Hedersvåld är ett begrepp som syns alltmer
i medierna, ofta i kvällstidningar som älskar att utmåla
offer och som utan att tveka färgar världen
svart-vit- utan analys. Inte sällan exponeras flickor, som
blivit hotade, på ett oförsvarligt sätt. Många
gånger får de inte heller tillräckligt skydd för
att dölja sina verkliga identiteter med följd av att de
råkar ändå mer illa ut.
Dubbelt tragiskt, eftersom hedersvåld är
ett allvarligt samhällsproblem som drabbar en grupp som saknar
makt och som inte får definiera problemet själv. Det
är därför befriande att läsa en kunnig och initierad
framställning i ämnet. Boken En fråga om heder av
den norska professorn i socialantropologi Unni Wikan, är ett
seriöst försök att undersöka företeelsen
hedersrelaterat våld. Författaren har dessutom en gedigen
kunskapsgrund att stå på inte minst genom sina erfarenheter
av fältarbeten i länder som Egypten, Oman, Jemen, Indonesien
och Bhutan.
Det var efter mordet på
Fadime 2002 som Unni Wikan bestämde sig för att
närmare undersöka hederskultur i Norden. Och i boken En
fråga om heder går Unni Wikan igenom de kända fallen
av hedersmord i Sverige. Hon gör jämförelser med
Norge, där också problematiken finns, och ser olikheter.
I Sverige tillskrivs hedersmord etnicitet, i Norge religion med
islam i fokus.
Unni Wikan slår fast att hedersvåld i
första hand handlar om kontroll över kvinnors sexualitet
och om kollektivets rättigheter över individen. I en hederskultur
är till exempel ett giftermål inte bara något som
berör två personer, utan snarare en angelägenhet
för två släkter som genom giftermål förenas
med lojalitetsband. Mordet på Fadime var inte en mans verk,
utan en hel släkt stod bakom beslutet. Trycket på Fadimes
pappa att återupprätta hedern var stort, enligt Unni
Wikan.
Hon skriver:
Hedersmord förutsätter en publik, meningsfränder.
Hedersmord begås med denna publik för ögonen - vare
sig man är medveten eller omedveten om det i handlingsögonblicket.
Man kastar av sig skammen och det gör man bara i förhållande
till en publik. Skammen kan mycket väl vara djupt känd
utan att de andra vet om det./
/ Men det är
när skammen blir offentlig som den måste, tvättas
bort - enligt de traditioner det handlar om.
En slutsats som Unni Wikan
därmed drar är att det blev förödande
för Fadime när hon berättade sin historia för
pressen. Fadime trodde att media kunde skydda henne, men istället
blev skammen offentlig och enligt Wikan bidrog publiciteten
säkert till Fadimes död.
Unni Wikan har grundligt plöjt igenom förhörs-
och rättegångsprotokoll inför skrivandet av boken.
I fallet Fadime, som hon koncentrerat sig på, låter
hon både mamman, pappan och syskonen få röster
genom förhören. Fram träder en betydligt mer nyanserad
bild än den som massmedia gett. Vi ser en pappa som bott länge
i Sverige men som med åren känner sig alltmer utanför
och blir alltmer konservativ i sina värderingar. Vi ser en
mamma som sviker sin dotter under rättegångarna men senare
ändå träffar Fadime i hemlighet; en mamma som har
släktens ögon på sig och som också måste
tänka på sina andra barn.
Tonen i boken är alltså
inte fördömande utan Wikan försöker förstå
det oförståeliga: Hur någon kan döda sitt
eget barn.
Författaren, som aldrig för ett ögonblick ursäktar
handlingen, vill förstå, vill avdemonisera pappan och
förklara hur hela släkten är inblandad i konflikten.
Unni Wikan försöker också se Fadimes del i konflikten,
utan att för den skull förringa hennes mod och det berättigade
i hennes krav att äga samma rättigheter som andra kvinnor
och män i Sverige.
Unni Wikan har under sina fältstudier utomlands
sett hur man i hederskulturer ofta försöker undvika dödsstraff,
en lösning är ofta att förvisa de utskämda.
Också Fadime förvisades från hemstaden Uppsala
och hotades med döden om hon återvände. Fadime vägrade
dock att finna sig i förvisningen, hon älskade sin familj
för mycket och särskilt då sin mamma. Och det var
när hon i hemlighet träffade systrarna och mamman som
hon mördades.
Unni Wikan understryker i boken att hedersvåld
finns i vissa länder men bara inom vissa grupper där.
Problemet finns i Mellanöstern, i vissa länder i Afrika
och delar av forna Jugoslavien. Men det finns också i länder
i Asien som Afghanistan, Pakistan och Indien. Hederskulturen innebär
ett strängt patriarkaliskt förtryck där flickors
och kvinnors rättigheter helt underordnas det dominerande manliga
kollektivets regler och krav. I första hand är det fäder
och bröder som bevakar och bestämmer över flickornas
liv och framtid.
Förtrycket handlar alltså
i grunden om kontroll och makt över flickornas och kvinnornas
sexualitet. Det sker i namn av familjens heder. I försvaret
av denna så kallade heder berövas flickor och unga kvinnor
sina mänskliga rättigheter, i de mest extrema fallen försvaras
hedern med hot, våld, tvångsgiften och dottermord.
Hederskultur har ingenting med religionstillhörighet
att göra utan är kulturellt betingat. Och paradoxalt nog
kan till exempel kurdiska flickor vara friare i Kurdistan än
de är i Sverige. Hederskultur tenderar alltså att bli
ett djupare problem i exil.
Hur många flickor som
i Norden lever under hedersförtryck vet man inte. På
departementsnivå talas det om att 1.500 flickor i Sverige
lever under verkligt hot, initierade källor anser att mörkertalet
är stort och att det inte finns någon tillförlitlig
statistik.
Med boken En fråga om
heder vill författaren få oss att förstå
att i Sverige och Norge lever idag flickor som inte har tillgång
till de demokratiska fri- och rättigheterna som resten av medborgarna.
Ett problem att ta på allvar, enligt Unni Wikan.
2004.03.11
|