1993 publicerar Sven Öhman sin bok Svindlande perspektiv som följs av en serie debatter. En av Öhmans mest framträdande och omdiskuterade teser är att popularisering i sig kan vara skadlig. Han säger t.ex.: "Den skapar förvirring genom att urholka den vanliga människans sunda förankring i den alldagliga och välkända verkligheten. Hon tvingas försöka ta på allvar att hennes eget förstånd och hennes egen livserfarenhet inte skulle vara den fasta grunden för hennes egna ställningstaganden i fundamentala frågor." Öhmans bok har präglat den relativt knapphändiga svenska offentliga diskussionen om populärvetenskap under 90-talet. Hans skugga vilar fortfarande över många praktiker verksamma i fältet. Märkligt nog var Öhmans tankar inte lika ivrigt diskuterade bland forskare med populärvetenskap som sitt forskningsobjekt. Detta har till del att göra med att Öhman inte kunde sägas representera det fältet, och till del med att fältet var under en etableringsfas i Sverige under det tidiga 90-talet. I det följande görs ett försök att analysera Öhmans tankegångar utifrån några av fältets insikter. Öhmans
kritik av populärvetenskap Det ligger i den wittgensteinska uppfattningen att man inte förstår ett ords betydelse bara för att man till äventyrs vet vad ordet betecknar (om det nu alls betecknar någonting, vilket långt ifrån alltid är fallet). Man måste också känna till det betecknade föremålets roll i de praktiska sammanhang där det har sina funktioner. Man måste förstå dess roll i vårt handlingsliv.(s. 37-38) Öhman driver det här vidare och menar att den förvrängda populärvetenskapen av sin publik misstas för äkta vetenskap. Detta leder till faror. Svagheter
i Öhmans resonemang Öhmans avsaknad av reflexivitet är speciellt intressant. Hans metod för att behandla exempel på hur omöjlig popularisering är går helt enkelt ut på att först demonstrera korrekt användning av ett begrepp, vilket kan göras på ett par rader, och sedan diskutera populära avarter. Det reflexiva problemet ligger här i att han uppenbarligen lyckades popularisera det hela själv först. Det blir då fråga om ett avslöjande av vissa mindre kompetenta insatser snarare än påpekandet av ett fundamentalt problem. På samma sätt finns det en reflexiv problematik inbyggd i hans egna ständiga populariseringar av Wittgenstein. Är dessa teser undantagna? Vad får honom att tro att han kan kommunicera dessa i flera artiklar i Dagens Nyheter? Varför använder han själv emotiva grepp i sin bok, som att ta händelser ur sin egen barndom? Och vidare: vad har hans bok egentligen för status? Är det ett vetenskapligt alster? Varför publicerar han inte sina tankar internationellt om han tror att han kommit på något stort? De många reaktionerna på Öhmans tankar kan i stort delas in i två kategorier. För det första de som totalt förkastar Öhmans idéer. För det andra de som finner mycket värdefullt, men samtidigt tycker att Öhman går för långt. Min egen reaktion är en blandning av båda. Jag tycker visserligen att det finns mycket spännande och träffande i Öhmans argumentering, men då han samtidigt har förenklat sitt objekt så ger detta en tvivelaktig grund för hela hans resonemang. Tydligast exemplifieras detta av Öhmans problem att skilja ut en klandervärd och omöjlig genre som han kallar populärvetenskap från annan hederlig och funktionell forskningsinformation. Vetenskap
och dess popularisering i samma diskurs
Vidare menar Öhman utifrån två exempel att populärvetenskap arbetar med bilder, medan vetenskapen ett system av metoder, främst är en räkne- och observationsverksamhet. I mina ögon finns det en oroande idealisering av vetenskapen och en reduktionistisk läsning av forskares och andras kunskapsbildning i denna tolkning. Punkt för punkt skulle man kunna invända mot Öhman:
Den
isolerade vetenskapen och den snäva populariseringen Om man ser samhälle och vetenskap som sammansvetsade och jag vill mena att man måste göra det är en dialog ofrånkomlig. Det är här som en renodling av de negativa motiven slår snett. Populariseringarna kan inte tänkas bort eller bränmärkas. De finns där, de kan bara göras bättre eller sämre. Det stora problem som finns i Öhmans analys finns i försöken att isolera populärvetenskap som dels något begränsat, dels något apart från vetenskap. Om vissa skadeverkningar kan observeras kan det onda därmed avlägsnas utan att de siamesiska tvillingpatienterna (vetenskapen och samhället) berörs på andra sätt än positivt. Eftersom Öhman inte tagit sig an den omfattande internationella litteraturen om popularisering, missar han att gå i svaromål mot den forskning som visar att populariserande och rent vetenskapliga handlingar bland forskare är tätt sammanvävda och ibland mycket svåra att skilja åt. Framförallt är glasklara distinktioner vanskliga. I Öhmans femsidiga litteraturlista hittar man överhuvudtaget bara en enda skrift från fältet: Gunnar Erikssons och Lena SvenssonsVetenskapen i Underlandet. Öhman diskuterar dock inte tankarna i denna bok eller att författarna påtalar ett relevant problem för Öhman, nämligen hur svårt det är att säga vad som är och vad som inte är populärvetenskap. Inom den internationella literaturen finns det en utförlig diskussion om att det är svårt att skilja mellan populariseringar till anslagsgivare, byråkrater, företagare, politiker och journalister. Dessa suddiga gränser skapar återigen ett problem för en stark dikotomisering som hos Öhman. Vetenskap
skild från samhället? En analys av vetenskapen i samhället är intimt förbunden med frågor kring kulturell legitimation och identifikation: vilka samhälleliga aktörer skall ges kognitiv prioritet och tolkningsföreträde? Populariseringsakter har i varierande grad maktfunktioner och en förmåga att tilldela makt till individer innanför och utanför vetenskapen. Kunskap är makt och vetenskaplig kunskap kan också användas för makt. Öhman snuddar vid kopplingen mellan populariseringar och makt. Men utifrån sin vetenskapssyn ser han bara vissa faror och inga av de fördelar som finns. Han ser inte heller de faror som är förknippade med att populariseringsakter kan slå tillbaka på vetenskapen. I ett kunskapssamhälle är kunskap inte bara makt, det är också en ekonomisk resurs. Att vaska guldbitar ur den högsta kunskapen är som Öhman påtalat mycket svårt, men det måste göras i en marknadsekonomi och ibland blir resultatet ganska lyckat. Det finns dock ständiga faror på skilda nivåer och för olika aktörer. Öhmans arbete kan ses som en sund reaktion på en naiv övertro på kunskapsöverföringens lätthet och här finns det all anledning att hylla hans värv. Men man kan för den skull inte bli blind för fördelarna och verka för att stänga av en process som inte går att avsluta. Text: JAN NOLIN |
Detta är ett
sammanfattande utdrag av en längre text som kommer i VEST nr 1, vol
13, "Farliga publiker och skadliga populariseringar" |