|
Sedan
ett år tillbaka arbetar EU:s framtidskonvent med arbetet
att göra EU mer effektivt och demokratiskt. Konventet tillsattes
i samband med ett EU-toppmöte i december 2001 efter att
EU:s statschefer hade insett att den gamla metoden att förändra
EU:s funktionssätt, genom hemliga regeringskonferenser,
inte var en lyckat metod. Sist EU ändrade i fördragen,
i Nice i december 2000, satt utrikes- och statsministrar i fem
dygn i en bunker i Nice och kohandlade och trätte så
att stickorna rök. Resultatet, Nicefördraget, var ingen
nöjd med och det ledde inte heller till några förbättringar
av EU:s funktionssätt.
Långsamt har insikten vuxit fram att EU, med snart 25 medlemmar,
med en mängd nya uppgifter och ett växande folkligt
missnöje, måste reformeras rejält. Och reformerna
måste diskuteras brett under en längre tid. Därför
finns nu konventet som består av 103 ledamöter som
representerar parlamentet och regeringarna i samtliga EU:s 15
medlemsländer och de 13 kandidatländerna, samt EU-kommissionen
och Europaparlamentet. Arbetet leds av den f.d. franske presidenten
Valéry Giscard d´Estaing och konventet sammanträder
i full offentlighet ett par dagar i månaden. Efter det
första halvåret, som mest ägnades åt allmänna
debatter, har konventet nu blivit ett dynamiskt forum som spottar
ur sig olika förslag. Förslagen handlar om hur EU skall
kunna komma närmare medborgarna, hur beslutsförfarandet
kan förenklas, hur rättigheterna skall stärkas,
hur de nationella parlamentet kan få mer makt, vad EU skall
besluta om mm. Tanken är att det hela ska mynna ut i ett
förslag till en europeisk författning som på
ett enkelt sätt sammanfattar EU:s mål, värderingar,
medborgarnas roll, de olika EU-institutionerna och politikområdena.
Konventet har lagt fram förslag på 30 artiklar och
hoppas kunna lämna ett heltäckande till det grekiska
ordförandeskapets toppmöte i Tessaloniki i midsommar.
Naturligtvis finns
det massor med politiskt sprängstoff
i det som hittills föreslagit och konventsledamöterna
är långt ifrån överens. Det finns djupa
skillnader mellan de som ser EU som ett mer federalt projekt
och de som i huvudsakligen vill se det som en mellanstatlig organisation,
mellan små länder och stora, mellan nord och syd,
mellan nya och gamla mm. Debatten är intensiv men förs
i alla fall offentligt. Samtliga förslag, inlägg, rapporter
mm finns på hemsidan på 28 språk och det är
fullt med folk som följer konventets möte, vissa länder
TV-sänder direkt. (Länkar se nedan)
Jag tänkte här inte gå in på de institutionella
frågorna utan en till synes perifer fråga som dock
ett ämne som väcker mycket heta känslor här
i Bryssel: frågan om Gud. Konflikten handlar om huruvida
det i inledningen till författningen, då EU:s värderingar
beskrivs, skall finnas en hänvisning till Gud eller ej.
I förslaget som det nu ligger står det om demokrati,
mänskliga rättigheter, respekt för rättsstaten
och människors lika värde men det finns ingen hänvisning
till religion.
Införandet
av en referens till kristendomen
drivs framför allt av Polen, Italien, de tyska kristdemokraterna,
Slovakien och ett antal enskilda ledamöter, ivrigt påhejade
av Vatikanen. Representanter från Vatikanen springer flitigt
i Bryssels korridorer och påven har ett särskilt sändebud
som bevakar frågan.
Ordföranden i konventet är i princip emot tanken, han
kommer ju från Frankrike där kyrka och stat har varit
skilda åt i många år och där man håller
mycket hårt på att religion är en privatsak.
De flesta nordiska länder, liksom Nederländerna, Storbritannien
och Spanien är också motståndare. Spanien är
ju ett katolskt land men många har bittra erfarenheter
från Francotiden då delar av den katolska kyrkan
spelade en viktig roll i politiken genom sitt stöd till
den fascistiska regimen.
Det finns olika förslag på hur referensen skulle kunna
se ut, från ett enkelt nämnande att EU bygger på
de kristna värderingar till ett mer utförligt som är
inspirerat av den polska författningen och lyder "unionens
värderingar inkluderar värderingarna hos de som tror
på Gud som en källa till sanning, rättvisa, godhet
och skönhet, liksom de som inte delar denna tro utan respekterar
universella värden som kan härledas ur andra källor".
Naturligtvis är
det kristna arvet ett viktig del
av Europas historia, idétradition och kultur. Men även
den judiska traditionen har spelat roll, liksom den muslimska.
Idag bor det många människor från en mängd
olika kulturer och religioner i Europa och många bekänner
sig inte till någon religion över huvud taget. Det
kan därför verka provocerande för många
att alls ha en religiös hänvisning, och förstärka
intrycket av att EU är en exklusivt kristen klubb, något
som skulle omöjliggöra en framtida anslutning av t.ex.
Turkiet och Bosnien. Detta trots att det bor upp till 17 miljoner
muslimer i EU idag.
Ett juridiskt argument som hänförs mot att hänvisa
till Gud, är att om det står i författningens
portalparagraf får artikeln juridisk status att någon
medborgare skulle kunna hänvisa till att brott mot de kristna
värderingarna. Det handlar nämligen inte bara om en
hänvisning utan om djupare politiska frågor som skilsmässor,
aborter, stamcellsforskning mm. Varje gång förslag
kring detta kommer upp i Europaparlamentet visar sig de djupa
sprickorna. Naturligtvis kan inte EU tvinga Polen, Irland eller
Malta att ändra sina i svenska ögon mycket rigida lagar
kring skilsmässa och abort, men detta står mot diskussionen
om vissa andra rättigheter, t.ex. kvinnans rätt att
bestämma över sin kropp. Vi vet ju att irländska
kvinnor vallfärdar till Storbritannien för att genomgå
abort, en resa som i Irland är brottslig. Frågorna
väcks därför ständigt i samband med diskussionen
om den fria rörligheten.
Det enklaste vore
förstås att inte nämna
någon religion alls anat än att hänvisa till
religionsfrihet och ett antal universella humanistiska värden.
I Sverige är vi ovana vid denna typ av debatter och frågeställningen
kan därför förefalla något perifer när
konventet egentligen borde diskutera demokrati, effektivitet
och legitimitet. Naturligtvis dominerar dessa institutionella
frågor, och till dem finns det säkert anledning att
återkomma vid ett annat tillfälle, men frågan
om Guds vara eller icke vara är infekterad och, som engelsmännen
säger, "The devil is in the details"....
2003.03.20
|