|
Praktik och teori i lagom blandning.
I Göteborg finns ett relativt nytt gymnasieprogram, initierat
bl a av Chalmers tekniska högskola, där man kan läsa
industriell design. Terese Waenerlund är en av eleverna
där och hon tror att hon kommer att ha stor nytta av sin
utbildning i framtiden.
Terese har många kreativa
intressen och har alltid varit estetiskt lagd. När det var
dags att välja till gymnasiet valde hon ändå
den Naturvetenskapliga linjen på gymnasiet i Kungsbacka,
där hon bor. Hon kände då att målandet
kunde hon hålla på med på sin fritid och att
hon genom att välja Natur fick en bra grund till sin utbildning.
Det var först när hon följde med en kompis på
Öppet Hus på Polhems bara några år gamla
linje Industriell Design som hon insåg att det här
fanns stora möjligheter att kombinera de båda.
Programmet, som ger Natur-Teknisk behörighet och kräver
första året Naturvetenskaplig linje, är unik
i sitt sätt att kombinera det teoretiska med det praktiska.
Det krävs att man både har teknisk och estetisk talang.
Terese fick flytta till Göteborg i samband med att hon bytte
gymnasium till Polhem. Liksom hon, kommer alla utifrån
och detta gör att det blir bra stämning eftersom inte
så många känner andra på skolan sedan
innan.
Hon berättar att hon främst valde att börja här
för att det verkade roligt, att det fanns stora valmöjligheter
och att man här försöker göra det bästa
möjliga för varje elev. Dessutom har skolan en mycket
engagerad studierektor, Maj Trolle.
Meningen med linjen är att ge eleverna kunskaper så
att de i framtiden skall kunna kombinera estetisk design med
ett syfte för produkten som tillverkas.
-Processen är lång, säger Terese, det är
många steg från idé till färdig produkt.
Design vs.konst
Själv skulle Terese
vilja jobba med kreativa saker i framtiden; måla, fotografera,
filma och göra musikvideor till exempel. Hon säger
dock att det hon gör nu lär sig är det enda som
man tjänar pengar på som hon faktiskt kan tänka
sig att arbeta med.
Men som sagt, industriell design är så mycket mer
än bara det estetiska. Själv var hon fullt medveten
om detta innan hon började här. Som hon ser det är
konst och design två vitt skilda saker.
- Konst har inget att göra med att ett föremål
är praktiskt och behöver heller inte ha ett syfte,
säger hon. Då ett konstföremål ger uttryck
för en känsla skall designföremål lösa
problem som finns. Det designade föremålet skall vara
snyggt, praktiskt, passa in, vara anpassat till en målgrupp
och ergonomiskt anpassningsbar och mycket, mycket mer. På
programmet har de förutom de Natur-Tekniska ämnena
sju ytterligare: psykologi, företagsekonomi, presentationsteknik,
ergonomi, bild, modellbygge och design. Det sistnämnda innefattar
sedan det flesta av de ovannämnda ämnena, det är
ju så allomfattande.
Eleverna lär sig lösa problem genom att kombinera sin
konstnärliga talang med sitt tekniska kunnande. De går
inte miste om grunden, säger hon.
Men det finns ingen som går här som inte är kreativ.
Själv skulle Terese aldrig kunna hålla på med
något okreativt och det är stor skillnad på
både linjen och eleverna från vad det var på
Natur.
Genom sin linje lär sig Terese använda det hon lär
sig, det är en av de bästa sakerna. Man lär sig
inte bara för lärandets skull och man får se
resultat och kan vara stolt över det man gjort, något
Terese tycker är mycket positivt. Hon säger att alla
häpnas över att de kan och ett måste för
dem vid avslutat projekt är att de skall vara övertygade
om att deras produkt är det bästa som finns på
marknaden.
Att arbeta med projekt
Deras projektarbeten
är mycket omfattande. De får i början av projektet
en problemformulering och skall analysera produkten som skall
tillverkas. Det finns många problem att lösa, allt
ifrån utseende till ergonomi och budget för produkten.
De får en krav specifikation och ju mer krav de utökar
den med, desto bättre produkt får de sedan. När
alla problem är lösta sedan varje produkt en omfattande
faktainsamling, varje detalj har ju ett syfte, liksom varje färg
och formen på det som designas. Sedan redovisar de detta
i en rapport.
Deras nuvarande projekt, som pågår under 13 veckor,
är att tillverka en möbel som skall rymma all tänkbar
TV, musik- och video-utrustning. Dessutom skall den passa alla,
oavsett vad de har för kombination av dessa saker. Den skall
vara designad för framtiden, vara billig och sälja
mycket. Om man så mycket som behöver böja sig
ner eller sträcka på sig få de underkänt,
berättar Terese att deras tekniklärare sagt.
Det verkar vara en mycket svår nöt att knäcka,
och det är just det som Terese lär sig att göra.
De får attackera problemet från alla vinklar. I tekniken
jobbar de med vilken belastning hyllan skall klara av och i presentationstekniken
övar de på att kunna göra en snygg presentation
av sin produkt.
Att ställas inför
nya problem
Terese berättar
också om deras modellverkstad som alla elever som går
programmet har tillgång till. Därinne får de
bygga modeller av sina designer. Vad det gäller den "audiovisuella
hyllan" skall den byggas i en skala på 1:5 och de
har bra tillgång till att arbeta i de material de önskar.
Oftast är det dock cellplast som får ligga som grund
när de testar sina idéer i modellverkstaden.
I början av hösten fick de alla till exempel designa
var sin väntkur som var tänkt att den skulle stå
utanför skolan på Lindholmen. Eftersom de stora projekten
tar lång tid har de ännu inte hunnit med så
många, men innan den audiovisuella hyllan hade de som uppgift
att designa en leksak.
De jobbar med väldigt olika saker eftersom de som industridesigners
i framtiden kommer att ställas inför en rad vitt skilda
problem. Deras kunskaper ger dem en bas som gör att de likväl
som en leksak kan konstruera möbler eller lyktstolpar. Dessutom
är det ju sällan så att man jobbar hela sin karriär
med att tillverka en typ av produkt och därför kan
man omöjligt kunna allt innan. Då gäller det
att man har med sig alla de olika kunskaperna i bagaget.
Eftertraktade kunskaper
För tillfället
är halva Tereses klass i Rom och studerar arkitekturen och
även design där. Terese och resten som är kvar
i Göteborg får åka nästa år istället.
Hon berättar att hon tycker det är bra att deras linje
tas på allvar. Det känns som om eleverna verkligen
räknas och det märks att lärarna lägger ner
kraft på att utbildningen skall vara gedigen. Nyligen var
till exempel en professor i design och föreläste i
klassen. Terese tycker att det får henne att känna
sig viktig. Eleverna är ju trots allt designers redan nu,
om än inte fullärda.
Att linjen startats just nu är
ingen slump. Det var från Chalmers man kom till Polhem
och bad dem starta linjen, så att det skulle finnas elever
med grundläggande kunskaper inför den tekniska design-utbildningen
på Chalmers.
Men Chalmers har fått konkurrens. Det finns ett stort sug
på arbetsmarknaden efter elever med dessa kunskaper och
Terese berättar att de får papper från skolor
runt om i världen som uppmanar dem att söka till just
deras skola. Hon tvivlar inte på att det finns stora möjligheter
inom arbetet, framförallt eftersom de kommer just i rätt
tid. Även HDK i Göteborg är intresserade och världen
ligger öppen för dem.
Själv vet Terese som sagt
ännu inte vad framtiden håller för henne. Men
hon känner att hon gjorde ett bra val när hon bytte
till Industriell Design, det är en sak som är klart.
Kanske blir hon konstnär istället, eller musikvideoregissör.
Men en sak som är säker är att hon alltid kan
bära med sig sina kunskaper härifrån vidare i
livet. Vad hon än tar sig för inom konst eller design,
så lär i alla fall inte tekniken stå i vägen
för framgången.
Text: LINA GUSTAVSSON
00.03.15
|