UR
AUGUSTS
GRÖNA SÄCK

August Strindberg
Köra och vända
Bonniers, 1999
 
 

Det var med en viss tvekan jag tog emot boken Köra och vända. Inte för att omfånget på boken skrämde- bara 145 små sidor med sparsam text- eller att det av princip skulle vara något fel med att publicera de anteckningar som Strindberg lämnade efter sig. Nej, närmare sanningen är nog att det är för mycket av honom just nu. Inte nog med att han fyllde 150 år, hans dramatik spelas snart sagt på varenda teater i landet. Visst är han stor som författare och dramatiker men som sagt, för mycket. Så mycket att det bara kan uppskattas av den inre kärnan, de mest hängivna. Vi andra som inte vill laga hans mat eller virka hans tofflor lämnas åt våra respektive öden, för de som har mycket pengar kan nationalutgåvan av Augusts samlade verk - den skall vara komplett efter 75 volymer - vara en förnuftig investering.

STRINDBERGS ANDLIGA SPIS
Att utge valda delar av en författares efterlämnade anteckningar är ett vanskligt litterärt projekt; risken är alltid att människan bakom verket blir för tydlig utan att någon egentligen har frågat efter det. Den faran existerar inte med en så ingående utforskad författare som föremålet för denna lilla bok är.
Boken består av arbetsanteckningar från nittiotalet och fram till hans död 1912. Tack vare Strindbergs omättliga aptit på nyheter inom många ämnen - lingvistik, zoologi, geologi var några av alla de vetenskapliga grytor som ständigt puttrade på hans andliga spis - så blir det aldrig tråkigt att långsamt vända blad och gå från sidor där han visar kraften i sina tankar till nästa sida där han omedvetet eller medvetet visar prov på sin småaktighet och intolerans. Högt och lågt blandas på ett avspänt och lättillgängligt sätt. De bägge litteraturarkeologerna har all heder av sin forskargärning. Strindberg tvingas ner från sin pidestal och blir människa, det är vackert så och det räcker för att försvara bokens utgivning.

Text: BJÖRN ZETTERLING
3.3.1999