Vi har vant oss vid att det är en högtidsstund
när Sven-Eric Liedman ger ut en ny bok. Hans böcker är
inte lika insmickrande som en historiebok av Herman Lindqvist. Bägge
författarna använder sig av historien för att diskutera
och bägge har bra språkkänsla, men någonstans
där upphör likheterna.
Jag tar mig några våningar upp i det
som ofta kallas språkskrapan i humanisternas stora komplex
bakom Götaplatsen i Göteborg. Där sitter Sven-Eric
Liedman och med viss möda kan han ut över något
mer än en bergvägg. Kanske en bra symbol för den
nya boken Tankens lätthet, tingens tyngd?
Som den idéhistoriker
han är har han kommit i kontakt med många grundläggande
och viktiga begrepp på de politiska och idéhistoriska
fälten. Varför blev det en essä om just frihet?
- Jag blev intresserad av begreppet när Alf
Svensson inför valet 1998 sa, att hans parti gjorde anspråk
på begreppet solidaritet. Han hänvisade till den gamla
kontinentala katolska traditionen. Så jag tyckte att detta
vore värt att utreda lite mer grundligt.
- Det finns en viktig utgångspunkt för
en diskussion om frihetsbegreppet och det är förhållandet
mellan frihet och egendom. Idag betraktas det som självklart
att det privata ägandet är en förutsättning
för frihet. Den kapitalistiska föreställningsvärlden
är helt förhärskande.
Som exempel på denna
kapitalistiska hegemoni nämner Liedman den amerikanska
utrikespolitiska deklarationen strax efter attacken mot World Trade
Center i New York 11 september 2001. Där talas det om att frihet
är att kunna berika sig oändligt, this is the real
freedom. Frihet för vem och under vilka omständigheter,
kan man fråga sig själv.
- Yttrandefrihet, exempelvis, står inte i vägen
för andra. Vi får i princip säga vad vi vill utan
att det behöver inkräkta på andras yttrandefrihet.
Men det privata ägandet kan tränga ut andras frihet. Ta
en vanlig köpgata i Göteborg. Om den blir privat kan köpmännen
göra anspråk på trottoarerna också, och på
så sätt lägga beslag på hela gaturummet. I
nästa steg kan man inte använda sin yttrandefrihet i detta
privatrum. Liberalerna gör inte en klar skillnad mellan just
begreppen frihet och egendom.
För ett trettio år
sedan var väl begreppsparet politiskt uppdelat, så
att vänstern hade monopol på frihet, medan högern
tog entreprenad på begreppet egendom. Idag är det betydligt
mer komplext. Sven-Eric Liedman tycker att det är rimligt att
det finns privat egendom i viss utsträckning.
- Men när den går till överdrifter
blir inte ens Skandiachefer och andra som har tillskansat sig enorma
egendomar fria. De är helt enkelt slavar under sin ekonomiska
situation. De blir asociala element som drivs att bo i gated
communities och det är inte bra ens för dem själva.
Mediemarknaden är ett
annat exempel på ett problematiskt förhållande
mellan frihet och egendom. När medierna blir privatiserade
blir det svårare att upprätthålla tanken på
public service. Berlusconi är ett mardrömsscenarium för
hur det kan gå, menar Liedman. Jag påminner mig att
jag hört Liedman tala om ett annat av de politiska grundbegreppen,
makt. Medierna blir allt viktigare instrument i maktutövande.
Det handlar om vem som ockuperar våra medvetanden. Men hur
mycket som än görs försök att manipulera oss
för att berika de redan egendomsrika, finns öppningar
för en annan ordning, som sprickor i muren. Var ser Liedman
möjligheterna till något som kan åstadkomma en
förändring?
- Det har visat sig att det är omöjligt
att förutse vad som kommer att hända. På 60-talet
trodde vi att vi hade skapat ett välfärdssystem för
all framtid.
- På den internationella arenan ser jag två
tendenser idag. Den optimistiska versionen bygger mycket på
ungdomen och manifestationer som i Porte Allegre (som till stor
del består av s.k non-govermental-organizations, reds anm).
Mycket av detta är knutet till Internet.
- Den pessimistiska versionen är att länderna
sluter sig inom sig själva. Se på Danmark, som har tydliga
tendenser åt det hållet.
Egentligen lever vi i ett anarkistiskt tillstånd, säger
Liedman, när jag försöker pressa honom än en
gång om hur vi ska kunna skapa en annan världsordning.
Och han hoppas på en internationellt formad solidarisk reaktion,
där vi kan se att både gemensamma intressen och individuella
intressen måste samverka.
Det gäller att erövra
viktiga mentala bastioner i den processen. En sådan
är att se igenom den kakafoni av ljud och bilder som förblindar
oss och gör oss döva för nyanser. Då är
det bra att sådana som Sven-Eric Liedman bidrar till att ladda
begrepp som frihet med nyanser och tydlighet. Ord som kan bli Bullets
over Wall Street, för att travestera Woody Allens film
om Broadway.
2004.03.11
|