Låt mig börja med att klargöra:
Rosenberg har skrivit en bra bok. Till och med en utmärkt bra
bok i genren filosofi light. Denna genre innehåller tankar
av en man (ja, så gott som uteslutande är det män
verksamma inom denna genre) som har nått en viss ålder
eller kunskap som han vill förmedla.
I sina bästa stunder innehåller
denna genre något så svårt och komplicerat som
klokhet och visdom. Jag skulle vilja säga att den svenske mästaren
i denna genre heter Sven-Eric Liedman som med I
skuggan av framtiden har satt en ribba så hög
att man knappt hittar något bättre ens på internationell
nivå. Dit når inte Rosenberg - men det är oerhört
höga krav att ställa. Boken består av att Rosenberg
diskuterar ett antal problem och tendenser i samhället. Till
hjälp tar han sina favoritfilosofer och låter deras strävan
och sanningssökande guida oss till en bättre förståelse
av tendenser i dagens värld. Detta är bra och borde verkligen
göras oftare. Jag ser tusen gånger hellre att man vänder
sig till David Hume och Immanuel Kant för svaren på livets
stora frågor istället för till Dr Phil. Men det
finns ändå problem som jag finner akuta med denna bok.
Rosenberg vill i denna
bok visa för oss läsare hur olika filosofer tänkt
om problem liknande de han finner allvarliga i dagens samhälle.
Genomgången är alltid korrekt och jag hittar inga vantolkningar
av dessa tänkare eller tolkningen av dessa. Dessa är genomgående
kompetenta- men kanske något ospännande. Men det finns
en tendens hos Rosenberg att vara något moralistisk när
han vill vara moralisk. Skillnaden kan verka hårfin men är
viktig för hur jag som läsare tar emot denna bok. Med
moralistisk skulle jag vilja hävda att man är mästrande
i tonen. Man står vid sidan om och tittar på när
barnet bränner handen på plattan och säger något
i stil med: Vad var det jag sa. För mig tar det
emot när han vid ett antal tillfällen är på
detta sätt. Jag känner mig skriven på näsan
och onödigt provocerad. Detta kanske är ett pedagogiskt
knep från Rosenbergs sida - men enligt mig är det en pedagogik
som kan slå tillbaka på sig själv.
De tendenser som finns till verklig klokhet
i denna bok förtas av detta sätt att skriva på.
Just begreppet plikt är vad som gör detta så moralistisk.
På detta plan lyckas inte Rosenberg övertyga mig om att
plikt är den framkomliga vägen - även om jag skulle
vilja kalla mig pliktetiker om jag var tvungen att välja mellan
det och nyttoetik. Denna dikotomi är en dålig konstruktion
som bör hålla sig på universitetens filosofiinstitutioner
och så lite möjligt spridas utanför dessa.
Ett problem som är
både större och allvarligare än denna moralism
är att Rosenberg så sällan reflekterar över
att han till så oerhört hög grad är man och
fyrtiotalist. Nu har denna generation börjat nå den respektabla
åldern att man kanske ska börja tänka på döden
och att börja styra upp äldrevården. Om man tittar
på det hela från utsidan har denna generation och dess
handlade till en otroligt stor del handlat om att styra upp samhället
utefter sina egna behov och sin egen livsfas.
Fyrtiotalisterna är ju en otroligt stor
generation och samhället bör se ut på detta sätt
om man utgår från en majoritetsprincip. Men mitt ofantliga
problem är att det aldrig ens finns en tendens till reflektion
över detta sakernas tillstånd. Nu börjar de bli
äldre och helt plötsligt ska andra frågor börja
diskuteras. Nu har vi kört skilsmässa, utbrändhet
och livskris ett tag. Dessa är ju bristerna i de arbetande
fyrtiotalisternas liv. Nu är som sagt ålderdomen snart
en realitet och är det som vi måste förbättra
då vi snart ligger där. Jag önskar inte att man
helt och hållet ska ändra detta - men någon gång
är det väl dags för denna generation att skilja mellan
sina egna villkor och mänsklighetens i stort?
Denna bok tog landet
med storm. Det fanns en osedvanlig lyckosam timing mellan
Skandia-krisen och denna boks utgivning. Till detta är det
bara att gratulera. Rosenberg fick helsidor i många tidningar
och gick att ladda ner som webbteve. Rosenberg höll där
och i denna bok ett antal utläggningar om vad det var som gått
fel när byggherrar, försäkringsmäklare och andra
toppchefer berikar sig på sina arbetare och aktieägares
bekostnad. De små intima klubbar och nätverk som styr
Sverige kom också upp i ljusan dager och visade sig stinka
mer än gammal hundbajs.
Dummast i hela denna härva var svenskt
näringsliv och dess nytillträdda chef som förhoppningsvis
gjorde bort som en kung i Brunei när hon vägrade erkänna
detta som ett systemfel. För det är precis vad detta är.
Det är inte enskilda rötägg som gjort bort sig. Problemet
är större och betydligt mer komplicerat än att ordna
etik- seminarier för sina anställda. Det blir bara kosmetika
och skönhetsoperationer om inte alltifrån snedrekryteringen
på universitet och handelshögskolor eller samhällets
belöningssystem i stort ändras. För några år
sedan lade någon fram idén om att införa ordensväsendet
och möjligheten till att adlas. Jag tror att det dessa näringslivets
toppar och mellanchefer eftersträvar är erkännande.
Så låt det bli kungens enda roll att belöna dessa
herrar med ordnar, pråliga middagar, jakträttigheter,
lägre golfhandicap och annat som dessa män gillar. Men
om man nu ska ge sig på den otroligt dumma och meningslösa
idén att ordna etikseminarier så bör man där
lyssna på Rosenberg och läsa hans bok. Han är precis
i deras ålder och lagom predikande för att de ska lyssna.
Problemet är bara att de nog inte kommer att läsa Rosenberg.
Debatten mellan det
moderna och postmoderna har nu ganska så många
år på nacken. Men det är kanske just nu som postmodernismen
verkligen börjar bli ett hot på riktigt. Jag skulle nog
säga att det Rosenberg är rädd för är postmodernismen.
Den för med sig en normupplösning och ett ifrågasättande
av auktoriteter som gör honom rädd. Jag förstår
hans rädsla men delar inte hans lösningsförslag.
Det behövs radikalare och mer grundläggande kritik - inte
nostalgi och våta drömmar om ett folkhem som de flesta
av dagens unga bara fått uppleva på vykort. Pliktmoral
är kanske lösningen för fyrtiotalisterna som så
ömt har navigerat mellan socialism, nyliberalism, sekularsim
och nyväckt Dag Hammarsköljdrelaterad kristendom som om
det vore tuggummismaker och inte förhållningssätt
till samhället och livets organisering.
2004.03.11
|