När världen förändras
måste också demokratins arbetsformer ändras,
skriver politikerna Kent Johansson från Västra Götaland
och Christine Axelsson från Skåne. De flesta håller
nog med, men långt ifrån alla tänker som politikerna
(förmodligen) bara på den representativa demokratin.
Om man tar sikte på regionernas utveckling hittills blir
det kanske naturligt att göra denna begränsade koppling
till förvaltningen av offentlig verksamhet.
Boken ger en kortfattad men bra översikt
om hur regionaliseringsprocessen utvecklar sig i Europa. Det
framgår klart att det är EU som varit pådrivande
här. Till och med gamla centralstater som Frankrike och
England har börjat överge sin hårdnackat konservativa
syn på maktfördelning. Frågan är förstås
om EU driver på regionaliseringen utifrån ett globalt
perspektiv eller ett internt maktperspektiv, dvs mellan EU och
nationalstaterna. Inte minst i den svenska debatten har det handlat
om att makten flyttar längre bort, till Bryssel.
Tio nya stater blir
medlemmar i EU om ett år.
Märkligt då att vi nästan inte får några
rapporter om Östeuropa i svenska medier. Föredömligt
nog har även de blivande EU-medlemmarna uppmärksammats
i denna antologi. Liksom i västra Europa tycks man återvända
till gränsdragningar som funnits tidigare i historien. Här
finns möjligheter att både lösa gamla och skapa
nya konflikter. Om konflikterna kan hanteras på ett konstruktivt
sätt kan de bidra till att utveckla dynamiska regioner i
dessa länder. För egen del ser jag med spänning
fram emot den fortsatta utvecklingen
Det finns en viktig fråga som jag
saknar i boken: Vad är en region? Många hävdar
att regionaliseringen som Europa och främst EU idag genomgår
är ett utslag av globaliseringen. Regionaliseringsprocessen
finns i alla världsdelar, hävdar kultursociologen Manuel
Castells, som har gjort ett omfattande forskningsarbete om detta
och som därefter blivit en av forskarvärldens superkändisar.
Globaliseringens idag
viktigaste motor är inte främst
offentliga förvaltningar utan storföretag. Deras administrativa
indelningar följer sina egna logiker och sammanfaller sällan
med landsgränser eller länsgränser. Regioner strävar
naturligtvis efter att samverka med näringslivet. Tidigare
behövde vi inte ägna någon tanke åt vad
en region egentligen är. Den nationella förvaltningen
och näringslivet var bägge inneslutna i samma bastion
enligt regeln en nation - en marknad. Och förstås
egen valuta. Man skulle också kunna säga att allt
detta är olika sidor av modernismen. Men nu när vi
är på väg in i något annat.
Skåne och Västra Götaland
bedriver försök med regioner. Vill man vara elak kan
man säga att dessa är en form av superlandsting och
att dessa regioner egentligen är onödiga. Moderaterna
vill skrota regionerna och landstingen och låta kommunerna
sköta denna verksamhet. Synd dock för moderaterna,
som är det mest EU-vänliga partiet, att man valt att
satsa på regioner som fundament i den europeiska integrationen.
Regeringen har hotat med att avsluta regionförsöken.
Boken kan nog ses som ett försök att stärka positionerna
för Skåne och Västra Götaland i den politiska
debatten.
Min viktigaste invändning mot innehållet i boken är att beskrivningen
av regionernas väsen blivit alltför förenklad,
manifesterad av en karta över det nya Europa. Trots det
ger kartan ändå en bild av något nytt och intressant.
Något som vi ännu inte till fullo förstår.
Utom möjligen handelskammaren i Västsverige.
De ser Västra Götaland som ett miniatyrland, som ett
Sverige fast mindre. Därför bör Västra Götaland
ha en egen flagga, menar de, som påminner om den norska
men med andra färgkombinationer. Nästa steg blir väl
att skaffa en egen liten käck regionalsång som skolbarnen
kan få sjunga på terminsavslutningarna?
En motbild till denna syn på regioner har statsvetaren
Lisbeth Lindeborg, som medverkar i boken, tidigare givit uttryck
för. Hon har talat om mikroregioner och makroregioner, som
kan överlagra varandra. En makroregion som västsvenskar
gärna vill se sträcker sig från Oslo, över
Göteborg, Malmö och Köpenhamn till Hamburg. Samtidigt
finns mindre regioner inom samma omrde.
Ett annat exempel är förbundslandet
Hessen i Tyskland. När Västtyskland efter kriget skulle
bryta ner Hitlertysklands centralmakt, skapades en federation
av 16 förbundsländer där man i stor utsträckning
försökte följa gränser som fanns innan Tyskland
enades av Bismarck. Dessa småstater antogs vara relativt
naturliga kulturområden. Idag betraktas Hessen som en region.
Men man har dessutom delat upp området i tre underregioner;
Nordhessen, Mittelhessen och Rhein/Main. Rhein/Main i sin tur
gränsar till Bayern och här finns ett pendlande över
gränserna vad gäller boende och arbete. Även när
det gäller skolor finns en pendling. Mellan kommuner på
bägge sidor om denna gräns finns ett organiserat samarbete
som liknar ett kommunalförbund i Sverige. (se ex Alba nr
5/01)
Alla gränser skapar
mentala barriärer eller provokationer.
De som bor vid dess gränser vill naturligtvis inte bo i
marginaliserade områden. Vid bildandet av Västra Götaland
tvingades randkommunerna Gullspång, Mullsjö och Habo
ta ställning till om de skulle vara med eller inte. Det
naturliga är istället att alla utgår från
att de själva bor centralt i förhållande till
sin omgivning och att det skapas administrativa möjligheter
för en sådan världsbild.
Om man ser regioner som en miniatyr av
en nation uppstår egentligen inget nytt. Det påminner
kanske om hur Tjeckoslovakien blev Tjeckien och Slovakien. Bara
ännu en flagga att lära sig för den som gillar
sådant. Men enligt min tolkning av Castells analys av globaliseringen
står regionerna för något kvalitativt annat,
mer intimt sammanflätat med uppkomsten av nätverksasamhället,
en organisering av samhället som är mer flexibel än
nationalstaten av idag. En flerdimensionell struktur som kan
leva både inom den nationella kostymen och i andra former.
Så kanske kommer även förvaltningen av regionerna
i framtiden att lösa upp de gränser som de manifesterar
idag?
Om detta är bra eller dåligt
är inget som är givet på förhand.
2003.04.24
|