Stefan Hammarén har med sina två
romaner - "Med en burk soppa" & "konservöppnare
bok" - etablerat sig som en av få svenska surrealistiska
författare av idag, där han utvinner ur själva språket
allsköns poänger, vilket till slut bildar en slags övergripande
handling, även om det också på en underliggande
nivå fanns en thriller av diffust slag. Det blir ett språkäventyr
utan like, på sidan av den egentliga berättelsen om honom
författaren.
Redan i hans romaner fanns det ett rikt inslag
av poesi, en högst styltad stackatoaktig prosalyrik. Nu debuterar
han med en diktsamling som har av samma språkliga iver, en
hängivenhet till ämnet genom språket. Där språket
är viktigare än det berättade, som det ter sig. Det
händer dock mycket i hans diktning.
Dikterna handlar framför
allt om uppväxten till poet, och den vägen är
tydligen lika lång som besvärlig. Det känns därtill
som om hela diktsamlingen är ett stödpaket till Hammaréns
romaner. Visserligen av en lättare form, men av samma berättelse
utan att den ändå direkt upprepas. Här förekommer
precis samma envishet att försöka komma fram till det
sagda, men poeten kommer istället på språkliga
avvägar. Försöker tvinga sig fram till något,
utan att ändå nånsin förmå framträda
eller avslöja sig.
Fortfarande vill inte
Hammaréns text öppna sig, utan är nära
oåtkomlig om man som läsare vill veta exakt vad han egentligen
vill säga som poet. Som läsare hamnar man konstruera det
mesta själv, långt så. Blir att göra ett sitt
surrogat av det hela, fundera på den sårbara poeten
och hans skyldighet att skriva.
Dikterna är av varierad längd, följer
inget genomgående mönster, snarast är det av blandat
slag. Dessa dikter kan även kännas rätt konstruerade,
men de har ofta ändå någon liten berättelse
inom sig, ett budskap som tecknas med mycket vaga konturer och med
massor av ord. Dock blir det rätt lockande, att försöka
komma åt dem och se hur de stöder varandra. De inbegriper
en retfullhet gentemot läsaren.
Tillika är det fråga om en slags
metadiktning, om de stora frågorna kring att gestalta och
skapa, dess eviga vedermödor och varför man måste
göra det. Hammaréns diktning känns därigenom
högst angelägen, men samtidigt något tung och stundom
rätt långsökt. Däremot är det svårt
att peka på direkta förebilder hos andra författare,
precis som med hans romaner är han egen.
Han gör konst
av skrivandet, kanske till ett självändamål,
men just för att det är så omöjligt att avgöra
det, ter det sig som ett verkligt kraftprov, och som ett lockbete.
Av en armbrytning mellan läsaren och poeten som aldrig vill
gå över. Man läser för att han retar, och man
läser för att han förutsätter så mycket
av läsaren. Han utmanar och förstör språket
med sina ständiga övergrepp. Det behövs ändå
av dessa aviga poeter, med sina märkliga uppbrott. Hammarén
hör till de mer intressanta poeter.
2004.03.11
|