Få ord i svenska språket
har under senare år omgärdats av et så romantiskt
skimmer och positiva associationer som ordet nätverk. Ordet
används ofta för att beskriva en organisationsform
eller en form för mänsklig samverkan som präglas
av öppenhet, flexibilitet och närhet. Men den lätt
gulliga glans som omger nätverken är ett bländverk.
Nätverk i allmänhet är hierarkiska, slutna och
djupt odemokratiska.
Termen "nätverk" används
i allt fler sammanhang ibland som metafor och ibland som
vetenskapligt begrepp. Några hävdar att nätverk
har ersatt atomen som vetenskapens främsta symbol. Atomen
står för enkelhet, regelbundenhet och slutenhet, medan
nätverk står för komplexitet, flexibilitet och
öppenhet. Den gemensamma nämnaren i de olika definitionerna
av nätverksbegreppet är att de syftar till att beskriva
en verklighet med hjälp av noder och länkar mellan
noder. I sociala nätverk utgörs noderna oftast av människor,
antingen i form av individer eller i form av grupper.
Nätverksanalys
intresserar sig oftast för
länkarna mellan noderna, d.v.s för relationerna mellan
- snarare än egenskaperna hos - de individer eller kollektiv
som står i centrum för undersökningen. I studiet
av politik används nätverk ofta för att beskriva
relationer mellan organisatoriska enheter, som tidigare betraktades
som mer självständiga eller autonoma. Noderna i dessa
interorganisatoriska nätverk utgörs av individer som
i sina respektive organisationer spelar en "gränsöverskridande"
rol., t.ex genom att ha som uppgift att interagera med organisationens
omgivning. Därigenom kommer de inte bara att representera
den egna organisationen utåt, utan även - i någon
mening - att representera omgivningen gentemot den egna organisationen.
En trend som präglar dagens värld
är att nationalstaternas suveränitet i allt större
utsträckning holkas ur och begränsas. Informationsteknologins
utveckling och de ökade ömsesidiga beroendena över
stats- och nationsgränser har bidragit till denna begränsning
av statssuveräniteten. I stället växer olika former
av transnationella nätverk - som inte är bundna till
ett bestämt territorium - fram och utmanar staterna om makten
i det internationella systemet. Det kan röra sig om nätverkssamarbete
mellan företag eller om företag som är organiserade
i form av nätverk. Det kan också röra sig om
internationella miljöorganisationer som till exempel Greenpeace
eller rörelser till försvar av mänskliga rättigheter,
som till exempel Internationella juristkommissionen eller PEN-klubben.
Dessa nätverk kan vara mer eller mindre formellt organiserade.
I fallet med Pentagon och World Trade Center rörde det sig
om nätverksorganiserade terrorrörelser, i väpnat
angrepp mot världens överlägset mäktigaste
stat.
Manuel Castells har i sin uppmärksammade trilogi Informationsåldern
beskrivit vår tids samhälle just som ett nätverkssamhälle
och antyder att nationalstaten spelat ut sin roll. Nationalstaterna
har som maktstrukturer utmanats - men alls inte utmanövrerats
eller ersatts - av transnationella nätverk. Snarare kan
vi tala om en tvekamp eller ett dubbelvälde, där statsmakt
och nätverk ömsom samverkar och ömsom konkurrerar
i strävan efter makt och inflytande.
Statsvetaren James N. Rosenau talar om
världspolitikens "två världar" - en
centraliserad "statscentrerad" värld och en decentraliserad
"multicentrisk" värld med aktörer på
olika nivåer som agerar oberoende av nationsgränser.
I den statscentrerade världen utgör staterna politikens
subjekt, så till vida att politik skapas genom att stater
agerar gentemot varandra. Så är t ex FN-systemet och
den traditionella folkrätten en del av den statscentrerade
världen. I den multicentriska världen utgör staterna
i stället politikens objekt, så till vida att olika
grupper av aktörer (t ex NGO:s, Världsbanken, multinationella
företag, sociala rörelser) skapar tillfälliga
allianser för att t ex driva enskilda sakfrågor och
få sin politik genomförd inom de enskilda nationalstaterna.
De två världarna befinner sig inte sällan i konflikt,
t.ex genom att de båda strävar efter makt och inflytande
genom att konstituera sig som aktörer. Hos vem skall makten
finnas hos nationalstaterna eller andra transnationella
aktörer?
Nätverk framställs
alltså ofta som något
positivt, att de genom att vara öppna, informella och kreativa
organisationsformer i någon mening skulle vara bättre
eller mer moderna än nationalstaten. Min uppfattning är
att det förhåller sig precis tvärtom. Nationalstaten
är - åtminstone på de flesta håll i dagens
värld - demokratisk. Medborgarna har där möjlighet
att på olika sätt utkräva ansvar av beslutsfattarna.
Rättssäkerheten är god och det politiska livet
omgärdas av regler som ger lika förutsättningar
för alla. De informella nätverken är i stället
slutna företeelser, inte sällan hierarkiska, patriarkala
och auktoritära.
Den s.k antiglobaliseringsrörelsen
kan anföras som exempel. Denna rörelse utgör ett
nätverk med en mängd olika organisationer och en mängd
olika individer. Men nätverksorganisationen gör det
i princip omöjligt för de enskilda nätverksmedverkarna
att utkräva ansvar för de handlingar som begås
inom ramen för nätverket. Kravallerna och den groteska
skadegörelsen i Göteborg i samband med EU-toppmötet
2001 är ett exempel på hur olika politiska krafter
inom nätverket kunde utnyttja nätverket för sina
egna syften. Alla de nätverkare som tog avstånd från
dessa gruppers agerande hade ingen möjlighet att i efterhand
utkräva dessa personer på politiskt eller individuellt
ansvar. Flexibiliteten och avsaknaden av kontroll och procedurer
för beslutsfattandet tog sig uttryck i godtycke och i den
starkes rätt. Vem är det som tjänar på det?
2003.04.24
|