I filmen Hitta Nemo finns en fisk med dåligt
minne. Fisken glömmer ständigt namnet på det lilla
yngel hon letar efter. Det lilla ynglet heter Nemo vilket betyder
- utan namn.
Att fiskar har ett kort närminne är allmänt
bekant. De kan fastna på kroken och sedan glömma händelsen
efter några sekunder. Fiskar verkar inte lära sig något
av sina erfarenheter. I den gamla grekiska tankevärlden fanns
en gudinna som beskyddade minnet. Hon bar namnet Mnemnosyne och
var också mor till de sköna konsternas musor.
Hur är det med kvinnors
och mäns minne? Finns det någon
skillnad mellan könen? Skildrar kvinnliga och manliga författare
sina huvudpersoners känslostarka minnen på olika sätt?
Vad är det som gör
att vi minns? Minnesforskare har kommit fram till att vi minns lättare
om vi bygger berättelser och sammanhang kring det vi vill minnas.
En lång rad av tillsynes osammanhängande ord kan vi lättare
minnas om vi skapar ett sammanhang. Man skulle också kunna
säga att det går lättare att minnas om minnet görs
till rörliga bilder, till en inre film. När
man binder samman sina minnesbilder skapas länkar
som automatiskt för vidare till nästa. Hur vi länkar
eller hur vi associerar bygger på våra tidigare upplevelser.
Ordet katt följt av ordet mus leder till att vi kanske föreställer
oss eller minns en viss händelse. Att minnas en viss händelse
ger en inre bild, en minnesbild och en del har rörliga minnesbilder,
en minnesfilm. Men det som minns behöver inte ha hänt
en själv. Via hypnos går det att plantera föreställningar
som upplevs som minne.
Neurovetenskapen beskriver minnet
som en elektrisk aktivitet mellan hjärnans neuroner som bildar
olika mönster beroende av vad som minns. Våra neuroner
har till och med en inspelningsfunktion som kan spela in och spela
upp tidigare händelser skriver psykologiprofessorn John Kotre.
De antika tänkarna var inne på samma spår men de
tänkte sig sin tids teknik i samarbete med en gudinna. Det
var Mnemnosyne som fäste minnena som sigill på en vaxtavla
i vår själ.
Ett minne
kan framkallas av
sinnesrörelse eller av en impuls från en elektrod i hjärnan
enligt Kotre. Både psykoanalys och mekanisk stimuli med elektroder
kan alltså framkalla minnen.
Minne och genus
På frågan om det finns könsskillnader påstås
det att kvinnor bär sina minnen och att män arkiverar
sina minnen. Inom litteraturen finns detta kvinnliga och manliga
beteende gestaltat hos författarna Ivar Lo-Johansson (1901-1990)
och Elsie Johansson (född 1931). Huvudpersonen Nancy i romanen
Glasfåglarna bär på ett smärtsamt minne under
en längre tid. Minnet beskrivs som en skinnpåse liggande
inne i hennes mage. Vid sin systers grav kommer minnena:
När Nancys bara knän vidrör gräset vid den grav
där hennes syster ligger begravd, kommer minnesbilderna. Hennes
minnen är nära, direkta och omedelbara som om hon var
med om händelserna i detta nu. Jag gick ner på knä
i gräset och borrade in ansiktet i den fuktiga buketten, blundade
och försökte med all min kraft mana fram bilderna, de
kära gamla bilderna. Och Dora kommer. Hon kommer från
brunnen med vatthinken och skrattar mot mig, solen lyser och leker
i håret, det gnistrar grönt i det mörkt kastanjebruna.
Jag sitter på soffan, Dora läser för mig, hennes
arm kring skuldrorna håller mig tätt, skymning inne och
en höstlig doft av kantareller och våta astrakaner [
]
När knäna blev
kalla och våta i det färska
majgräset brast koncentrationen och bilderna försvann.
Jag reste mig upp, alldeles klar och alldeles lugn. Dora fanns i
mig.
Författaren Ivar Lo-Johansson är också känd
för sitt goda minne. I sina memoarer skrev han att han minns
när han som lindebarn låg under en ek. Han minns obehaget
när en spindel for ner mot hans ansikte.
Memoarjagets bara fötter i kontakt med gräset
frigör minnena på samma sätt som Nancys bara knän
i gräset. Han minns med hjälp av sin mor och genom henne.
Det fanns stunder då jag hatade henne. Jag
hatade henne för att jag i så mycket liknade henne. Det
var mig själv jag hatade, fast genom henne.
Det är som om hans mor
bär hans minnesarkiv och att han
förmår öppna det via henne. Modern är hans
Mnemnosyne.
Den manlige berättaren använder sig av en musa eller i
fallet med minnen, musernas moder, för att komma åt sin
"minnesfilm", vilket skapar distans till huvudpersonen
emedan den kvinnliga berättaren med intensiv närhet hamnar
direkt hos sin huvudperson i en "rullande minnesfilm".
Hur berättarna i Glasfåglarna och i Pubertet minns skiljer
sig genom närhet och distans men vad de minns är mer lika.
De minns båda med smärtfylld ilska skammen, skammen över
att bemötas som en mindre värd andra klassens medborgare.
2004.03.11
|