skolningen inte hinns med, inte
prioriteras.
Det är alltså inte nödvändigtvis
fråga om ett medvetet val att bortse från den demokratiska
skolningen. Men utredningen ville höja ett varningens finger
för att så ändå kan bli fallet. Detta riskerar
att skada deltagarnas demokratiska färdigheter. Det organiserade
livet blir inte en skola i demokrati.
Det är givetvis
svårt att väga de positiva och
eventuella negativa effekterna mot varandra och därmed försöka
säga vad som väger tyngst. Viktigare är istället
att ha dessa båda perspektiv i huvudet när man diskuterar
förändringar inom det organiserade livet i Sverige
och dess påverkan på demokratin. Därför
finns det ingen som helst anledning att i 2000-talets Sverige
vara en konservativ och bakåtsträvande folkrörelseidealist,
som inte ser något värde i de nya organisationsformerna.
Folkrörelserna har tvärtom mycket att lära av
nätverken, inte minst när det gäller handlingskraft
och förmåga att locka till sig engagerade medborgare.
Men lika liten anledning finns det att skicka folkrörelsernas
viktiga arbete på skräphögen, i tron att det
nya alltid är bäst liksom att de två organisationsformerna
inte hör ihop och överlappar varandra.
För sanningen är, vilket också
Demokratiutredningen konstaterade, att det inte går att
ställa nätverk och folkrörelser emot varandra.
I själva verket utgör folkrörelser inte sällan
en bas för nätverkens mobilisering. I en tid då
medborgarna tycks manifestera sitt engagemang genom aktion istället
för diskussion (något förenklat) blir en sådan
utveckling nödvändig för folkrörelserna,
om inte annat så av ren självbevarelsedrift.
Slutsatsen blir därför
att det visst går att se
en viss förskjutning från en folkrörelsedemokrati,
med medlemsbaserade och rikstäckande organisationer med
tydliga folkbildande inslag, till en nätverksdemokrati med
ett mer individualiserat, aktionsinriktat och kortsiktigt engagemang
kring någon enskild fråga. Huruvida denna förskjutning
huvudsakligen är till gagn för demokratin eller inte
står skrivet i stjärnorna. Dock vet vi att informations-
och nätverkssamhället har skapat nya möjligheter
för medborgarna att aktivt delta i och påverka politiken.
Det finns därför anledning att vara ganska hoppfull
inför den svenska folkstyrelsens framtid, med förhoppningsvis
mer upplysta, kritiska och engagerade medborgare, som slår
sig samman och bildar ett nätverk när de anser att
situationen så kräver det.
2004.04.24
|