Om man slår upp ordet "samhälle"
i Nationalencyklopedin kan man läsa att detta är en
"benämning på en grupp individer", vilka
har "en gemensam kultur och tradition". Ett samhälle
är också enligt uppslagsboken "territoriellt
avgränsat". Ett sådant sätt att förstå
vad ett samhälle är har länge haft ett betydande
inflytande på vårt sätt att uppfatta världen.
Inte minst inom samhällsvetenskap och politik tänks
samhälle, stat, kultur och nation ofta som en relativt homogen
och oupplöslig enhet - precis som nationalstaten ofta har
varit en given förutsättning för politisk tanke
och handling, har den utgjort en "naturlig" avgränsning
för forskningen om "samhället" och dess historia.
Den tyske sociologen Ulrich Beck menar att detta synsätt
utgör en containerteori om samhället som snarast måste
överges. Vi har med globaliseringen trätt in i en andra
modernitet och för att kunna möta de utmaningar och
problem som den ställer oss inför måste vi på
ett grundläggande sätt tänka om våra föreställningar
om samhälle och politik.
Liksom många andra författare
i den växande floran av litteratur om globaliseringen tar
Beck avstamp i en diskussion om de politiska konsekvenserna av
det transnationella kapitalets rörelser. Han pekar ut en
ny ekonomisk elit, "de virtuella skattebetalarna".
De nyttjar gärna vad de europeiska välfärdsstaternas
institutioner har att erbjuda - de njuter av teater och vårdad
natur och skickar sina barn till offentligt finansierade elituniversitet.
Samtidigt utövar de en företagspolicy som, genom att
undandra välfärdsstaterna skattemedel, undergräver
välfärdens och demokratins livsformer. Beck är
emellertid kritisk till tesen om att möjligheterna för
kraftfull politisk handling därmed har underminerats på
ett grundläggande sätt.
Beck är också djupt oense med
alla dem som betraktar globaliseringen ensidigt som "fälla"
eller rent av avfärdar den som en myt. Många myter
omger förvisso globaliseringsbegreppet, men den mest problematiska
av dem är föreställningen om att själva globaliseringen
skulle vara en myt. Detta är ett tankefel som har sin grund
i att globaliseringens kritiker - liksom dess högröstade
profeter - betraktar globaliseringen uteslutande i ekonomiska
termer. I kontrast till detta hävdar Beck att globaliseringen
har en mångdimensionella karaktär. Han ger
en rad exempel på kulturens, informationens och ekologins
globalisering och menar att den på dessa områden
rent av är mer långtgående än vad som är
fallet med ekonomin.
Beck understryker också
gång på gång
att även om detta världssamhälle idag i första
hand styrs av det transnationella kapitalets rörelser, som
ständigt lämnar nya sociala misärer i sina spår,
så behöver detta ändå inte leda till pessimism
för dem som fortfarande vill verka för social rättvisa
och förjupad demokrati. I globaliseringens mångdimensionella
och mångtydiga karaktär ligger också det löftesrika,
dvs öppningarna för att på radikalt nya sätt
agera på samtidens problem och konflikter. Det är
nu möjligt att på nytt "uppfinna det politiska".
Den kanske mest centrala figuren i Becks
försök att tänka den nya världen är
distinktionen mellan ett exklusivt och ett inklusivt gränsbegrepp.
Det förra hör till den första moderniteten och
dess nationalstatliga värld med sina fasta och entydiga
gränser - här styrs tanke och handling av ett antingen/eller.
Den första modernitetens samhällsteorier inbegrep en
rad gränsdragningar som i någon mening återspeglade
samhälleliga organisationsprinciper. Det gällde inte
bara det nationalstatliga rummets yttre gräns gentemot andra
stater utan också inre gränserna mellan stat/samhälle/ekonomi.
Urskiljandet av sådana sfärer kunde i sin tur inbegripa
gränsdragningar mellan det offentliga och det privata, mellan
institutioner, organisationer och familj. De senaste decenniernas
sociologi har pekat på samhällsförändringar
som inneburit en upplösning av sådana gränser.
I kontrast till den första modernitetens
exklusiva gränsbegrepp sätter Beck alltså ett
inklusivt gränsbegrep, som inbegrips i globaliseringen och
den andra moderniteten. Detta innebär - i kontrast till
antingen/eller - ett både/och: här är gränser
rörliga mönster som överlappar varandra, här
är gränsöverskridandet och mellanrummet regel
snarare än undantag. När Beck försöker tänka
politiken på ett nytt sätt, i linje med det inklusiva
gränsbegreppet, myntar han begreppet "transnationalstat".
Om nationalstaten är
döende behöver detta
inte med nödvändighet betyda slutet för staten.
Han tänker sig dock inte en övergripande världsstat
á la FN. Det handlar snarare om transformerade stater,
som likt de multinationella företagen inte känner några
nationella gränser för sina handlingar, utan snarare
opererar i skärningspunkten mellan det globala och lokala.
I denna "glokala" politik är emellertid stater
bara en av många aktörer - Beck tänker sig tillfälliga
allianser mellan stater, icke-statliga organisationer och rörelser.
Han ger också exempel på två sådana "oheliga
allianser": aktionen mot Shells försök att dumpa
en oljeplattform i Atlanten 1995 och protesterna mot Frankrikes
kärnvapensprängningar i Stilla havet samma år.
Världssamhällets nya politiska
former får alltså hos Beck gestaltas av två
aktioner knutna till politiska teman som under efterkrigstiden
burits fram av nya sociala rörelser. Miljö- och fredsrörelser
utgjorde också drivande krafter i dessa aktioner.
1968, året då Vietnamrörelsen
stod vid sin höjdpunkt, skanderade deltagarna i de tumultartade
demonstrationerna utanför demokraternas konvent i Chicago:
"The whole world is watching". Att i talkör ropa
dessa ord i samband med civila olydnadsaktioner har alltsedan
dess varit en av den nya rörelsekulturens traditioner i
USA.
Sett från 1990-talets horisont kan
det sena 1960-talet och det tidiga 1970-talet i många avseenden
betraktas som brytningstid i efterkrigstidens västerländska
samhällen. Vi kan då skönja början till
en rad förändringstendenser som idag har slagit igenom
med full kraft: vi ser början på IT-samhällets
kommunikationsrevolution, genomslaget för TV-mediet och
därmed för det nya och det visualiserade mediasamhället.
Under 1960- och det tidiga 70-talet inleds också den fas
av ekonomins globalisering som vi nu befinner oss i.
Ett globalt politiskt
rum uppstår inte av sig självt
- eller som en reflex av globala ekonomiska och teknologiska
processer. Benedict Anderson har i den uppmärksammade boken
Den föreställda gemenskapen visat att uppkomsten
av den moderna nationalstaten som ett politiskt rum inte bara
förutsatte skapandet av olika typer av nationella institutioner
utan också av föreställda nationella gemenskaper.
På motsvarande sätt måste ett globalt politiskt
rum inbegripa en - eller snarare flera - föreställda
globala gemenskaper.
De nya rörelsernas framväxt i
USA och Europa har skett parallellt med efterkrigstidens informationsteknologiska
revolution och etablerandet av nya, expanderande mediarum. Den
nya mediasituationen, som inledningsvis innebar en kraftigt ökande
betydelse inte bara för TV-mediet utan också för
tabloiderna, innebar en kraftig omstrukturing av det offentliga
rummet, som gav nya villkor för offentligt politiskt
handlande och opiononsbildning.
TV-mediets genomslag kan sägas ha
inneburit en visualisering av politiken och har bidragit
till en ökad betydelse för symboliskt handlande.
TV-mediets spridning är också en av de viktiga förutsättningarna
för framväxten av ett globalt politiskt rum. Det kanske
mest framträdande exemplet på detta är de visuellt-dramatiska
aktioner som genomfördes av Greenpeace under 1980-talet
och som starkt bidrog till att organisationen kunde rekrytera
miljontals medlemmar över hela världen.
Visualiseringen av den
politiska kommunikationen kan också
förstås i termer av politikens estetisering.
I en rad analyser har det hävdats att detta har inneburit
ett minskat utrymme för den rationella argumentationens
offentliga politiska samtal. Den politiska kommunikationen stöps
i en förenklad dramaturgi, som premierar förenklade,
komprimerade och starkt retoriska budskap.
Å andra sidan är det också möjligt att hävda
att den nya mediasituationen har bidragit till en samhällelig
demokratisering av det offentliga rummet. I den nya rörelsekulturen
fanns tidigt insikter om att det nya mediarummet också
innebar nya möjligheter för mindre resursstarka grupper
att kunna göra sig sedda och hörda genom spektakulära
symbolhandlingar som tilldrar sig mediernas uppmärksamhet.
Detta medförde att utformandet av mediastrategier tidigt
kom att bli ett viktigt element i utvecklandet av rörelsernas
handlingsrepertoarer.
Medierna kan sägas
ha en tvetydig funktion i offentliga
politiska kommunikationsprocesser: dels utgör det
nya mediarummet ett fält för politisk kamp,
en scen där politiska aktörer söker utrymme för
att presentera sig och där konflikter gestaltas, dels
måste medierna själva förstås som aktörer,
vilka med utgångspunkt i specifika intressen deltar i kampen
om att gestalta politiska dagordningar och konflikter. De två
mediala huvudstrategier som tidigt utvecklades inom nya rörelser
(och som ofta används komplementärt) tar också
utgångspunkt i mediernas tvetydiga roll:
1) Formandet av en medveten mediastrategi
i förhållande till dominerande etablerade medier,
t ex genomförandet av dramatiska mediaaktioner, inrättandet
av speciella informationsgrupper eller -sekreterare inom rörelserna,
som aktivt arbetar mot dessa medier, vilket kan innebära
att producera mediainriktat material och etablera "rörelsevänliga"
journalistkontakter.
2) Upprättandet av egna, "alternativa rörelsemedier".
Detta sker med utgångspunkt i en kritik av de etablerade
mediernas förmenta objektivitet, dess hårt regisserade
dramaturgi och inte minst i det faktum att rörelsernas opponenter
är betydligt mer resursstarka, vilket kan innebära
att de antingen har ägar- eller ideologiskt inflytande över
etablerade medier - eller har möjlighet till att köpa
mediautrymme genom betald information eller reklam. Under
det senaste decenniet har också genomslaget för internet
förstärkt möjligheterna för upprättandet
av rörelsekontrollerade mediarum.
Organisationer och grupper
upprättar forum för både
offentlig och exklusivt intern (som kräver kod för
inträde) kommunikation. I samband med protesterna mot Frankrikes
kärnvapensprängningar försegick också en
betydande och världsomspännande kommunikation och mobilisering
på nätet, vilket pekar på att detta medium skapat
ytterligare förstärkta förutsättningar för
ett globalt politiskt rum.
Den förändrade mediasituation
kan också ses som en del i en bredare kommunikationsteknologisk
revolution, som har bidragit till att lösgöra politisk
kommunikation, identitetsskapande, mobilisering och organisation
från specifika geografiska platser.
Nya sociala rörelsers "politisering
av det privata" utgår från ett annat sätt
att se på politik. Enligt detta synsätt definierar
och formar ekonomiska, statliga och kulturella institutioner
på olika sätt våra liv, och därmed våra
individuella och kollektiva identiteter. Saker som vi tar för
givet i vårt "privata" vardagsliv, som framstår
som "naturliga" inslag i det mänskliga livet,
att bo, äta, älska och föda barn, är därmed
genomsyrat av de samhälleliga maktrelationer som definierar
ett samhälles struktur. Enligt detta synsätt osynliggörs
vardagslivets politiska karaktär genom gränsdragningen
mellan "privat" och "politiskt", vilket innebär
att vi förblir objekt för samhällets styrande
krafter. Att synliggöra dessa förhållanden -
och därmed att på olika sätt ifrågasätta
distinktionen mellan politiskt och privat - har därför
varit en grundläggande komponent i utvecklandet av "livspolitiska"
strategier inom nya rörelser.
De nya politiska former som har uppmärksammats i denna artikel -
den civila olydnaden som symbolisk handlingsform, de mediainriktade
handlingsstrategierna, den tilltagande betydelsen för nätverkens
organisationsform, identiteternas politisering och de livspolitiska
handlingsstrategierna - innebär att det politiska handlandets
tyngdpunkt förläggs utanför de etablerade politiska
institutionerna, till sådana områden som i en vid
bemärkelse brukar definieras som "kulturella".
Denna kulturella orientering hos de nya
sociala rörelserna pekar på en betydelsefull förändring
som brukar lyftas fram i teorierna om framväxten av en ny
samhällstyp (oavsett om den karakteriseras som post-industriell,
post-modern, komplex, globaliserad eller dominerad av informations-
och kunskapsproduktion): den tilltagande samhälleliga betydelsen
för kultur. Denna innebär att produktionen av -
och kontrollen över - kunskap, information och symboler
idag på ett helt annat sätt än tidigare utgör
en källa för samhällelig makt, vilket skall
förstås mot bakgrund av att forskning, informationsteknik,
(och inte minst kopplingen mellan informationsteknologier och
biomedicinsk vetenskap) kunskapsutveckling, management, reklam,
massmedier och masskultur utgör centrala komponenter i den
nya samhällstypens struktur. Inte bara politiska, utan också
och ekonomiska, system och aktörer har därmed blivit
beroende av produktionen av - och kontrollen över - kunskap,
information och symboler: själva produktionens koordinering
har blivit alltmer knuten till kommunikationsteknologin och de
informationsflöden som den koordinerar.
I The Information Age skriver Manuel
Castells att detta innebär en grundläggande utmaning
av våra grundläggande föreställningar och
teorier om det moderna samhället. När kultur- och symbolproduktion
på ett betydligt mer fundamentalt sätt än tidigare
blir samhälleliga produktionskrafter blir det svårt
att upprätthålla distinktioner mellan produktion och
reproduktion (eller "kultur"). I förlängningen
innebär detta att de samhällsvetenskapliga disinktionerna
mellan ekonomi och kultur, som beteckningar för relativt
åtskilda samhällssfärer, blir problematiska.
Liksom Ulrich Beck menar också Castells att innebörderna
av begreppet "politik" måste omdefinieras med
utgångspunkt i dessa nya förhållanden.
2003.04.24
|