Janis Gedrovics är högskolelärare i Riga och har varit gästforskare i Linköping. Där studerade han inställningen till naturvetenskap i gymnasiet. Sedan följde han upp med en liknande studie i Lettland. Undervisning betraktas ibland som en form av populärvetenskap. Undersökningen visar på ett vikande intresse för naturvetenskap. Delar av den publiceras här i Alba. Nuvarande skola är en stor försöksplats både i Sverige och Lettland. Med andra ord - det är nya skolutvecklingsprojekt och nya arbetsmönster, det är grundläggande reformer i hela utbildningssystemet t ex i Lettland. Naturligtvis är det eleven som står i centrum - det är ju skolans främsta uppgift att utbilda en kunnig och handlingsduglig samhällsmedlem. Den första frågan
har sin grund i det i samhällsdebatten ofta förekommande påståendet
om elevernas kunskapsnivå: stämmer det att svenska och lettiska
elevers allmänna kunskapsnivå har sänkts under senaste
5 - 7 åren? På en fråga om rangordning av de tre klassiska naturvetenskapliga ämnena dvs biologi, fysik och kemi fått, ser vi en mer positiv attityd till biologi både i Lettland och Sverige. Eleverna anser kemi och fysik som minst attraktiva ämnen. Det står i viss mån i överensstämmelse med vad som poängterats av M.Dahlbom, att elevernas attityder till vissa skolämnen är ganska konstanta med avseende på tid, nation och skolform. Det tycks som studeranden och även lärare bevarar sin tidigare attityd till vissa skolämnen under hela livet, vilket i sin tur spelar en viss roll i dagens skoldebatt och i skolans verksamhet. Hur
undervisar man i naturvetenskap? Bland de alternativ, som mest borde bidra till elevernas förståelse för naturvetenskapliga problem och till deras världsåskådning, redovisades i denna undersökning även förslaget att undervisa först i de separata ämnena med en sammanfattande kurs därefter. Till vår förvåning konstaterades att de flesta lärarna förkastade detta alternativ - det var bara 10% av lettiska lärarna och bara 3% av svenska lärarna som föredrar detta. Även ämnesintegration dvs integrerande undervisning i de naturvetenskapliga ämnen accepterats av en minoritet av samtliga lärare både i Lettland (22%) och i Sverige (24%). Men det är just ämnesintegrationen som både möjliggör och utmanar det allra heligaste hos naturvetarna dvs att bilda en holistisk världsåskådning över hela naturen (Gedrovics & Wäreborn, 1999). Minskat
intresse för naturvetenskap Ännu större skillnader
konstaterades mellan resultaten för svarsalternativet "Mindre
möjlighet att göra sin egen karriär (för naturvetare)
i livet" (7% av lärarna i Sverige medan i Lettland 69% av alla
lärare). Det verkar som om lettiska lärare syftar på den
kraftiga förankringen i Lettland av ekonomi, juridik och språkstudier
(främst mot främmande språk), då just dessa områden
av de flesta människor i Lettland anses vara mest attraktiva och
karriärbildande. Det var intressant att få veta hur lärarna i naturvetenskap hittar ny information inom sina ämnen. Lärarna har svarat att de mest betydelsefulla informationskällorna är tidningar, TV och böcker. Detta gäller både Sverige och Lettland, men lärare i Lettland tycks läsa mer böcker än deras kolleger i Sverige (67% resp. 45% jakande svar), medan TV används av 64% av lärarna i Lettland och av 75% av lärarna i Sverige. Ungefär på samma nivå används även tidningar - det alternativ anges det av 72% lärare i Lettland och 77% i Sverige. Internet som källa till nya kunskaper om naturvetenskapen har angivits av ca 28% av lärarna i Sverige och av bara 3% av lärarna i Lettland. Naturligtvis beror detta på antalet tillgängliga datorer: det var bara 17% av lärarna i Lettland som svarat jakande på frågan har Du någon dator i Din familj, medan i Sverige har vi fått 86% jakande svar. Naturligtvis används datorer av svenska lärare även i skolan; i Lettland är det möjligt att arbeta med datorn i skolan nästan bara för lärare i datakunskap, då försörjningen med datautrustning i lettiska skolor fortfarande är mycket otillräckligt. Det faktum att elevernas attityd till skolämnen förblir ganska konstanta såväl till tid, nation och skolform gör det rimligt att anta att även lärare i regel har samma attityd utan märkbara förändringar. Som bekräftelse för detta kan man ange t ex lettiska lärares önskan att bibehålla de flesta klassiska gymnasieämnen som obligatoriska för samtliga gymnasister. Den är möjligtvis den största skillnaden som redovisats i denna undersökning - att man i Lettland anser att obligatoriska ämnen för alla gymnasieelever bör vara nästan alla s.k. klassiska gymnasieämnen medan lärare i Sverige erbjuder mer frihet vid ämnesvalet genom valda utbildningsprogram. Naturligtvis får inte dessa resultat tillskrivas hela landets - Sveriges eller Lettlands - lärarkårer, dels för att stickproven är mycket litet, dels för att strukturen de tillfrågade grupperna är olika i bägge länder. Men sådana jämförande undersökningar kan bidra till att främja utveckling av gemensamma arbetskontakter och personliga kontakter mellan skolor och lärare i båda länderna. Text: JANIS
GEDROVICS |
Några referenser till undersökningen: Gedrovics, J, Wäreborn, I (1999) Integrationssträvanden inom naturvetenskaplig undervisning. Nordisk pedagogik No 2 Dahlbom, M (1988) Vad elever tyckt och tycker om skolans ämnen. En inventering av undersökningar 1896 - 1975 och en specialstudie av fysikämnet, ur: Häften för didaktiska studier nr 5 |