Under årets filmfestival i Göteborg kom några filmare från Palestina på besök. De berättade om det aktuella läget både i sina filmer och på ett par offentliga möten. En mörk bild målades upp, men hoppet står till de demokratiska krafter som finns på bägge sidor i konflikten menade de bägge två. Inte mindre än tretton filmer från Palestina visades under Göteborg Filmfestival 2002. Detta har biobesökarna Gunnar Bergendahl att tacka för men också Föreningen för Palestiniernas Rätt att Återvända. På Lilla Teatern hölls på
måndagen ett seminarium där Peå Holmkquist som
gjort film i Palestina ledde diskussionerna mellan publiken och
några av de palestinska filmregissörerna. På onsdagskvällen hade Föreningen
för Palestiniernas Rätt att Återvända möte
i sina lokaler på Viktoriahuset. - Jag är trots allt optimist. Konsten kan ge oss kraft i kampen om den inte ljuger om verkligheten, sa Sobhi som bidrar med bl a "Light att the End of the Tunn", en film om palestinier som suttit i fängelse för sina politiska åsikter. - När fångarna släpps ut ur fängelse behandlas de som hjältar i ett par timmar, berättade han. Men de palestinska myndigheterna har misslyckats. De som kommer ut från fängelset hamnar i ett annat fängelse. Över 600 000 palestinier har hamnat
i fängelse någon gång, berättade han. Det
blir 5 000 år av fängelse totalt för den palestinska
befolkningen. - Det ger oss bilden av att vi ska välja mellan Arafat och Hamas, sa han. Men det finns en demokratisk rörelse i Israel och i Palestina som måste stödjas när ultranationalister slåss på båda sidor. - Jag tror inte på annat än en demokratisk, sekulär stat och jag tror att dynamiken leder oss dithän förr eller senare, sa Nizar Hassan som bl a berättade om sin uppväxt i Nazareth: - Hur man kan överleva i sitt hemland där man måste vara en främling, vakna upp varje morgon omgiven av tanks - det är en mänsklig erfarenhet, sa Nizar. - Vi palestinier vet vad vi vill. Vi vill ha tillbaks våra hem. Palestina är också flyktinglägren i Jordanien, Libanon och Syrien. Fler palestinier bor utomlands än i Gaza och på Västbanken. Efter 1948 fick Nizar israeliskt medborgarskap. Det var traumatiskt för familjen. Den palestinska eliten lämnade och de som blev kvar var mest fattiga och outbildade. - Vi levde under militärregimen fram till 1968 men hoppades att vi skulle befrias, berättade Nizar. Mina föräldrar sa till mig: Detta är Palestina men vi är ockuperade. Säg det bara inte högt på gatan. - I skolan hade vi palestinska lärare men de kallades för "arabiska lärare". Vi fick lära oss att Palestina varit ett tomt land innan israelerna kom och att vi var religiösa minoriteter. - Vi fick inte ens kalla oss araber p g a den arabiska nationalismen. Vi var totalt svaga och hade inget ledarskap då. - Rörelsen Land and Frihet talade
om oss som palestinier men den förbjöds. Sen bildades
PLO och Al Fatha. Den s k vänstern i Israel fanns också
men det israeliska kommunistpartiet såg en lösning
inom det israeliska systemet. Detta var känslomässigt
fel för oss. - Osloavtalet har emellertid fört
ett gott med sig, menade de: - Varför är de demokratiska rörelserna
inte starkare? undrade någon i publiken. - Vi lever under israelisk ockupation men en del vill ha det till "anfall, hämnd, anfall o s v" för att ge sken av att det skulle råda ett fiftyfifty-förhållande mellan israeler och palestiner, sa Rachi Masharawi. Men om Göteborg skulle varit ockuperat måste en radiostation rapportera vad som händer och var det är farligt för befolkningen att vistas. "Life of Palestin" är Macharawis 15:e film och den blev klar för tre månader sedan. I en israelisk hämndaktion den 19 januari förstördes emellertid Voice of Palestine av israeliskt flyg. Radiostationen var ett av många biståndsprojekt från EU. - Jag vill ge bilden av palestinier som
människor inte att palestinier trots allt är människor,
förklarade Rashid. - De kan inte ockupera oss p g a vår
historia, vår musik, vår kultur. - Men efter 94 fick vi en kulturell explosion, berättade Rashid. Vårt filmcenter är en mobil biograf som vi kör runt med till flyktingläger, skolor och kulturella center. Varje år har vi en filmfestival som exempelvis Gaza Inernational Film Festival. Tahady är arabiska och betyder utmaning. Tahady är också namnet på Nizar Hassans film som ursprungligen skulle ha handlat om Mohammad al Dorra, 12-åringen som sköts ihjäl inför TV-kamerona. Men Nizar tyckte att temat var uttjatat. - Ett lidande, säger han. Många
barn har spelat hjältar som exempelvis Fais Auda, pojken
som kastade sten mot en tanks. Bilden på Fais har också
spridits på affischer världen över men han blev
känd genom att kämpa. Han dog två dagar efter
att bilden togs. - Se på dem! Vilket är högst?
frågar de sig. Ett pass med den palestinska örnen
utfärdad av Israel? Ett israeliskt pass? Eller ett pass
från Jordanien som saknar uppgift om födelseort eftersom
bäraren är född i Ramallah och något Palestina
inte finns? Filmen som hade världspremiär ger en stark bild av hur barn i hela Mellanöstern påverkas av Intifadan i Palestina. Under seminariet kring de palestinska filmarna
ställdes frågan hur vi i Sverige bäst ska kunna
visa vår solidaritet? Charlotte Svärdström |
Charlotte Svärdström, journalist, är medlem i Föreningen för palestiniernas rätt att återvända. |