Utanför fönstret i mitt arbetsrum
grävs just nu en grop. Det är inte vilken grop som
helst. "Det är en av de största grejerna i Europa
just nu" som min granne byggmästaren formulerar det
i hissen en morgon.
Höjer jag blicken över gropen
ser jag baksidan av Folkets hus, entrén till biograf Draken
och där bakom en skymt av själva Järntorget. Området
kring Järntorget har under de senaste åren fått
nytt liv. En trafikomläggning för några år
sedan återgav torget karaktär av mötesplats.
Numera kan man äta såväl kebab som en halv special
på torget och ta sig en öl eller kaffe på någon
av uteserveringarna.
Öster om Järntorget sträcker
stadsdelen Haga ut sig. Efter striderna på sjuttiotalet,
då rivningshotet vilade över kvarteren, är den
gamla arbetarstadsdelen nu ett klockrent exempel på vad
urbanteoretiker och stadsplanerare kallar gentreifikation. Haga
har renoverats och övertagits av en välmående
medelklass.
Väster om Järntorget ligger det s k Långgatsområdet. Här
är husen högre och hyrorna lägre. Längs dessa
gator finns vad Göteborg kan uppvisa av Red Light District.
Några porrklubbar på Andra Långgatan, som en
välvilligt nostalgisk flanör möjligen kan betrakta
som de sista resterna av stadens hamnkvarter, gav länge
området dåligt rykte. Det senaste åren har
detta dock inte kunnat förhindra en vitalisering och nyetablering
i kvarteren. Nu trängs här antikvitetshandlare med
nyöppnade skivaffärer och boklådor. Här
finns etniska kök från de flesta världsdelar.
Det är en mångkulturell och stökigt levande miljö.
Om jag lutar mig lite ut ur fönstret
och vänder mig norrut kan jag överblicka stora delar
av den nya bebyggelsen på Göta älvs norra strand.
På de forna varvsområdena byggs nu nya kontor i rasande
fart. Ericssons komplex färdigställdes för några
månader sedan och rymmer ett par tusen ingenjörer.
Fordägda Volvo personvagnar har förlagt sin utveckling
av telekom i bilar hit. Ett nytt IT-universitet har etablerats.
Film- och TV-produktion planeras. När varven lades ned i
mitten av sjuttiotalet fick Göteborg en enorm centralt belägen
markyta som plötsligt låg tom.
Planer, som nu ser ut
att gå i lås, smiddes
på att låta detta bli ett centrum för den nya
IT-industrin. Göteborg var i färd med att ta steget
in i postindustrialismen och vad kunde väl vara bättre
än att ersätta tung och smutsig fartygstillverkning
med kunskapsintensiv industri och informationsbehandling? På
norra älvstranden skulle ett IT-kluster byggas och Göteborg
bli en "City of Brains". Sedan några år
tillbaka växer här "Lindholmen Science Park",
som med karaktäristisk blygsamhet sägs bli "ett
Silicon Valley version 2.0".
Lagerhuset där jag står är
ett gammalt frilagerhus som sedan några år bebos
av ett antal små bokförlag och några av landets
främsta kulturtidskrifter. Här finns en rad medlemsdrivna
digitala medieverkstäder och huset har utvecklats till ett
centrum för småskalig och oberoende publicistisk verksamhet.
Under de dramatiska dagar för några år sedan
då det hölls EU-toppmöte och Georg W Bush gästade
Göteborg fylldes huset med medieaktivister från hela
Europa. Härifrån sändes rapporter om kravaller
och polisövergrepp ut över världen. Rapportering
var ofta mer välinformerad och låg ett steg före
de etablerade medierna. Mitt kontor förvandlades av några
belgiska journalister till en webbradiostation som sände
direkt från gatorna i Göteborg.
Den småskaliga
medieaktivismen i Lagerhuset kan
alltså sägas utgöra en liten men viktig motpol
till IT-industrin på Norra älvstranden. Spänningen
men också det ömsesidiga beroendet mellan norra och
södra älvstranden fångar i ett nötskal den
digitala revolutionen. Å ena sidan forskningsresurser,
storskaliga industrisatsningar och massiva offentliga investeringar,
å andra sidan ett lätt anarkistiskt och självständigt
bruk av den nya tekniken.
Internet föddes fram av Pentagon men
togs i bruk och spreds ut över världen av kaliforniska
hippies. Nätet är en spin-off produkt av det amerikanska
militärindustriella komplexet, men rymmer drömmar om
fördjupad mänsklig kommunikation och en radikaliserad
demokrati. Det som förenar de båda sammanhangen är
en rejäl portion framtidstro och teknikoptimism, men även
en organisationsform - förkroppsligad i Internets själva
struktur - som är icke-hierarkisk, decentraliserad och ofta
består av tidsbegränsade projekt och allianser. Det
som växer fram är ett nätverkssamhälle.
När jag stänger fönstret
och går tillbaka in i arbetsrummet fastnar blicken på
en vackert inramad skylt strax ovanför dörren. På
skylten står med stora bokstäver: "Manuel Castells".
Det är en souvenir. Bakgrunden är följande. Under
snart fyra års tid har jag tvingat studenterna på
Kulturverkstan, den projektledarutbildning för kulturutövare
som håller till i Lagerhuset, igenom samtliga tre band
av Manuel Castells Informationsåldern.
Jag har försökt
pressa ibland läsovana skådespelare,
musiker och projektmakare genom femtonhundra sidor hårdkokt
sociologiprosa. När någon muttrat över detta,
vilket inträffat, har jag menat att ska man kunna orientera
sig i den nya sköna värld vi nu bebor, ja då
måste man ta sig igenom Castells. Som ingen annan samhällsteoretiker
de senaste decennierna har denne spansk-amerikanske sociolog
försökt måla en helhetsbild av det moderna informationssamhället.
Efter två årtionden av dekonstruktion, teoretisk
eftertanke och de stora samhällsberättelsernas död
gav han i slutet av nittiotalet ut ett verk som återigen
försökte syntetisera, se sammanhang och ge en överblick.
När den svenska översättningen
kom ut skrev en hänförd kritiker i Dagens Nyheter:
"En del böcker är som rullgardiner. Eller rättare
sagt: att läsa dem är som att låta rullgardinen
fara i topp morgonen efter vinterns första snöfall.
Va! Är det så det ser ut utanför mitt fönster?
Fastän gammal tycks världen i ett slag ny. Lik sig
själv och ändå helt förändrad. Lekfullt
inbjudande trots bistra minusgrader. Full av tidigare osynliga
detaljer och - ja, faktiskt - fundamentalt sammanhängande."
Recensionen var inte otypisk. Trilogin har med rätta hyllats
som banbrytande i många skilda sammanhang. Castells teori,
det har jag också försökt inpränta i Kulturverkstans
studenter, är en nyckel om man vill få perspektiv
på vad som händer i världen och Göteborg
just nu. Men stämmer det? Kan teorin om nätverksamhällets
framväxt hjälpa oss att förstå vad det är
som pågår på de båda älvstränderna
utanför mitt fönster?
Castells skrev Informationsåldern under mitten av
nittiotalet och böckerna utgavs åren 1996-98. En ny
och omarbetad version av det första bandet utkom år
2000. Det är inte länge sedan, men mycket har ändå
hänt. Arbetet som helhet tog form innan demonstrationerna
i Seattle och framväxten av den globala rättviserörelsen,
innan IT-kraschen på världens alla börser under
våren 2000 och innan det första World Social Forum
gick av stapeln i brasilianska Porto Alegre, det är skrivet
innan 11 september 2001 och innan Georg W Bush inledde sitt "krig
mot terrorismen". Mellan oss och tillkomsten av Castells
storverk ligger alltså redan en rad händelser och
processer som djupt påverkat vår värld. Innebär
det att Informationsåldern nu är daterad, gammal,
inaktuell? Jag tror inte det. Analysverktygen har inte förlorat
något av sin skärpa.
Castells utgångspunkt är att
vi lever i en ny värld. En rad faktorer samverkar till att
i grunden omskapa den gamla. I en ofta citerad fotnot i slutet
av tredje bandet ställer sig Castells denna fråga
explicit. Vad är det då som är så nytt?
"Chips och datorer är något nytt", skriver
han, "allmänt tillgänglig, mobil telekommunikation
är något nytt, genmanipulation är något
nytt, elektroniskt integrerade, globala finansmarknader som arbetar
i realtid är något nytt, en sammanbunden kapitalistisk
ekonomi som omsluter hela planeten, och inte bara vissa segment
är något nytt, en majoritet av de utvecklade ekonomiernas
urbana arbetskraften inom kunskaps- och informationsbehandling
är något nytt, att en majoritet av jordens befolkning
bor i städer är något nytt, Sovjetväldets
sammanbrott, kommunismens bortdöende och kalla krigets slut
är något nytt, det asiatiska Stillahavsområdets
uppstigande till jämbördig part i den globala ekonomin
är något nytt, den omfattande utmaningen mot patriarkatet
är något nytt, de utbredda och allmänna miljömedvetandet
är nytt, framväxten av ett nätverkssamhälle
baserat på flödesrum och tidlös tid är något
historiskt nytt".
"Men", fortsätter Castells,
"detta är inte min poäng. Mitt centrala
påstående är att det egentligen inte spelar
någon roll om man tror att denna värld eller någon
av dess delar är ny eller ej. Min analys står på
egna ben. Detta är vår värld, informationsålderns
värld."
Ursprunget till den
pågående samhällsomvandlingen ser Castells i tre mäktiga, av varandra oberoende
processer som av en historisk tillfällighet råkade
sammanfalla i tid under slutet av 1960-talet och början
av 70-talet. Det var den digitala, informationsteknologiska revolutionen,
krisen för såväl kapitalismen som för de
statsdirigerade ekonomierna världen över samt slutligen
framväxten av en rad starka kulturella rörelser i ett
flertal av jorden länder. Samspelet mellan dessa processer
ledde fram till en ny social struktur, nätverkssamhället,
till en ny informationell och global ekonomi samt till en ny
kultur, som Castells benämner "den verkliga virtualitetens
kultur".
Castells beskylls ibland för att vara
teknikdeterminist, och i hans framställning spelar den informationstekniska
utvecklingen en viktig, ja kanske central roll. Informationstekniken
tillät, skriver Castells, utvecklandet av en ny form av
mänskligt handlande: Nätverkandet - en dynamisk, självexpanderande
organisationsform. Denna nätverkslogik omvandlar det sociala
och ekonomiska livets alla områden. Olika former av organisering
i nätverk har naturligtvis alltid funnits och följt
de mänskliga samhällenas utveckling genom historien.
Det nya nu är att informationstekniken tillåtit just
denna organisationsform att bli den dominerande.
Ett nätverk, konstaterar
Castells, är ett antal förenade
noder. Vad dessa noder är beror på vilken slags nätverk
vi talar om. Det globala finansiella systemet är självfallet
ett nätverk, men det finns många fler: "Det är
ministermöten och kommissionärer i det politiska nätverk
som styr EU. Det är vallmo- och cocaodlingar, hemliga laboratorier,
undangömda flygfält, gatugäng och penningtvättande
finansinstitutioner i de nätverk av narkotikahandel som
genomtränger ekonomier, samhällen och stater över
hela världen. Det är tevesystem, underhållningens
inspelningsstudios, verkstäder för datorgrafik, nyhetsteam
och mobil utrustning för generering, överföring
och mottagning av signaler i det globala nätverk av nya
medier som bildar grund för kulturella uttryck och allmän
opinion i informationsåldern." Ja, i Castells värld
är nätverken av alla slag. Han talar om nätverksföretag
och till och med om nätverksstater.
Denna nätverksorganisering och alla
de nya relationer och sammanflätningar som blir följden
"ersätter den traditionella distinktionen mellan storbolag
och småfirmor, övertvärar sektorer och sprids
till olika geografiska kluster av ekonomiska enheter". Klusterbildning
är därför ett centralt element i den nya informationella
kapitalismen. Informationstekniken leder inte, som man kanske
kan förledas att tro, till distansarbete och att geografisk
lokalisering blir irrelevant. Det är i själva verket
tvärtom. Ökad nätverksorganisering gör det
än viktigare att fysiskt befinna sig i nätverkens noder.
I de globala finansflödenas tid stiger hyrorna i City of
London och i kvarteren runt Wall Street på Manhattan. Internets
utveckling får markpriserna i Silicon Valley att skjuta
i höjden. De visionärer som ville bygga om norra älvstranden
kan åtminstone luta sig mot Castells teori.
Den inramade tavlan på väggen har jag fått för
min tjatighets skull. Som bokförläggare vid Daidalos
hade jag varit med om att ge ut Castells på svenska och
var med om att bjuda in honom till Sverige. Skylten med hans
namn har några studenter vid Kulturverkstan stulit. Den
härrör från en minnesvärd kväll i ABF-huset
i Stockholm vid Luciatid år 2000.
Castells Sverigebesök var lärorikt
på flera sätt. Tydligast minns jag en kommentar han
fällde i förbigående: "Men min pappa var
ju fascist". Han tittade, tyckte jag, närmast lite
förebrående på mig. Visste jag inte det? Det
visste jag inte, jag visste att han som ung lämnat diktaturens
Spanien för Paris, men jo, det stämde naturligtvis
rätt bra. Många bitar föll på plats. Därav
hans intresse för icke-hierarkiska organisationsformer,
för horisontella och decentraliserade strukturer. Därav
det starka feministiska draget i teorin. Teorin om nätverkssamhället
är i själva verket en anti-militaristisk teori.
Men psykologiseringar
är alltid riskabla, och vid
närmare eftertanke gör en sådan tolkning nog
varken författaren eller hans teori rättvisa. Castells
gör en dygd av att vara en strikt empirisk forskare, han
värjer sig bestämt mot varje försök att locka
ur honom några politiska recept. Någon intellektuell
på barrikaderna vill han inte vara: "På 1900-talet
försökte filosoferna förändra världen,
nu gäller det för dem att tolka den annorlunda".
På ABF-huset diskuterade han med
några av landets vänsterintellektuella, men ägnade
annars en stor del av sitt besök åt att träffa
svenska företagare, bland annat Ericssons koncernledning.
Det riktigt intressanta med mottagandet av Informationsåldern
var dess selektiva karaktär. De olika delarna väckte
intresse i olika sammanhang. Om man på ABF var intresserad
av informationaliseringens politiska konsekvenser, gissar jag
att Ericssonsledningen ägnade sin uppmärksamhet åt
det första bandet, det som handlar om den tekniska och ekonomiska
utvecklingen.
En del kritiker har
menat att Castells teori egentligen
inte innehåller så mycket nytt. Och det gör
den kanske inte. Det originella i den består i att den
fogar samman så många disparata iakttagelser till
en sammanhängande bild. Det gör att Castells inte tillåter
sig att idealisera de nya nätverken, han tvingar sig att
se hela bilden. Nätverk har nämligen den egenskapen
att de är effektiva och ändamålsenliga för
dem som ingår i dem, men förödande för dem
som stängs ute. Dess informella karaktär gör det
bara ännu svårare att ta sig in i dem.
Den nya maktgeometri som är nätverkssamhällets
kan därför inte, som industrisamhällets, beskrivas
som en kamp om resurser på en gemensam spelplan. De sociala
striderna under industrialismens epok var en tvekamp mellan arbete
och kapital. I vår informationella kapitalism handlar kampen
istället om att koppla upp sig mot nätverken, om att
över huvud taget få vara med. Det finns inte längre
någon gemensam spelplan. Hotet som vilar över detta
systems alla aktörer - individer, grupper, samhällsklasser,
städer och landsändar, ja hela världsdelar - är
att man kopplas bort från de flöden där pengar,
makt och mening cirkulerar. Man riskerar att dras ned i "den
informationella kapitalismens svarta hål".
Arbetarklassen kunde
i industrisamhället sätta
hårt mot hårt. Det kunde man eftersom man hade ett
starkt vapen i den egna arbetskraften. Så är det inte
längre. Indvidualiseringen av arbetet och en global underbudskonkurrens
gör att den enskilde aktören riskerar att ställas
utanför varje sammanhang, att bli ekonomiskt irrelevant.
Enligt Castells teori gäller detta
på en rad nivåer, men det gäller inte minst
för städer och regioner. Den stad som inte lyckas bli
en viktig nod, en plats som flödena av information, pengar
och människor passerar, i de mäktiga nätverk som
nu styr världen, den staden kommer att sjunka tillbaka till
ett bakvatten, avfolkas och långsamt förlora i betydelse.
Det är därför det talas som mycket om kreativa
kluster i dag. Och det är därför som Göteborg
genomför så många infrastrukturprojekt som alla
handlar om att underlätta flöden. I hamnen muddras
och sprängs det, Landvetter planerar att bygga ut, från
Säve lyfter det redan plan mot London, Centralstationen
byggs ut och snart får göteborgarna förmodligen
en egen tunnelbana vid namn Kringen. Och under det hus jag står
i byggs en tunnel.
Många som tar
del av Castells perspektiv på
världen tycks drabbas av viss uppgivenhet. Är det verkligen
så illa? Kan vi ingenting göra? När Bo Grönlund,
arkitektprofessorn från Köpenhamn, besökte Göteborg
nyligen var han skeptisk till huruvida Castells teori kunde kasta
något ljus över situationen vid Järntorget. "När
Castells försöker närma sig den konkreta staden",
sade han, "ja, då hoppar cykelkedjan av. Han är
fortfarande strukturalist". Castells själv formulerar
det som att "social morfologi är viktigare än
socialt handlande".
Är det så? Är alla dessa
nätverk vår tids flexibla järnbur, omöjlig
att bryta sig ur? Det återstår att bevisa motsatsen.
2003.04.25
|