Extra |
Ola
Larsmo har en misson. Den märks redan tidigt i den nya romanen
En glänta i skogen. Han vill få oss att se de kopplingar
som finns mellan den svenska nynazismen och den nazism som frodades
under andra världskriget och dessutom sätta fingret på
det som vi däremellan valt att tala ganska tyst om i vårt
land.
En Glänta i skogen påminner
till sitt upplägg om en kriminalroman. Glimtvis får vi
historien om ett brott, fast det tar tid innan vi som läsare
förstår vad brottet egentligen bestod av.
Larsmos berättarteknik är både luddig och övertydlig
på en och samma gång. Vissa saker skriver han oss på
näsan, annat bara anar vi. Han vill få oss att se vårt
nu tydligt med hjälp av ett då.
Berättelsen utspelar sig i två
tidsplan, dels under
kriget och dels i nutid. I nutid är det Johan som är huvudperson.
Han återvänder till sin fars hembygd, där han själv
också vistats som barn. Han skriver på en magisteruppsats
i historia och letar efter spår efter flyktingtrafiken från
Norge som tidvis var livlig i dessa trakter.
Precis som till dagens flyktingar fanns det de som var för
och de som var emot under kriget. Eftersom tiderna var mer extrema
då ledde det till mer extrema konsekvenser, men Larsmo vill
visa att skillnaden mellan nu och då inte är så
stor.
Det anläggs bränder, både i dåtid och i romanens
nu. Johan blir hotad av dagens nynazister och han tvivlar på
om hans barndomsvän verkligen är hans vän.
Historierna om den girige
Rosenbaum
som visar sig ha kopplingar till en verklig person av judisk börd
som fick sitt hus och sin butik nedbrända blir lite väl
tydliga. Samtidigt är berättelsen om farfadern som drar
alla dessa historier en bra bild av hur tid som gått och närhet
till en person kan göra det svårt att se klart. Just
svårigheten att skilja mellan vän och fiende är
ett bärande element i Larsmos roman.
Som grädde på moset erbjuds
vi också två kärlekshistorier. En i varje tidsplan.
Jag vet inte om det beror på att jag själv inte var med
under kriget eller om det är brister i nutidsberättelsen
som gör att jag mest fastnar för de delar av Larsmos roman
som utspelar sig i dåtid. De känns mer trovärdiga
och personerna får tydligare gestalt.
Det är mycket som spänner mellan två poler här.
Både i själva berättelsen och i sättet att
berätta den. Och paradoxalt nog också i hur jag upplever
den. Bitvis är det en poetisk nästan drömlik skildring
med ett vackert språk och bitvis är det en lite kantig
historia med välmenande ambitioner som lyser igenom alldeles
för mycket.
Dock en bok jag ändå rekommenderar.
2004.11.03
|