|
I Alba 2002:1 avfärdar
Leif Wilehag min avhandling i historia, Nyktra svenskar
(2001), med att den är allt för tråkig, metodiskt
uppbyggd och innehåller för många fotnoter för
att vara värd att läsa. Efter hundra sidor ger han
upp, men noterar i förbigående att åtminstone
några saker var intressanta. Bokens övergripande problemställning
om svensk nationalism, och hur jag eventuellt lyckats besvara
den, lämnas därhän.
Jag vägrar att tro att min avhandling är särskilt
annorlunda skriven än de flesta andra nu råkar
det bara vara jag som får ta smällen. Wilehag tycks
nämligen inte känna till att det finns vissa grundläggande
regler för hur en doktorsavhandling ska se ut. Man måste
belägga allt man skriver i fotnoter och man
måste vara minutiöst logisk och metodisk i sina resonemang.
Grovt uttryckt gäller det att lösa ett vetenskapligt
problem genom en empirisk undersökning, inte att berätta
en trevlig och roande historia. Det gör med nödvändighet
att de allra flesta doktorsavhandlingar är svårforcerade
för den som inte är van. Man bör givetvis skriva
så enkelt och lättfattligt som möjligt
vilket jag har strävat efter och av andra fått beröm
för men det får inte gå ut över kraven
på metodik och stringens.
Vetenskaplig kunskap står
inte i någon särställning gentemot annan kunskap,
däremot är det en självklarhet att en vetenskaplig
produkt bedöms efter vetenskapliga kriterier åtminstone
i en tidskrift som innehåller ordet "vetenskap"
i titeln. Wilehags recension bedömer alltså inte verket
efter dess förutsättningar. Den är lika vettig
som om jag skulle ha bedömt en roman utifrån dess
vetenskapliga halt.
Än allvarligare är att
Wilehag tycks hysa en rent principiell aversion mot vetenskapen
som sådan. Hans utvikning om att empiriska undersökningar
inte borde få publiceras i bokform (vilket nästan
alla gör idag) är ett exempel på det. Andemeningen
är alltså att forskarna bör dra sig tillbaka
till sina elfenbenstorn och bara läsa varandras stenciler,
inte utsätta stackars vanliga dödliga för sina
ondskefullt tråkiga alster. Det skulle också bli
svårare för dem som faktiskt vill ta del av akademiska
texter, för att där finna nya och annorlunda perspektiv
på samhälle och historia.
Denna ståndpunkt är
lika reaktionär som den är antiintellektuell. Den akademiska
världen kan och bör fungera som en samhällskritisk
arena, inte minst i dagens allt kärvare Sverige där
rättsväsen och massmedia utsätter oliktänkande
för gatlopp. Det skulle då bara fördjupa de demokratiska
problemen att resa nya murar mellan universitet och samhälle.
Samuel Edquist
2002.04.25
|