För ett par veckor sedan utsågs
jag av mitt parti att efterträda Eva Eriksson som regionråd
för Folkpartiet i Västra Götalandsregionen när
hon den 1 april tillträder uppdraget som landshövding
i Värmland.
När man får en förfrågan
om att ta ett helt nytt uppdrag så funderar man förstås
på alla för- och nackdelar med uppdraget. En av frågorna
är naturligtvis om det finns någon framtid i uppdraget?
Om man bortser från det faktum att medborgarna i allmänna
val kan trassla till ens framtiden genom att rösta bort mig
och/eller mitt parti, så är frågan om vi om några
år har kvar några regioner i Sverige?
Frågan är
högaktuell sedan ansvarskommittén har påbörjat
sitt arbete med hur vi i framtiden skall organisera den offentliga
verksamheten i Sverige. Det första delbetänkandet, beskrivet
av Olle Schmidt i förra numret av Alba (lägg en länk?),
ger dock ingen fingervisning om vad som kommer att hända med
självstyrelseorganen i Västra Götaland och Skåne.
För många av oss innebar de båda
regionbildningarna den 1 januari 1999 att en mångårig
kamp för regiontanken och den regionala självstyrelsen
nådde en sorts kulmen. Smolket i glädjebägaren var
dock beslutet om att regionerna skulle få finnas på
försök. Försöksperiodens fyra första
år ersattes därefter med ytterligare fyra försöksår
och frågan är väl om ens ansvarskommitténs
tankearbete kommer att få några effekter före valet
2006, vilket tyder på att försöket kommer att få
fortsätta ytterligare fyra år.
Egentligen spelar det ingen större roll
att regionbildningarna fortfarande är på försök.
Med en mer pragmatisk syn på tillvaron kan man konstatera
att all verksamhet är på försök
tills man ändrar på den, eller att all verksamhet är
permanent tills förutsättningarna och reglerna förändras.
Regering och riksdag
söker nu sin roll i samhällsbygget. Med en i grunden
stark kommunal självstyrelse, krav på ökad regional
självstyrelse och allt fler beslut på europeisk nivå
så har regeringens och riksdagens starka roll på kort
tid förminskats. Såväl regering som riksdag famlar
i mörkret och försöker ta tillbaka makten och initiativet
genom nationella regleringar i kommunala frågor, specialdestinerade
statsbidrag med mera för att motivera sin egen existens och
för att upprätthålla den makt de själva önskar.
Att i det sammanhanget bejaka en fortsatt och utökad regional
självstyrelse är för många av de styrande ett
självmål.
I Sverige har regioner kommit att förknippas
med sammanslagning av enskilda landsting till regioner som en ny
form av nivå. Landets tidigare 23 landsting och 3 landstingsfria
kommuner, blev med regionbildningarna i Västsverige och Skåne
20 landsting och en landstingsfri kommun (Gotland).
Syftet och bakgrunden till regionbildningarna
var inte i sig att skapa stora landsting i Västra Götaland
och Skåne, men jag tror att vi om några år kommer
att se att just detta har varit ett av de viktigaste bidragen i
den regionala utvecklingen.
Den oerhört snabba
medicinska och medicintekniska utvecklingen kräver och
kommer i än högre grad att kräva stora investeringar
i dyr utrustning, ökad specialisering i personalen, större
finansiella muskler med mera för att kunna erbjuda invånarna
de möjligheter som utvecklingen erbjuder. I det läget
kommer det inte att vara lätt för ett mindre landsting
med ett litet befolkningsunderlag att ekonomiskt och personellt
svara upp mot de krav som invånarna kommer att ställa
på hälso- och sjukvården.
Jag skulle därför tro att vi inom
en tioårsperiod har ritat om dagens landstingskarta i Sverige
och ersatt de nuvarande landstingen med 8-10 sjukvårdsregioner.
Vad vore mer naturligt än att i det läget också
skapa 8-10 regioner med ökat regionalt självstyre.
Det är beklagligt att det inte försöks
mer i de försöksverksamheter som nu pågår
i Västra Götaland och Skåne. Staten har inte velat
släppa loss, och vi får som regionpolitiker också
skylla oss själva i att vi alltför försiktigt tassar
i frågan om vilka uppgifter vi kan ta över från
staten och länsstyrelserna. Det finns en rädsla för
att vi kan förlora det lilla vi har fått om vi kräver
för mycket.
Jag skulle välkomna att regionerna fick
chansen att på allvar utmana statens monopol inom några
områden för att se vilka effekter som kunde uppnås.
Jag vill ge några exempel.
Arbetsmarknadspolitiken
är intimt förknippad med de regionala utvecklingsfrågorna
som är regionernas stora nya ansvarsområde. Hur skulle
delar av alla statliga AMS-miljarder kunna användas med ökad
regional kunskap och ökad regional integration med utvecklingsfrågorna?
Hur skulle regionerna kunna hantera och fördela de arbetsmarknadspolitiska
resurser i samarbete med de regionala nätverken som de senaste
åren byggts upp?
Försäkringskassan.
Det finns ett oomtvistat samband mellan kostnaderna för sjukskrivningar
och bristen på resurser inom hälso- och sjukvården.
Det kommer även fortsättningsvis att behövas nationella
regler, men hur kan vi få pengarna i två separata system
att arbeta tillsammans? Är det inte bättre att Kalle kan
få en snabb operation till en relativt låg kostnad än
att han under lång tid går sjukskriven till en hög
kostnad i väntan på operation?
Statens ensidiga gynnande
av huvudstadskulturen måste också få ett slut.
Vilket än mer sjudande kulturliv skulle vi inte få i
Västra Götaland om staten tog ett lika stort finansieringsansvar
för GöteborgsOperan som för Kungliga Operan?
Jag tror på en
framtid för regionerna i Sverige. Det kommer inte att
gå att stoppa den utveckling som har startat i vårt
land och som länge har pågått på kontinenten.
Nu måste vi visa vad vi kan och vad vi vill i framtiden. Regering
och riksdag kommer inte lättvindligt att överlämna
mer ansvar till oss, men vi kan med goda argument och goda exempel
peka på de ytterligare möjligheter som en regionalisering
kan innebära för oss som bor i landets olika regioner.
Har jag tur får jag vara med några år framöver
och påverka den utvecklingen.
2004.03.11
|