För någon tid
sedan fick jag ett mail från Christer Wigerfelt där han
undrade om jag kunde tänka mig att recensera en bok om science
fiction för Alba. Vi är bekanta sedan många år
och kanske känner han till mitt sf-intresse. Om inte annat
är jag akademiker, idéhistoriker närmare bestämt,
och sådana brukar ju skriva recensioner. Jag bestämde
mig i alla fall för att tacka ja. Några dagar senare
låg den lilla volymen i mitt postfack.
Stjärnfall lyder den listiga blomstertiteln, Om
SF utlovar undertiteln. Volymen är den senaste i Bonniers
Essä-serie.
Det första som slår mig när
jag får boken i min hand är den lätta elegansen
och det tjusiga omslaget. Som akademiker gillar jag korta böcker,
böcker vars idéinnehåll går att överblicka,
om än inte penetrera, på en timme eller två, och
som man inte behöver slita med under veckor. Jag konstaterar
snabbt att Stjärnfall är
en kort bok, hundrafemtio sidor. Därtill har den fått
en värdig inramning. Typografin är inbjudande utan att
vara överarbetad. Även om-slagsbilden får mig att
stanna upp. Hämtad från en femtiotalsroman av Algis Budry
är den vacker, annorlunda och tankeväckande. Bådar
gott. Jag gör en notering om att bilden måste vara med
när recensionen publiceras.
Senare samma kväll
sätter jag mig ned för att läsa. Boken består
i själva verket av tre essäer. Den första är
skriven av författaren Lars Jakobson. Återigen en listig
titel: Ombord på de stora skeppen: Ett försök
om sf i vilket Philip K Dick endast nämns i förbigående
och Stanislaw Lem inte alls. Dick och Lem har jag läst
men den Samuel R Delany som Jakobsson uppehåller sig vid har
jag aldrig hört talas om. Efter några sidor börjar
jag bli irriterad. Känslan smyger sig på mig: Delany
framträder under Jakobsson ledarskap själv-klart som en
av de stora, en författare som jag borde ha läst.
Jag slår igen Stjärnfall
och kliar mig i huvudet. Vem är jag att recensera en bok om
sf? Jakobsson och hans vapendragare författarna och kritikerna
Ola Larsmo och Steve Sem-Sandberg, närmar sig SF-genren oerhört
seriöst. De är belästa och genomre-flek-terade. Deras
respektive essäer är resultatet av båda dessa egenskaper.
Givetvis kan jag ikläda mig akademikerns utrustning och skär-skåda
argumentation. Jag skulle till exempel kunna säga något
om den genreproblematik som författarna på ett eller
annat sätt förhåller sig till.
Försök att
ringa in en genre brukar förr eller senare fastna i
definitioner som antingen är så snåla att läsarna
inte känner igen sig, eller så generösa att de upplöses
i en alltför vidlyftig intighet. Men författarna sköter
sin analys med den äran. Kanske går det att hitta något
annat att bända i men det känns inte som en framkomlig
eller ens meningsfull ansats. Nej, jag vill inte skriva med seminarie-glas-ögonen
på. Ska det bli en recension så måste det vara
som sf-läsare, och detta trots att Delany gått mig spårlöst
förbi.
Med detta beslut bakom mig läser jag vidare
i Jakobssons essä. Några sidor längre fram gör
han en kort skiss över genrens uppkomst under tidigt, amerikanskt
1900-tal. Han menar att denna tidiga sf-litteratur karaktäriserades
av en barnsliga förundran inför de svindlande perspektiven
och äventyren. Även om Jakobsson understryker att
detta inte ska förstås som en värdering utan snarare
som ett tidstypiskt förhållningssätt - givetvis
i kontrast till senare tiders mer seriösa sf - känner
jag mig omedelbart påhoppad. Är det inte just sökandet
efter de svindlande perspektiven och äventyren som ständigt
får mig att återvända till sf-bokhandeln?
Sf är för
mig först som sist en speciell form av underhållning.
Jag läser bara undantagsvis vanlig litteratur - mainstream
lär jag mig nu att sf-kritikerna kallar den - och inom sf-genren
föredrar jag de stora episka berättelserna framför
korta, idédrivna noveller. De senaste åren har jag
fångats av Kim Stanley Robinsons böcker om kolonialiseringen
av Mars, Orson Scott Cards fantastiska historia om barnsoldaterna
i Enders game, och framförallt
David Brins magnifika rymdopera Uplift wars.
På fritiden, till skillnad från arbetet, giller jag
tjocka böcker, gärna i flera delar och helst med page
turnerkvalitéer. En sådan läsare är jag,
och det måste bli från denna utgångspunkt jag
skriver recensionen.
Jag närmar mig Stjärnfall på
nytt men nu närmast självrannsakande. Jag läser med
förhoppningen om att få mina föreställningar
provocerade. Vad är det som lockar med sf? Vad är det
genren har som annan litteratur saknar? Varför läser jag
sf?
Med en annan ansats
kommer essäerna mig omedelbart till mötes. Jag
fångas till exempel Ola Larsmos otippade analys av genren
i anslutning till Ed-mund Burkes - en av den konservativa idétraditionens
fäder - utläggning om det sublima. Begreppet betecknar
enligt Burke:
"[
] det sinnesläge i vilket
alla sinnens rörelser avstannat, till viss del av fasa. Sinnet
är då så uppfyllt av det uppfattade att det inte
kan uppmärksamma något annat, inte heller överväga
den händelse som överväldigat det. Av detta kommer
det sublimas stora slagkraft; långt ifrån att vara en
följd av våra tankekedjor föregår det dem
och tränger sig på med oemotståndlig kraft. Häpnad
är som sagt följden av det sublima i högsta potens;
de mildare verkningarna är beundran, vördnad och respekt."
Det sublima
är jag väl bekant med från min forskning kring populärastronomins
historia. Speciellt 1800-talsförfattarna återkom ständigt
till detta adjektiv när de ville fästa känslor på
himlarna. Läser man till exempel den franske astronomen och
författaren Camille Flammarions böcker blir de ständiga
referenserna till det sublima till och med en smula träligt
och rent av patetiskt (i ordets mer negativa mening). Men nu, i
ett helt annat sammanhang, måste jag erkänna att det
är just denna överväldigande känsla av häpnad,
av beundran, vördnad och respekt, som lockar mig mest i en
god sf-roman. Jag vill bli förförd. Jag vill känna
den intellektuella svindel som de skickligaste författarna
kan frammana. Eller för att använda ett begrepp som Brian
Aldiss myn-tat för sf med dessa ambitioner: Det blir inte bättre
än när läsningen kan ledsagas av utropet Gosh! Wow!
Hum! Känner mig plötsligt lite fånig,
alltför lättflirtad. Känner mig till och med avslöjad
när Larsmo fäster min uppmärksamhet på ett
vanligt, berättar-tekniskt grepp, som ofta ledsagar denna typ
av prosa. Man talar om Big Dumb Objects.
Även om beteckningen är ny för mig så är
jag väl bekant med fenomenet. Big Dumb
Objects är helt enkelt de extremt stora arte-fakter
som ständigt utmanar våra perspektiv i sf-litteraturen.
Ett exempel är den enorma skapelse som äntrar solsystemet
i Arthur C Clarkes Möte med Rama,
ett annat de ofantliga rymdskepp som the galactics rattar
i Brins Uplift-böcker, rymdskepp
så stora att när ett av dem kraschar i havet på
Kithrup rullar chockvågor runt hela planeten. Jag är
tvärtorsk på Big Dumb Objects.
Ingen av författarna
till Stjärnfall försöker skyla över den
underhållande sidan av sf-genren, men gemensamt har de därutöver
- och det slår mig gång på gång medan jag
läser - en oerhörd respekt för genrens konstnärliga
potential. Sf är inte bara en genre lite vid sidan av mainstreamlitteraturen,
utan en genre som just i egenskap av detta utanförskap ger
utrymme för förnyelse, för avantgarde. Jakobsson
talar till exempel om hur sf är det möjligas litteratur,
en litteratur som kan överträda alla gränser och
därmed fungera som ett verktyg för att ställa andra,
annorlunda frågor. Hur vore det om
? Häri ligger
genrens kritiska potential men också dess förmåga
att ruska om läsarens föreställningar. Och Steve
Sem-Sandberg understryker att en rättvis bedömning måste
se bortom utanverket; strålpistolerna, rymdskeppen och alla
rymdarna är blott rekvisita. Det viktiga är därför
inte hur denna litteratur ser ut på ytan, utan snarare vad
den kan åstadkomma. Sf-författarens värld skall
inte förevisas utan skapas och, fortsätter
han, för att det skall lyckas måste texten befinna
sig i rörelse, bort från eller ut ur befintliga former
och språk.
När jag lägger ifrån mig boken
funderar jag fortfarande på Sem-Sandbergs fras. Hur tar man
sig ut ur befintliga former? Och hur bär man sig åt för
att överträda språket? Med tankarna i rörelse
sätter jag mig vid datorn för att försöka samla
dem till något som liknar en recension. Det var länge
sedan, tänker jag, som en så liten bok, på så
kort tid, väckt så många tankar och funderingar.
Vad mer kan man begära? Gosh! Wow!
2004.03.11
|