Går
det att lära sig skriva en novell?
För att inte tala om en hel roman?
Lars Åke Augustsson har gett ut ett tjugotal böcker
och är verksam som frilansskribent och kursledare på
skrivarkurser.
Här har han sammanställt sina egna erfarenheter samt
intervjuat flera författare om deras arbetsmetoder och syn
på författarskapet. Ove Allansson, Inger Edelfeldt,
Kerstin Ekman och PC Jersild t ex, får mängder av
intelligenta frågor av författaren. Dock kommer man
inte någon enhetlig sanning närmare för det,
utan tydligt är att de alla hämtar näring ur sina
egna unika liv.
Det poängteras också på flera ställen i
boken att man måste hitta sin egen lyras sträng och
inte försöka efterlikna andra som gått före.
Flera hantverksmässiga råd
ges, såsom att konflikter handlar om människor och
hur man tydliggör konflikten via dialog. En tänkvärd
tumregel finns: ett verk kan bara ha en huvudkonflikt.
Liksom att det räcker med att fördjupa ett par, tre
karaktärer ordentligt - i en roman. Dock är det hela
tiden en balansgång, bifigurer får ju inte vara för
platta heller.
Tre vanliga brister i dialogen är såsighet, övertydlighet
och osportslighet. Med det första menas att författaren
inte varit tillräckligt sträng i sitt urval av repliker;
det andra är när skribenten försummat att leva
sig in i hur verkligt tal låter och det tredje är
att ge en person i berättelsen alla bra repliker och låta
de andra framstå som idioter eller skurkar.
Den brittiska författaren Elizabeth Bowen har sammanfattat
mycket av vad dialogen handlar om: den måste främja
handlingen och uttrycka karaktär.
Novellen, den kortare berättelsen,
skildrar i regel en händelse och dess höjdpunkt och
har få agerande. Medan romanens huvudhandling har flera
toppar innan den når sin slutliga kulmen, och på
vägen belyses och varieras den ofta av ett antal bihandlingar
och underkonflikter.
Lars Åke Augustsson försöker åskådliggöra
skillnaderna mellan de båda genrerna genom att peka på
Lars Ahlins novell "Kommer hem och är snäll"
och Selma Lagerlöfs roman "Kejsarn av Portugallien".
Det är bättre att börja
med det skapande skrivandet, innan man vet vilken form ens berättelse
ska ha, menar Augustsson. "Man ska inte misstro sina impulser",
som Inger Edelfeldt säger.
Att skriva är också
att skriva om, intygar flera författare i denna bok. Det
gäller att ha modet att våga "kill one's darlings".
Och att kanske låta det gå en tid, så att texten
får mogna, så att man själv får distans
till det skrivna.
Lektörer på några
kända bokförlag får också komma till tals.
På frågan om vilka fel som är vanligast - i
icke antagna manus - svarar de bl a:
"Dålig svenska helt enkelt."
"Man skriver ut för mycket...istället för
att stanna i den bilden...sätter man omedelbart igång
att förklara vem han är...Ger inte läsaren en
chans."
"Tekniken...verkar ofta hämtad från artonhundratalets
realistiska romaner...bildningsromanen i den gamla stilen blir
en verklighetsförfalskning."
"Det verkar som om folk läser alldeles för lite..."
"Hellre än det duktigt härmade vill man ha det
bristfälliga egna."
Goda råd är dyra,
som det heter. Allting får vi människor lära
- även om många självutnämnda konstnärsgenier
aldrig skulle gå med på att det går lära
sig att skriva...!
Hur än vänsterradikala de en gång var...
text: LEIF WILEHAG
|