Den eskalerande pågående
konflikten mellan israeler och palestinier har under den senaste
veckan kostat mer än femtio liv. Åter har parterna
hamnat i ett dödläge trots att nya utspel från
Saudiskt håll kom så sent för en vecka sedan.
Detta trots att både israeler och palestinier hade positiva
omdömen att ge om förslaget. Istället vräker
TV bilderna just nu ut makabra bilder på dödade människor,
inte sällan småbarn, som slitits i stycken av antingen
israeliska helikopter missiler eller palestinska självmordbombare.
Oavsett förövare så är
resultatet detsamma d.v.s. offer vars skakade efterlevande hamnat
i en plötslig för tidig sorg efter chock förlusten.
Hämndbegär föds och politikerna litar blint till
sin retarlieringsstrategi vilket i sin tur leder till en allt
mer tilltagande eskalationsfas. Skräcken och misstron har
tagit över förnuftstänkandet. Politikerna är
själva fast i misstron av den andre och leder sina folk
in i en ohejdad våldsspiral.
Premiärminister
Sharon är medveten om att
hans opinionsstöd faller, att hans främste utmanare
fd premiärminister Benyamin Netanyahu har Likud partiets
gräsrotsstöd. Gräsrötter som kräver
hårdare tag, att palestinska myndigheten skall avlägsnas,
där president Arafat betraktas som problemet inte lösningen,
och där man ser Västbanken som en del av det bibliska
Israel (det sk Judéen och Samarien) och kräver hårdare
tag. Sharon måste också lyssna på sin koalitionspartner
Peres och hans Arbetarparti där också kritiska röster
ökar i antal mot fortsatt samarbete med Likud, mot en retarlieringsstrategi.
Envist har dock Peres klamrat sig fast vid utrikesministerposten
och delvis därmed förlamat en stark oppositionsbildning.
Internt har Arbetarpartiet sedan länge en ledarkris där
den snart pensionsmogna Peres fortfarande inte släppt fram
nya yngre förmågor. Även Nobels fredspristagare
Peres betraktar inte längre Nobels fredspristagaren Arafat
som partnern i en fredsprocess utan lägger stort ansvar
för det palestinska våldet på honom personligen.
Den palestinske ledaren
Arafat å sin sida sitter
inlåst i sin bunker i Ramallah på Västbanken.
Ökande israeliska, och för den delen amerikanska, krav
på att han ska ta hand om islamistiska extremister fortskrider.
Detta i en situation där israelerna F16 plan och Apache
helikoptrar bombar palestiniernas olika polis/säkerhetshögkvarter
samt skjutit helikopter missiler bara några meter från
Arafats vistelseplats. Dessutom utför israelerna "extra-juridiska"
avrättningar av sådana palestinier som enligt Israel
anses vara inblandade i terrorverksamhet. Kanske hade Arafat
möjligheten att stoppa islamisterna tidigare i processen
men knappast under nuvarande situation.
Läget är mycket kritiskt och
vi befinner oss vid ett vägskäl. Mycket talar för
att parterna på kort sikt inte arbetar för möjligheter
till en mindre våldsam väg. En accelererande våldsspiral
kan följa och som leder till att ännu fler makabra
illdåd begås mot oskyldiga människor vars liv
går till spillo.
Samtidigt har september 2001 händelserna med kriget i Afganistan
som följd skapat ännu en svårighet i konflikten.
Israelerna har sedan dess beskrivit Arafat och hans myndighet
som Mellanösterns talibanterrorist. Världen som delas
in i terrorister och demokrater tycks delvis ha lamslagit både
engagemang och klarsyntheten i konflikten. Det är svårt
att tro att det som sker idag kunde ha fått äga rum
före den 11 september. Arafat som tidigare betraktades som
en fredspartner har idag åter fått terroriststämpeln
på sig även utanför Israel.
Konflikten ser ut
att kunna fortsätta in i överskådlig
tid. En konflikt utan ände. Frågan man ställer
sig är om det finns en återvändo till de samtal
som syntes så lovande när principöverenskommelsen
träffades i september 1993? Vad är det som gick snett
i fredsprocessen och varför eskalerade det hela till dagens
proportioner? Kan parterna komma till förhandlingsbordet
igen och vilka är förutsättningarna för parterna
att sluta ett riktigt fredsavtal?
Konflikten, där de palestinska och
israeliska nationella rörelserna kämpar om ett och
samma territorium, har nu pågått i över 100
år. Självfallet har konfliktmönstret förändrats
avsevärt sedan den startade. När Israel grundades 1948
genomled samtidigt den palestinska katastrofen, Naqkba, med flyktingskapet
i Diasporan som följd. Vid den tidpunkten beskrevs konflikten
som en arab-israelisk mellanstatlig angelägenhet inte en
palestinsk-israelisk. Det första arab-israeliska kriget
kom också som ett resultat av att Israel utropades som
stat. Först efter 1967 års krig, där Israel kom
att ockupera Siani halvön och Gaza remsan från Egypten,
Västbanken från Jordanien och Golanhöjderna från
Syrien, kom konfliktens andra huvudpart, palestinierna, i blickpunkten.
Israel som envist vidhöll att palestinier inte var ett folk samt betraktade
PLO som terroristorganisation lyckades sluta fred med Egypten
1979. Israel trodde då att en militär lösning
mot palestiniernas viktigaste organisation PLO var möjlig.
När man så invaderade Libanon första gången
1978, följt av 1982-1985 års krig, gjorde man det
med målsättningen att radera ut PLO en gång
för alla. PLO som liksom Arabstaterna vägrat erkänna
Israel hade bildat en stat i staten fördrevs från
Libanon. Ändå blev Libanonkriget en påminnelse
om att Israel inte kan vinna alla militära slag likt den
traumatiska upplevelsen man genomled då Syrien och Egypten
överraskningsanföll och startade kriget 1973.
Israel under dåvarande premiärminister Begin och försvarsminister
Sharon hade som målsättning att få bort PLO
från Libanon, få ett fredsavtal med Libanon, skrämma
syrierna samt skrämma palestinierna i den ockuperade Västbanken
och Gaza remsan. Visserligen lyckades man kasta ut PLO och ockupera
hela södra Libanon inklusive Beirut men misslyckades på
de övriga punkter. Dessutom växte Hezbollah, det shiitiska
gudspartiet, fram som en än värre motståndare
än PLO när de introducerade självmordsbombtaktiken
genom att köra stora dynamitfyllda lastbilar in i israeliska
posteringar. Sharon själv tvingades efter falangisternas
massaker på palestinska flyktingar i Sabra och Shatila
att avgå från försvarsministerposten. Han avgick
efter det att den israeliska Kahan komissionen fastslagit att
han haft ett moraliskt ansvar genom att tillåta att falangisterna
att gå in i flyktinglägrena.
PLO slickade sina sår trots uttåget från Libanon
och nytt högkvarter långt borta i Tunis och trots
en del splittringstendenser inom organisationen. När PLO
hade samlat sig hade samtidigt bägaren runnit över
för palestinierna i Västbanken och Gaza som startade
ett spontant uppror mot israeliska ockupationsmakten i slutet
på 1987. Detta till mestadels civila motstånd kom
att ifrågasätta Israels ockupation. Israeliska fredsaktivister
började sakta få gehör för att det var hög
tid till att förhandla om en politisk lösning med palestinierna.
Självfallet
började även omvärlden
att se konflikten med nya ögon, inte minst efter kalla krigets
slut. Kalla kriget hade alltför länge skapat en för
enkel bild av skeendena i Mellanöstern med lite förståelse
av de interna faktorernas betydelse för konflikdynamiken.
När så Yitzak Rabin och arbetarpartiet kom till makten
genom en övertygande valseger 1992 lovades det att man skulle
samtala med palestinierna och inom 12 månader få
fram ett avtal. PLO:s villighet till förhandlingar hade
också ökat p.g.a. Irak-Kuwait kriget och palestiniernas
pro-irakiska ställningstagande vilket ledde till att de
förlorade skatteinkomsterna från palestinska gästarbetarna
i Gulfstaterna.
Osloavtalet som
slöts 1993 är inget fredsavtal
utan en principöverenskommelse om hur parterna skall förhandla
fram en stegvis politisk lösning. Samtidigt erkändes
parterna för första gången som varandras fiender.
Det är lätt att glömma men vid den tidpunkten
var det de mest moderata krafterna som slöt Oslo avtalet.
Avtalet vilade på ett grundrecept som sa att om vi tar
de enkla stegen först, d.v.s. börja där vi lättast
kan komma överens, kan förtroende hos folken byggas
upp. Därmed blir det enklare att senare ta sig an de svårare
frågorna. Därmed lämnades Jerusalem, de israeliska
bosättningarna i de ockuperade områden, de palestinska
flyktingarna samt den palestinska politiska enhetens status och
gränser på framtiden. Man kom överens om palestinskt
självstyre i ca. 60procent av Gaza remsan samt i staden
Jeriko (ca. 15000 inv.) på Västbanken. Detta skulle
betraktas som ett första steg mot palestinskt självstyre
över Västbanken och Gaza remsan. Palestinierna fick
därmed sina nationella rättigheter erkända och
Israel fick PLOs erkännande.
Grundidén var ur ett konfliktlösningsperspektiv
klok även om parterna negligerat betydelsen av att förankra
avtalen hos sina respektive befolkningar. Kritiken och motståndet
till Osloavtalen blev stort från första stund hos
både palestinska och israeliska befolkningsgrupper. Fram
till dags datum har dessa kritiker till mestadel svartmålats,
demoniserats och bekämpats med medel som bara ökat
deras desperation och motståndsvilja. Ett stort misstag
begicks när parterna inte ansträngde sig för att
dra in kritikerna i processen och låta dem bli en del av
den. Istället tvingades de ut i en oppositionsposition där
de blev mer desperata och kom att agera mer våldsamt.
Visserligen följdes Oslo avtalet av
flera delavtal (Gaza-Jeriko, Paris protokollen, Oslo II, Hebron
avtalet, Wye River avtalet samt Sharm el Sheijk överenskommelsen)
men palestinierna har till dags datum inte ens mer än 10
procent i sin kontroll av Västbanken. Västbanken som
delades in i tre zoner i enlighet med Oslo II avtalet fick en
A-zon med ca. 3 procent fullständig palestinsk kontroll
(huvudsakligen de palestinska städerna). Därutöver
delades ca. 25 procent av Västbanken in i en B-zon med gemensamt
israeliskt-palestinskt styre samt 70 procent av Västbanken
stannade kvar i israeliskt kontrollerade C-zoner. En snabb blick
på kartan avslöjar ett palestinskt lapptäcke
med få sammanhängande landområden. En enkel
historia för Israel att vid behov skära av alla palestinska
städer från varandra.
Sedan fredsprocessen
kom igång har israelerna
upplevt att de gett tillbaka landområden och i utbyte fått
självmordsbombare som tack. Palestinierna upplever att de
fått en socio-ekonomisk försämring som redan
var dålig innan fredsprocessen började. Hamas och
Islamic Jihad skapade sådan skräck med sina självmordsbombare
att de inom loppet av några veckor kunde få Shimon
Peres 20 procentiga ledning i opinionsmätningarna att svänga
till en ledning för höger kandidaten Benyamin Netanayhu,
som också med knapp marginal vann valet 1996. Detta trots
att mordet på premiärminister Rabin i november 1995
skakat om Israel vilket resulterade i ökat stöd för
fredsprocessen till två tredjedels majoritet. Mördaren
var en israelisk fredsprocessmotståndare som t.o.m. betraktade
sin folkvalde premiärminister som förrädare och
tog därför till våld för att stoppa Osloprocessen.
Palestinierna å sin sida utsattes för avstängningar,
fick inte röra sig mellan de palestinska städerna,
kunde inte arbeta i Israel för att få in livsnödvändiga
inkomster. Israeliska krav på att Arafat skulle få
bukt med islamisterna blev svårbegripliga för palestinierna
som ständigt trakasserades av israeliska bosättare
eller israeliska soldater militärposteringar och gränsövergångar
i de ockuperade områdena. Egentligen ter sig Al-Aqsa intifada
utbrottet i september 2000 som en naturlig följd av år
av försämrad situation för palestinierna.
Det är samtidigt
sorgligt att veta att parterna
strax innan september 2000 var närmare en lösning än
någonsin tidigare i historien. I Camp David samtalen under
president Clintons överinseende under sommaren 2000 fick
parterna tillfälle att diskutera de svåra frågorna
för första gången någonsin. Jerusalem,
flyktingarna, bosättarna och den palestinska statsbildningen
kom upp på agendan. Trots att parterna inte kom överens
hade man lyckats föreslå potentiella lösningar
för varandra. Ehud Barak föreslog en ur israeliskt
perspektiv långtgående kompromisslösning vilket
ingen tidigare israelisk ledare hade gjort. Troligen gick han
längre i sina förslag än vad han hade mandat till.
Visserligen presenterade Barak förslaget muntligt men det
visade en öppning samt var israelernas position slutligen
kunde tänkas ligga. Dock kom detta muntliga förslag
att ändra sig under förhandlingarnas gång och
kom att skilja sig på några väsentliga detaljer
kring just Jerusalemfrågan.
Generellt kan dock sägas att det sammantaget fanns många
punkter som parterna kunde enas kring. De största svårigheterna
handlade inte om bosättningarna eller ytan i den framtida
statsbildningen. Inte ens flyktingfrågan tycktes vara olöslig.
Jerusalem i stort var inte heller den stora stötestenen
utan det var när fördelningsfrågan om området
för Tempelplatsen/Haram al Sharif behandlades, där
Klipp- och Al-Aqsa moskéerna är belägna, som
parterna körde fast. Clinton som av inrikespolitiska skäl
var angelägen om att få fram ett avtal pressade Arafat
hårt. Pressen förhindrade parterna att förbereda
en gemensam fortsättning på förhandlingarna.
Som medlare gjorde Clinton ett stort misstag när han gick
ut och skuldbelagde Arafat för misslyckandena i Camp David.
Det hade varit bättre om parterna istället fått
gå ut och säga att de är i en process som är
på väg att avslutas. Om Clinton markerat en balanserad
medlarroll hade kanske misstroendet och besvikelsen bland folken
kunnat dämpas. Efter sammanbrottet i Camp David behövdes
väldigt lite för att bägaren skulle rinna över.
Det blev ironiskt nog Sharons besök på Tempelbergsplatsen
som blev den utlösande faktorn för al-Aqsa intifadan.
Sedan september har
den lågintensiva konflikten
snart utvecklats sig till ett krig med mer än 1000 döda
under den senaste 3 års perioden. Det är svårt
att tro att parterna på kort sikt lär finna en väg
ut. Det finns också en risk att israelerna går så
långt att de finner att Arafat måste bort som palestiniernas
representant. Om detta sker lär nästa palestinska ledare
knappast vara mer kompromissvillig och skriva under ett avtal
som israelerna mer eller mindre försöker påtvinga.
Snarare hamnar vi i en ännu mer låst position som
kan ta flera år innan parterna kommer tillbaka till den
punkt de befann sig vid sommaren 2000.
Samtidigt behövs det några som tar tag i nya processer.
Vi vet att en långsiktig fred bara kan byggas långsiktigt
mellan människor som aktivt deltar i ett gemensamt arbete.
Parterna lär tids nog inse att ingen annan väg är
möjlig än att återgå till förhandlingsbordet
frågan är bara hur mycket mer blod som måste
flyta innan den insikten kommer. Just nu flyter det blod och
lyckligtvis börjar röster ifrågasätta den
militära strategin som en lösning av problemen. Ännu
har dessa röster alldeles för lite att säga till
om. Risken är att överlevnadskonstnären Arafats
dagar är räknade. Om det händer honom något
eller att den palestinska myndigheten faktiskt avlägsnas
av Israel lär konflikten fortsätta ett bra tag till.
Oppositionen i främst Israel har bråttom, den behöver
allt internationellt stöd den kan få. Arabstaterna
har börjat vakna till och börjat agera. Europa måste
också ta sitt ansvar. USA måste å sin sida
förstå att trycket på Arafat är ensidigt
och att även israelerna måste få påtryckningar
om att vara återhållsamma. FN har redan uppmärksammat
problemen och vädjat till eftertänksamhet och eldupphör.
Det ser inte ljust ut i dessa dagar där parternas misstro
är så stort att man inte längre kan se klart,
skulbelägger sin motståndare för allt, ser inte
sin del i konflikten, samt talar bara om den andre men inte till
den andre. Samtidigt ligger i princip förslag på bordet
som parterna kan leva med. Någon måste ha modet att
leda parterna tillbaka till denna insikt och ta förslagen
från bordet och implementera den så efterlängtade
fredsuppgörelsen mellan israeler och palestinier.
Michael Schulz
Jerusalem 2002.03.04
|