|
Författaren Lars Ahlin, född
i Sundsvall 1915 - yngst av sju barn - och död 1997 - hade
en lång och mycket snårig väg att vandra innan
hans första roman "Tåbb med manifestet"
kom ut 1943.
I denna bok försöker hans änka
Gunnel Ahlin, själv författare, berätta via framför
allt gamla brev av den unge Lars Ahlin, hur ett av det svenska
1900-talets stora författarskap formades.
Det är ingen lätt läsning. Min spontana reaktion
efter att ha avslutat den 441 sidor - i och för sig i många
stycken intressanta teckningen av en djupt sammansatt personlighet
- långa boken är att hon hade kunnat återberätta
mer. Lars Ahlins många maratonbrev, intellektuellt och
teologiskt invecklade, får nu stå ensamma och i huvudsak
okommenterade.
Det är synd. För boken hade tjänat
på att luftas upp.
Men visst är det ett spännande liv som uppenbaras för
läsaren. Lars Ahlins far var handelsresande med alkoholproblem
och upp- och nedgångar i arbetslivet. Modern med omvittnat
stark utstrålning, övergav familjen - "förlupte",
som man sa förr - när Lars endast var fem år
gammal. Han skulle inte återse henne förrän i
vuxen ålder.
Detta skapade så klart ett trauma hos honom.
Kanske den begåvning som fanns där i skolåldern
kanaliserades genom detta. Redan då lär han ha bestämt
sig för att bli författare. Uppväxt i en norrländsk
stad påverkades han dock av tidens anda och gick med i
den kommunistiska pionjärkåren i tonåren. Där
lärde han känna Ivar Öhman, senare legendarisk
chefredaktör för Folket i Bild.
Men det var på folkhögskolan Ålsta i Fränsta
i västra Medelpad som Lars Ahlins intellektuella mognad
började.
Lärarparet David och Iris Palm tog honom under sina vingars
beskydd - då de såg en stor potential i den bildningstörstande
känslige unge mannen - och de blev hans stora stöd
och bollplank under hans utveckling som människa fram till
författare. Utan deras ekonomiska hjälp hade han knappast
klarat sina hårda 30-talsår i Stockholm.
Åtskilliga var de brev som han skrev till makarna Palm.
Och det var inga glättiga stycken, nej - rena liturgiska
mästerverk innehållande allt från tidens frågor
till kristendomens stora betydelse i Lars Ahlins liv.
För på en av sina nasarresor i Hälsingland och
Gästrikland som 18-åring träffade han Herman
Hedberg i Gävle, en jesuitpräst och mycket egensinnig
kristen bohem (vad jag kan förstå!) och mötet
gjorde även Lars Ahlin till bekännande kristen.
Men trots sin genuina kristna tro - en stark röd tråd
som finns i alla breven - ville inte Lars Ahlin bli präst,
som fader Herman propsade på, utan målet var att
bli författare - och via det "verka som förbedjare".
Ja, jag är lite främmande för kristen retorik,
skall erkännas. Men att Lars Ahlin var helt betagen av den
går inte att ta miste på.
Detta komplicerade uppenbart hans möjligheter att få
debutera redan under 30-talet eftersom hans manus var så
färgade av de religiösa funderingar han bar på.
Det som var tänkt att bli hans debutroman "Den lille
Prometheus" - refuserades av Bonniers på grund av
ett för komplicerat språk och allvarligt ämne.
Det var först med "Tåbb..." som Lars Ahlin
hade hittat formen. Och då, som han skriver, hade han "hållit
tillbaka sig själv" och mera objektivt berättat
om människor.
"Förut var mina tankar det väsentligaste..."
som han säger i ett brev till makarna Palm. Dock hade han
stora förhoppningar på att kunna odla religionens
estetik i kommande romaner. Och "Tåbb..." var,
enligt honom själv, "min första uppgörelse
med den sekulariserade människan och hennes teoretiska kostymering".
På Ålsta blev Lars Ahlin vän med Arne Jones,
sedermera känd skulpturkonstnär. De båda flyttade
till Stockholm 1936 och hyrde möblerat rum tillsammans genom
makarna Palms generösa pengalån.
Det var hårda år. Men enträgna självstudier
av båda, förutom extrajobb på kvällar (dock
mest för Jones) och för Ahlin (som hade dålig
rygg och mer fick lita till pengagåvor från makarna
Palm) ett skrivande en masse - när han debuterade med "Tåbb..."
hade han producerat noveller motsvarande 1200 boksidor - bar
till slut frukt.
Arne Jones gifte sig 1939 medan Lars Ahlin träffade sin
blivande fru Gunnel först vid 30 års ålder.
Något som förbryllat mig lite - fanns det inga kvinnor
i hans liv innan dess?
Ingenstans i breven skymtar någon käresta.
Utan allt kretsar kring Lars Ahlins närmast asketiska tillvaro,
både vad gäller studierna och den hårda strävan
att få debutera som författare. På somrarna
besökte han ibland fader Herman och hans manliga församlingsvänner
i en fäbodstuga i Gävle. Gunnel Ahlin antyder på
ett ställe att det hade varit sundare för Lars att
undgå denna manliga frälsningsvärld.
Att som tonåring ge sig ut på luffen, med tält
och cykel, för att kränga av arbetardikter är
något som allt färre kan berätta om. Här
får vi dock svart på vitt, via de regelbundna brevkort
Lars Ahlin skickade till fadern och styvmodern.
Som en rolig anekdot - dock med allvar i botten - träffade
mig beskrivningen av Lunds by i Forsa, utanför Hudiksvall
(för att det är min uppväxtort).
"Ett besynnerligt ställe", skriver Lars Ahlin
hem och berättar att han uppsökt några arbetarkaserner
- där linspinneriarbetare bodde - och några österrikiska
arbetarkvinnor med huckle, rökande pipa, svarade på
frågan om de ville köpa några av hans dikter:
- He-he-he -eh-ka´-jag-läs-he!
De köpte dock dikterna ändå - av solidaritet
med en fattig.
Gunnel Ahlin citerar ur minnet sin make på ett ställe
i boken:
"Ingen har egentligen förstått hur radikal jag
är, sa Lars en gång leende i tamburen till en av dessa
1968 års förmenta radikaler-marxister-trotskister-leninister-maoister-stalinister-kommunister
m.m."
Vad han menade vet jag inte - kanske att den gedigna bildning
han bar på i botten var radikal.
Och med tanke på att en så djupt kristen människa
har gjort sig mest känd genom "Tåbb med manifestet"
och den folkliga novellen "Kommer hem och är snäll"
- om en försupen slarver - vittnar om en besynnerlig karaktär.
Gunnel Ahlin som växte upp i strikt borgerlig miljö
- berättar på ett annat ställe att hennes make
en gång satte henne på plats med orden:
- Det är tack vare att en arbetarjänta skurade erat
golv som du kunde ta studenten!
En sammansatt personlighet, är ett slitet uttryck - men
på Lars Ahlin stämmer begreppet.
Text: Leif Wilehag
2001.03.15
|