|
Den otroligt produktiva Joyce Carol
Oates har gjort det igen. En tegelstensroman om människans
djupaste existenskriser.
På själva nationaldagen omkommer Adam Berendt då
han räddar en liten flicka från att drunkna. Sedan
en tämligen lång tid har han varit en aktad, om än
lite excentrisk medborgare i Salthill-on-Hudson som är en
idyllisk förstad på betryggande långt pendelavstånd
från New York City.
Han var en medelålders, lite bohemisk
och inte särskilt stilig skulptör. Men en man med en
märklig dragningskraft på kvinnor. Några av
kvinnorna har älskat Adam. Han har hållit dem på
avstånd. Avvisat dem tillräckligt smidigt för
att hålla spänningen vid liv - men aldrig valt någon
av dem. Detta har på något märkligt sätt
bara ökat hans attraktionskraft. Barn och hundar har också
dragits till honom. Även män vill gärna se sig
som unika vänner till denne karismatiske konstnär.
Men - vem var han egentligen? Det visar sig att ingen egentligen
vet någonting om vem han var innan han kom till den lilla
förstaden. Vid bouppteckningen uppdagas det att han, som
levt ett tämligen sparsamt liv, ägde ett antal miljoner.
Hans liv och relationer är i mångt och mycket ett
mysterium som mer och mer engagerar människorna i Salthill.
Inte så att de gör gemensam sak. Deras liv är
lika parallella som kaptitlen som behandlar var och ens historia.
På något sätt sparkar den oförutsedda drunkningsolyckan
igång skeenden och tankar hos alla inblandade.
Ängslan inför
åldrande, inför döden,
avtagande sexuell förmåga och attraktionskraft - alla
som funnits runt Berendt drabbas av "mitt-i-livet-kriser"
efter hans död. Den blir en katalysator för all ångest
som pyr under den perfekta ytan. Ingen blir oberörd och
på olika sätt handskas de olika romanfigurerna med
sina kriser. En kvinna överger sin familj för att söka
efter sanningen om Adam, bokhandlaren får ärva ett
hus efter honom och ger sig iväg för att återuppta
ett övergivet konstnärskap, någon tredje använder
sig av honom för att få kraften att bryta upp ur ett
dött äktenskap. Listan kan göras längre än
så; som vanligt har Oates skrivit en mycket mångordig
roman.
Under ungefär
ett år varar den akuta krisen.
Vi får veta Adams mörka hemlighet, Äktenskap
räddas eller slutar i fasansfulla tragedier. Livet blir
dock mer äkta och sant för alla inblandade - om kanske
inte alltid bättre.
Oates håller för det mesta isär de olika figurerna,
även om de påverkar varandra så möts de
sällan. Det hela blir bitvis lite splittrat och jag tror
(som ofta när jag läser Oates) att historien skulle
mått bättre av en tydligare stringens. En del kunde
skalats bort - även om alla små sidoskott i berättelserna
är spännande i sig.
I stort är
det dock en intressant och välskriven
roman som alltid. Jag måste nog ändå erkänna
att jag ibland föredrar Oates under hennes pseudonym, Rosamund
Smith, när hon skriver deckare som ofta har ett starkare
driv i berättandet och där antalet personer som jag
skall engagera mig i inte är lika översvallande. Där
håller hon sig ofta till två. Tvillingteman och identiteter
är de ständigt återkommande kärnorna i dessa
böcker. Och på sätt och vis är det precis
vad Mitt i livet handlar om också. Kan man byta liv? Svaret
på frågan verkar i Oates romanvärld nog vara
nej.
2003.04.24
|