Det finns de böcker som förändrar
allt. När du har läst just den boken blir ingenting
sig likt och världen kommer för evigt att vara förändrad.
Jag ska skriva lite om en sån bok - men vi börjar
kronologiskt för att förstå denna historia i
dess rätta sammanhang.
På loppmarknader och antikvariat
brukar det finnas en 10- kronorslåda där ett antal
böcker slumpas ut. Det brukar sällan vara dåliga
böcker utan bara de som just nu inte är up to date.
Gamla resguider, Jan Myrdal och Josef Brodsky finns där
alltid men under vissa tider dyker ett och annat upp där.
En av mina käraste bekantskaper i dessa 10- kronorslådor
blev W. Somerset Maugham.
En skicklig författare med en stor portion humanism och rättrådighet.
Dessa böcker handlar oftast om sökandet. Målet
för sökandet är kärlek, en tro och eller
en mening med livet. Man skulle kunna säga att han har en
hel del likheter med sina generationskamrater Hemingway och Fitzgerald.
Två av de högst värderade författarna på
min och ganska många andras listor, i alla fall om pratar
om mellankrigstiden och det engelska språket. Maughams
bok "Månen och silverslanten" räknas nog
till och med till klassikerna och är utan tvivel en av de
bästa konstnärsbiografierna vid sidan av "Han
som älskade livet". Där är miljön mycket
typiskt ett bohemiskt Paris och sedan en ö i söderhavet.
Konstnärens roll som skapande person med vedermödor,
dåligt betalt och liten uppskattning blandas med interiörer
från de klassiska badorterna med fagra damer och casinon.
Men de traditionella städerna byts
allt som oftast ut mot olika kosmopolitiska och exotiska miljöer
på andra sidan havet. Java, Hongkong, Singapore och Söderhavet
är allt som oftast spelplatserna för de finstämda
dramerna han målar upp. En typisk historia har plantageägaren
som huvudperson. Han har en giftasvuxen dotter som är kär
i fel person och helt plötsligt dyker det upp en främling
som sätter de invanda mönstren ur spel. Han eller hon
fastnar på platsen genom ett oväder eller att sista
båten den månaden har gått.
I ett flertal verk är
plantageägaren utbytt mot
en mindre tjänsteman i den koloniala administrationen eller
en miltärbefälhavare av lägre rang. Det dricks
te eller gingrogg och det talas om livet, imperiets förfall
eller de oroligheter som där förekommer. Detta samtidigt
som Maugham alltid är en mycket ömsint skildrare av
platsen och de som bor där. Ingen rasism eller fientlighet
finns i språket eller beskrivningen av den andre. I många
verk är det till och med invånaren i kolonin som är
hjälten eller det moraliska föredömet och den
engelske kolonial-herren som är skurken och den som förgriper
sig på landet eller den oskyldigt drabbade. I ett av hans
bästa verk är det till och med så att det är
buddismen som religion som har huvudrollen och ger den desillusionerade
engelske aristokraten nyckeln till livet. Kontentan av det verket
är att det är vår europeiska syn på livet,
döden och religionen som leder oss till det fördärv
vi har hamnat i.
Så det är
inte människosynen som är
det man skulle kunna anmärka på i dessa ibland alldeles
lysande skildringar av livet och kärleken. Den skulle nog
kunnas beskriva som progressiv och liberal i ordens bästa
mening. Kanske man till och med kan kalla honom en stor humanist
och en riktigt klassisk förespråkare för konsten
med stort K. I alla fall kan man på intet sätt se
honom som en hantlangare och förespråkare av ett värdesystem
som bygger på imperiet som mental och fysisk konstruktion.
Om man ser till hans samtid så måste man nog även
erkänna att han ligger före många av sina jämnåriga
författarkollegor som beskriver koloniernas undersåtar
som krulliga penntroll och liknande.
Denna läsning av Maugham tror jag
Edward Said skulle kunna gå med på. Inte för
att han skulle se honom som en av de riktigt stor författarna,
men de har han redan själv arbetat med i "Kultur och
Imperialism". Där finns Camus, Conrad, Austen, Yeats
och Verdi. Alla diskuteras och hudflängs de med Saids vassa
penna. Där visar han på de samband som finns mellan
imperiet, kulturen och skildrandet av den andre. Det som blir
extra intressant och förstör Maugham för mig finns
inte i skildrandet av den andre. Det som Said och jag är
ute efter att beskriva är i stället Imperiet som kuliss
till det inträffade. Hur berättelsen, och det spelar
ingen roll hur progressiv huvudpersonen än är, bygger
på Imperiet och de praktiker som förekommer där.
Hur dräneringen av koloniernas bästa råvaror
och hjärnor hela tiden ligger bakom som ett system och gör
huvudpersonernas liv, rikedom och förlustelser möjliga.
Det vill säga de materiella förutsättningarna
hos några möjliggörs av att några andra
har det sämre och det med en uttänkt plan bakom.
För att komma tillbaka
till Maugham är han en gång
för alla förstörd för mig. Eller snarare
kan jag aldrig läsa honom på samma sätt efter
att Said varit framme. Den kunskap som "Kultur och Imperialism"
har gett mig går aldrig att komma ifrån. De pastorala
och exotiska miljöerna är inte längre lika idylliska
och förförande som innan. Jag vet att det bakom varje
veranda finns ett människoöde och kanske ett lik begravet.
Historien kommer i bakgrunden och huvudpersonernas humanism skuggas
av vetskapen om att den är falsk. Välviljan och önskan
att göra gott är fernissa på en fasad som redan
under denna tid hade börjat ruttna inifrån. Allt detta
sker utan att jag behöver ta ställning till om Said
har rätt eller inte. Vetskapen som han har gett mig öppnar
ögon och vägen tillbaka är omöjlig. Maugham
är förstörd, men bara delvis. De goda historierna
är fortfarande goda historier men numera finns det ett förbehåll.
Det är få böcker som verkligen
på detta feyerabednska sätt lyckas förstöra
(Feyerabend själv misslyckas t.ex.). "Kultur och Imperialism"
är en av de bättre men inte den enda. Du kan inte efter
denna upplevelse gå tillbaka till den du tidigare var.
Det fina är förstört och jag förändrad.
Återigen behöver förändringen inte vara
till det bättre, men oftast har du blivit klokare.
2003.04.24
|