Svenska ordförandeskapet säljs med kultur
   
 

Svettigt och varmt, hög musik, käcka hejarop, rödvitklädda Friskis- och Svettis-ledare och ett sjuttiotal svettiga, lätt överviktiga och otränade Europaparlamentariker och tjänstemän i Europaparlamentets lokaler i Bryssel. En ovanlig bild, en kraftig konstrast till bilden av strikta sammanträden med kostymklädda herrar och damer i dräkt. Men till medryckande discodunk släpper de modiga lös. Vad har detta med det svenska EU-ordförandeskapet att göra?

Det bör inte ha undgått många svenskar att det är Sverige som styr EU under våren. Under sex månader är det svenska ministrar och tjänstemän som leder klubban på samtliga EU-möten på rådsnivå, från de stora toppmötena till minsta arbetsgrupp. I internationella sammanhang är det Sverige som talar för EU och statminister Göran Persson och utrikesministern Anna Lindh far som skottspolar runt omkring i världen. Politiskt är det de tre "E-na" som skall drivas dvs enlargement, employment och environment (funkar även på franska men inte på svenska där utvidgning, sysselsättning och miljö är ett välkänd mantra men inte ger en lika säljande alliteration). Förutom de stora toppmötena i Stockholm och Göteborg hålls under detta halvår ett förtiotal möten runt omkring i Sverige för att olika orter ska få lära känna EU-medlemskapet på lite närmare håll. Att motprotestanter, Attacrörelsen och arga tårtkastare också ville vara med på mötena fanns kanske inte direkt i planerna men kommer att vara ett fast inslag. Dessutom kommer den tydliga e-agendan att grumlas något av den akuta kris inom jordbrukspolitiken, livsmedelsnäringen och djurhållningen som följer i BSE-krisens och mul- och klövsjukans spår.

Sverige är för första gången ordförande i EU och det är ett gyllene tillfälle för vårt land att visa upp oss för våra vänner i EU och kandidatländerna och att också marknadsföra Sverige, svensk kultur och svenska traditioner. Därför har ordförandeskapskansliet inte nöjt sig med att försöka ha välorganiserade möten utan också lanserat ett mycket ambitiöst program för den svenska kulturen. De utländska delegaterna skall förstås på mötena i Sverige få njuta av svensk effektivitet, design, goda mat och olika kulturinslag. Men också i Bryssel satsas hårt. Brysselbor, utländska EU-byråkrater och hemlängtande utlandssvenskar skall inte undgå den svenska storsatsningen. Invigningen av det svenska ordförandehalvåret hölls på ambassaden i två dagar för att få plats med alla människor. Till tonerna av ABBA, underhölls den tusenhövade publiken av moderna dansare med skiftande bakgrund för att visa at Sverige är ett mångkulturellt land. Svensk design visades upp, inte bara inom kläder och glas utan också den internationellt framgångsrika industridesignen hade ett eget rum för besökarna. Regional matkultur stod de olika regionkontoren för och besökarna kunde frossa i halländsk cognacskorv, Falbygdens brännvinsost, norrländska mandelpotatischips, rökt älg och skånsk spettekaka. Näringslivet är givetvis också på plats. Ikeas barndesignsatsning väcker stort intresse.

Hela våren är full med liknande arrangemang. Sammanslagningen av SAF och Industriförbundet till organisationen Svenskt näringsliv firades storslaget i Bryssel med representanter för hela det svenska och utländska näringslivet. Genom en proffsig slideshow visade bl.a Sören Gyll och Leif Johansson ambitionerna som svenskt näringskiv har för det europeiska samarbetet och när vi alla skulle gå delades det ut en påse med CD-skivor med ABBA (förstås) men också med svensk jazz- och vismusik.

I kulturprogrammet som vi också fick med oss hem erbjuds ett nästan dagligt utbud av svensk kultur, allt sponsrat av näringslivet. Svensk mat, design, barnbokskultur, mode, konst, musik i form av Anne Sofie Otter, The Real group och Göteborgs symfonikerna med Håkan Hagegård. Doktor Alban är dock inte med, kanske har man lärt sig av Sydafrikafiaskot..

Den regionala kulturen ägnas förstås särskild uppmärksamhet, liksom samerna. Den svenska jämställdheten marknadsförs liksom den kommunala självstyrelsen. På Valborg tänds en stor majbrasa vid den skandinaviska skolan och även midsommarfirandet med svenska barnkörer kan man hinna med. Samt förstås, ge ett smakprov på den (allt sämre?)svenska folkhälsan i form av Friskis och Svettis (som haft verksamhet i Bryssel i flera år). Det är ingen ände på allt fantastiskt man kan vara med på.

Det svenska näringslivet är ständigt närvarande, alls inte insmuget utan som tydliga och stolta sponsorer till alla dessa arrangemang. Volvo, Telia, Vattenfall, Ericsson, Scania och SAS, alla mer eller mindre kända varumärken ska bidra till bilden av ett framgångsrikt, modernt, dynamiskt och kulturellt spännande Sverige. Det är välorganiserat och ambitiöst och förhoppningsvis kan satsningen bidra till att sprida kunskap och intresse om vårt land. Om vi dessutom lyckas ändra på bilden av oss svenskar som truliga och motsträviga européer vore det en mycket stor välgärning, men då krävs det politiska resultat och en något mer visionär statsminister.

Åter till mattorna och träningspasset i europaparlamentet. Tittar man noga ser man att det är ganska få ledamöter som deltar och att dessa få nästan uteslutande är svenskar och nordbor Det lär dröja innan tyska, spanska och franska parlamentariker klämmer i sig i cykelbyxorna och börjar skutta på lunchrasterna i parlamentet. Inte ens till tonerna av ABBA.

2001.03.15

   
 
   
  Besök gärna Cecilias hemsida
En grupp liberaler från olika länder i europaparlamentet arbetar för ett öppnare EU från en egen hemsida