|
Texten nedan är hämtad ur
boken Att förebygga
brott och rädsla en konferensrapport
utgiven av rådet för ett Tryggare och Mänskligare
Göteborg. Den är en transkribering av det tal de båda
forskarna Thomas Johansson och Jari Kuosmanen höll vid konferensen.
Thomas Johansson:
Vi ska utgå från ett projekt som handlar om
lokalt medborgarskap i Majorna. Det här projektet är
en del i ett större sammanhang och tanken är egentligen
att studera förändringar i det samtida Göteborg.
Det stora ramverket heter "Kultur identitet och livsformer
i det samtida Göteborg" och är förlagt till
Forum för studier av samtidskultur, FFSK. Där har vi
jobbat dels med seminarier kring det urbana; stadens omvandlingar,
förändringar men också ett antal projekt som
är kopplade dit.
Tanken är att ta ett grepp om Göteborg och framförallt
att fokusera segregation, framväxt av nya könsidentiteter,
alternativa politiska rörelser, det urbana rummet, nya livsstilar
mm. Jari inleder med att tala med fokus på trygg och säker
stad och sedan ska jag göra en kort avrundning där
jag pratar om hur man kan förstå det som händer
i Majorna nu i anslutning till begreppen trygghet och säkerhet,
hur man kan förstå just det kollektiva, nästan
själsliga som finns i Majorna.
Jari Kuosmanen:
Vår studie bygger huvudsakligen på ett tjugotal
intervjuer av majbor, i åldrarna arton till åttioåtta
år. En del av de frågor som vi har ställt dem
har handlat om trygghet och säkerhet i Göteborg och
framförallt trygghet och säkerhet i Majorna.
När vi intervjuade de äldre kunde man ibland bli irriterad
när man fick höra att "det var bättre förr".
Vi fick verkligen göra vårt yttersta och försöka
reda ut var det verkligen så eller är det minnet
som sviker så att man bara kommer ihåg de positiva
händelserna? Var det inte fattigt i Majorna som man hör
berättas? Vad betydde i så fall fattigdomen?
Vid ett antal intervjuer framträdde någonting intressant.
Före sextiotalet fanns i Majorna en intressant informell
institution, hemmafruarna. De utgjorde, i dubbel bemärkelse,
en väldigt viktig del i det sociala landskapet. De stod
bland annat för tryggheten. En kvinna berättade att
om inte ens egen mamma var hemma när man kom hem, så
var alltid någon annans mamma det, och man kunde gå
till henne och be om någonting eller vara där tills
ens egen mamma kom hem.
Pojkarna däremot kunde uppfatta de här mammorna som
oerhört kontrollerande. Man kallade dem för skvallerkärringar,
för att de hade så bra koll på vad man gjorde.
Gamla vanor lever kvar
Att hemmafruarna hade denna kontroll hade det positiva med sig
att tryggheten ökade i stadsdelen. Jag hade en intressant
intervju med en kvinna som sa: "När vi till exempel
gick hemifrån med mamma och pappa så kunde de låsa
dörren och skriva en lapp på dörren att nyckeln
finns under dörrmattan". Jag blev lite förundrad,
varför man överhuvudtaget låste dörren?
Denna handling kan ses som ett uttryck för en stark tillit
till medmänniskorna och den sociala kontroll som fanns i
grannskapet: "Vi är inte hemma, men ifall ni råkar
komma så varsågod, stig in".
Var det bättre förr i den här bemärkelsen?
När jag var och intervjuade i Majorna så hände
det ett par gånger att när jag knackade på dörren,
så var det någon som ropade "kom in", jag
öppnade dörren, som var olåst, och klev in. Detta
har jag inte upplevt i andra bostadsområden. Kanske är
det något av det gamla som ännu lever kvar i Majorna.
Hur var det då med de så kallade avvikarna, originalen
eller alkoholisterna som tidigare fanns i Majorna? I många
berättelser uppfattar man dem ofta som ensamma men väldigt
viktiga i det sociala landskapet. De tillhörde området
på ett sätt, och framförallt i efterhand, har
många av dem blivit något slags lokala kändisar.
De har alla sina smeknamn och det finns massor av historier om
dem. Fler än kring en vanlig medelsvensson på den
tiden. Man kan fråga sig: "Vilka går till historien?"
Jo, det är originalen, de andra glöms väldigt
fort bort.
Rädslan för
det okända
Förr fanns det "farliga" områden, speciellt
i pojkarnas liv. Vi har hört berättelser om gränserna
mot andra stadsdelar, revirstrider och dylikt. Ibland på
skoj, ibland mer på allvar. Framförallt var Masthugget
ett område dit man inte riktigt vågade sig. Där
fanns andra pojkgäng som försvarade sitt revir. Det
var ett farligt område för majgrabbar.
Majorna har varit en arbetarstadsdel med problem kopplade till
fattigdom. Och vissa delar var speciellt fattiga bland
annat barackbyn, som låg vid Gråberget, uppfattades
som ett sådant område. Om man gick dit kunde man
bli "rispad" av kniv. Jag som finländare i Sverige
har erfarenhet av den här typen av mytbildning. Det är
inte ovanligt att människor projicerar sina rädslor
på dem man inte känner eller på områden
där man aldrig har varit.
"Är det då sämre idag?" Vi har hämtat
siffror från SOM-undersökningen, gjord vid Göteborgs
universitet. Det intressanta är att jämföra olika
stadsdelar: Majorna, Centrum, Angered och Frölunda. Tjugotvå
procent av majborna tycker till exempel att det bästa med
stadsdelen är lugn atmosfär, småskalighet och
trivsamhet. I Centrum tyckte tre procent detsamma, i Angered
fem och i Frölunda nio procent. När det gäller
människorna, gemenskapen och grannarna så svarar så
många som femton procent av majborna att det är det
bästa med stadsdelen, jämfört med sex procent
i Centrum, åtta i Angered och tre procent i Frölunda.
Vad är det sämsta med att bo i stadsdelen? Tolv procent
av majborna tycker att missbruk, utslagning och droger är
det sämsta med att bo i stadsdelen, jämfört med
Centrums en procent, Angereds en procent och Frölundas fem
procent. När det gäller kriminalitet och våld
så är det sex procent av majborna som tycker att det
är en av de sämsta sakerna, fem procent i Centrum,
sju i Angered och nio procent i Frölunda.
Två vitt skilda
bilder av Majorna
Här framträder två helt olika bilder av Majorna.
Man uppskattar sin stadsdel men uppfattar också att här
finns många problem. Hur ska vi tolka detta? Man kan tänka
sig att det delvis handlar om den starka massmediala fokuseringen
på Majorna under nittiotalet, framförallt på
grund av protesterna mot besparingarna, men också på
grund av brottsligheten. Samtidigt bör det nämnas att
många av våra intervjupersoner uppfattade sin nära
omgivning som väldigt lugn och fin. Det var bara några
få som tyckte att det hände för mycket på
den egna gården, att det var farligt på något
sätt. Man kan tolka detta som att Majorna till viss del
är en polariserad stadsdel där vissa områden
är problematiska, medan andra är väldigt lugna,
harmoniska och trevliga att bo i.
Vilken syn har man då på avvikare idag? Vid intervjuerna
har det framstått att det finns stor tolerans mot skilda
livsstilar. Detta tror vi har att göra med att många
av dem som bor i Majorna tillhör den kulturella, vänsterorienterade
medelklassen och ofta själva har en annorlunda livsstil.
Detta bidrar till att majbor, i alla fall i princip, är
toleranta mot avvikare. Men när de bor på den egna
gården prövas denna tolerans i praktisk handling.
Människor som till exempel använder narkotika uppfattas
inte sällan som farliga av de övriga boende.
Våra barn och
andras ungar
En annan fråga som ofta lyfts upp, när man diskuterar
Majorna, är ungdomsgäng. Det intressanta är att
när jag har pratat om ungdomar med de boende, inte bara
i Majorna utan även i andra stadsdelar, så gäller
oftast inte problemen de ungdomar som bor i området utan
andra de som kommer utifrån. Vid intervjuerna framträder
också att ungdomarna i Majorna, eller "414" som
de också kallar sig för de använder sig
av de tre första siffrorna i postnumret har fått
något slags rykte om sig att vara lite farliga. Det är
kanske därför det Ibland dyker upp främmande gäng
i området. Med andra ord det är alltså inte
bara förr man hade den här typen av revirhävdande
handlingar!
När det gäller klotter har vi inte oväntat kunnat
notera att det finns stora generationsskillnader. Vi talade med
ett par tjejer som var under arton år som tyckte att det
finns en viss spänning och tjusning i det här med klotter.
De är intresserade av att se: "Vilken strid är
det som pågår på väggen? Ibland är
den gul och ibland är den taggad och målad med graffiti
och sedan nästa dag är den gul och enfärgad igen."
Det är uppenbart att kring graffitin finns spänningar
mellan de unga och gamla majborna.
Sammanfattningsvis kan sägas att Majorna är en dynamisk
stadsdel med flera ansikten och stora resurser bland befolkningen.
Inte minst är den kollektiva orienteringen, som länge
funnits och fortfarande finns, en viktig resurs Majorna. Majbor
har en förmåga att skapa nätverk och protestera
mot saker som de ogillar, samt värna om det som de uppfattar
som positivt. Detta är en oerhört viktig tillgång
som Thomas kommer att prata lite mer om.
Ett riktigt nätverkssamhälle
Thomas Johansson:
Vi har intervjuat en speciell grupp som i stor utsträckning
är resursstarka, högutbildade och väldigt engagerade
människor. Det tonas väldigt mycket ner att det skulle
vara farligt och osäkert. De flesta som vi pratat med säger
att "Ja, det är jättetryggt och säkert och
jag kan gå var jag vill här". Det finns en oerhört
stark upplevelse av trygghet bland dem vi har träffat och
intervjuat. Då ska man också tänka på
att det handlar om människor som äe engagerade i olika
proteströrelser och som står för det här
med att skapa den sociala sammanhållningen genom att bygga
upp nätverk och liknande.
En sak är slående med Majorna. Det har någon
slags småstadskaraktär i mångas ögon. Det
finns vissa karaktäristika som man kan räkna upp.
Många säger att man känner alla, man träffar
folk och hejar på dem . Någon sa: "Ska man köpa
mjölk så tar det en halvtimma, det är så
mycket folk på vägen att prata med". Arkitekturen
hyllas av många som bor här, de tycker att det är
mysigt, vackert och trevligt. De njuter av de vackra landshövdingehusen.
Det finns en slags laddning i arkitekturen och det rumsliga.
Bland de vi intervjuar är många vänsterfolk,
för att använda en schablonterm och de hyllar det kollektiva.
Det är något viktigt för dem, att hålla
ihop.
Orden "historia" och "nostalgi" har jag skrivit
i mina minnesanteckningar. Det handlar mycket om att man tillmäter
historien betydelse. Det har människor sagt i många
stadsdelar, men det finns en extra stark laddning till historien
här, tycker jag.
Invånarna tycker att stadsdelen är självförsörjande.
Det finns allt som behövs, affärer, caféer och
lite restauranger. I stort sett så klarar man sig i den
här stadsdelen på något sätt.
Detta är självuppfattningen, någon slags habitus,
hos dessa människor och frågan är hur bred den
är här. Om det är de här grupperna som sprider
denna självuppfattning, är någonting man får
fundera över. Det kollektiva återskapas ännu
tydligare under nittiotalet med alla nedskärningar som upplevs
som oerhört orättvisa av dem som bor i Majorna. Den
starka upplevelsen av orättvisa leder till ett stärkande
av den sociala sammanhållningen. Den finns där redan
men blir ännu starkare. Det bildas nätverk, man ringer
varandra och man kopplar upp sig mot varandra, man skapar hemsidor
och man bygger upp nätverk, där man snabbt kan mobilisera
om det är någonting som är på gång
i stadsdelsnämnden så att man kan gå dit
och protestera.
Gemenskap i en gemensam kamp
Man gör det ibland, går direkt dit, ringer hem till
politiker på kvällarna, man plågar livet ur
dessa stackars politiker, är på dem hela tiden. Det
var någon som beskrev hur: "De ringer politikerna
så mycket att de knappt hinner gå på toa. De
är på dem hela tiden i vissa lägen."
Medierna har en oerhört viktig del i det här. Många
majornabor känner folk inom medierna, de har kontakter och
de har också en slags förmåga att förmedla
saker till medierna, att göra sin kamp medial. Det handlar
mycket om deras kulturella kapital. Det är människor
som är vana att jobba med ord, är verbala och vana
att lägga ut texten.
Sammantaget mobiliserar man all den här energin och skapar
samtidigt en starkare social sammanhållning. Folk som inte
kände varandra innan lär känna varandra. Det blir
en väldigt stark gemenskapskänsla som sprider sig bland
ganska stora grupper i Majorna och som ger spinoff-effekter till
många andra, kan jag tänka mig.
Mycket av det här handlar om en kritik av stadsdelsnämnden
och den lokala demokratin som man tycker fungerar väldigt
dåligt. Någonstans finns det en slags ambivalens.
Å ena sidan protesterar man och tror verkligen på
förändring. Man engagerar sig men det går lite
i dalar upp och ner. Samtidigt känner man att hur mycket
man än jobbar så slår det tillbaka i att man
sitter där ändå. De där nedskärningarna
kanske inte kommer om ett halvår eller om ett år,
men de kommer definitivt!
"Småstadens" sociala kontroll
Några citat från undersökningen. Om småstads-känslan
sa en kille så här:
"En kompis till mig var tillsammans med en kille från
Gambia, som sa till mig att 'Majorna is the best place in the
world' och jag gillar verkligen Majorna. Kanske är det landshövdingehusen,
de är små och mysiga. Jag känner andra som nästan
är rädda för att bo i Majorna för att de
tror att de ska bli rånade av busar eller någonting."
Det finns alltså en märklig bild, som också
syntes i statistiken, att det kan vara hotfullt i Majorna. De
här grupperna som vi intervjuar vill sprida en motbild.
De sprider bilden av att det är oerhört tryggt och
säkert, men bland vissa andra grupper kan det finnas en
annan bild och de grupperna har ju inte vi nått, träffat
eller pratat med. Så frågan är vilka är
de grupper som står för de tolv procenten som tycker
att missbruk, utslagning och droger är det sämsta med
att bo i Majorna? För de vi intervjuat vill hellre tona
ner detta.
Det finns en slags retorik att det är viktigt att acceptera
avvikare, att man ska ha ganska hög toleransnivå,
det ingår i den självbild man har som en tolerant
och rättvis människa.
Ett citat till om ekonomin som avslutning. En kvinna på
fyrtio år säger så här:
Vi ska väl inte säga att de är inkompetenta,
men på något sätt är det ingen som styr
skutan. Man tätar alla hål och tappar kursen. Man
har glömt varför man har den här verksamheten.
Det handlar bara om att spara pengar och att få ihop till
den där skulden (som nästan får en mytologisk
karaktär här) som inte minskar heller. För varje
nedläggning de gör så blir det bara större
hål i kassan. Vi som lekmän tycker kanske att det
här inte är rätt väg, man kanske inte bara
ska spara och spara. Vi kanske måste börja satsa på
att det blir attraktivt att komma till Majorna och börja
skolan där.
Det finns en oerhört stark känsla av social sammanhållning
här och konklusionen blir att det här också ligger
i grunden för en självuppfattning som också säger
någonting om att man upplever att det är en trygg
stadsdel att bo i. Majornaborna upplever också att man
har en slags, nästan social kontroll, i nätverkandet
och i skapandet av de sociala gemenskaperna där man
kan hjälpa varandra att ha koll på ungar och skapa
en trygg miljö, helt enkelt.
Men, problemet och frågetecknen med de tolv procenten som
upplever att det är mycket droger kvarstår. Vilka
är det? Jag vet inte.
2003.03.20
|