Påverkan på paket
 

Större än DN. Större än Aftonbladet. Större än Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet och Expressen. Med en upplaga på drygt en och en halv miljon om dagen är mjölkpaketen är troligen Sveriges mest lästa medium.
Mister Mjölkpaket själv heter Anders Lamperud. Det är han som bestämmer vad två tredjedelar av svenska folket skall läsa till frukost.

Museer, hiphop, Pettson och Findus, hästar, inlines. Sagor, recept, 3-D bilder. En lista över allt som stått på mjölkpaketen genom åren skulle bli flera sidor lång. 1975 kom någon på att "panelen", som den heter på fackspråk, inte behöver se likadan ut på båda sidor paketen. Texten på mjölkpaketen var född.
- Vi har täckt in flera generationer. Från början var det mycket pekpinnar och det var kanske inte så kul. Ett tag var det bara produktinformation. Nu är det mera en blandning.

Anders Lamperud är panelredaktör på Arla. Han ansvarar därmed för texten på 50 miljoner mjölk- och filpaket i månaden. Han kom från annonsavdelningen på Svenska Dagbladet till Arla för drygt ett år sedan för att ansvara för texten på mjölkpaketen. Han är en mild man som tar sin uppgift på stort allvar. Tillsammans med en grupp på Arlas informationsavdelning lägger han upp riktlinjer som han sedan verkställer.
- Det är olika människor som skriver. Ibland är det reklambyråer, ibland enskilda personer som bidrar. Vi har jobbat med illustratörer och barnboksförfattare. Ibland är det större kampanjer som hänger samman med mjölk och fil. Vi jobbar med nyttigt vetande. Vi tror inte att vi säljer mer mjölk på grund av det här, men vi arbetar långsiktigt för ett positivt intresse för Arla. Vi försöker ge mervärden till barn och ungdom.

Målgruppen är barn och ungdomar från det att de börjar läsa och upp till ungefär tretton år. Ironi är därmed bannlyst och samhällsinformationen är sparsam.
- Det är inte som en nyhetskanal eller en tidning. Mediet som sådant lämpar sig inte för all typ av information. Vi vill roa folk. Under sommarperioden hade vi en propå från FN-förbundet apropå att barnkonventionen fyllde tio år. FN-förbundet och UD hade haft en tävling, där barn skulle uttrycka sina rättigheter med egna ord, "Viktiga viktigheter om vuxna". Vi presenterade den med hjälp av katten Findus. Men generellt tycker vi att det finns andra kanaler för sådan information.

Mjölkpaketen har genomslagskraft. Under en kampanj om bollar och idrott angavs måtten på en hockey-puck i tum, men decimalen hade hamnat fel. Pucken blev tre decimeter hög och sju decimeter bred.
- Vi överöstes med samtal, men det var trevliga samtal. Alla trodde att de var först med att hitta felet!
Utrymmet på mjölkpaketen går inte att köpa. Annars skulle det förmodligen vara ett av Sveriges mest eftertraktade annonsutrymmen.
- Kan man hitta någon gemensam beröringspunkt, som vi till exempel gjort med museerna, så kanske vi kan samarbeta. Men det är inte till salu.

Serietecknaren Max Andersson drev för några år sedan med mjölkpaketens snällhet, genom att rita några mjölkpaket i typisk Arla-stil, fast med betydligt grymmare texter, till exempel: "Visste du att om du inte dricker mjölk varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen."
Mjölkpaketen upprör inte särskilt ofta, det är inte deras syfte. Men ibland hettar det faktiskt till. För några år sedan medverkade Arla i en kampanj mot rasism som hette "Alla olika, alla lika". Då kom många kraftiga reaktioner.
- Men syftet var ju helt solklart, så vi drog inte in någonting, utan fortsatte med kampanjen, betonar han.
Anders Lamperud har för övrigt sett Max Anderssons bisarra mjölkpaket. Han gillar dem:
- De är underfundiga! Jag tycker inte de är elaka mot oss, fast det är en personlig åsikt. Det skulle vara väldigt kul att låta honom göra några mjölkpaket, men utan att skrämma barnen.

Text: R A Bellman
3.3.1999