Akademin betyder inte bara bildade människor med obändig vilja att bryta ny mark i okunskapens mörker. Skrapar man på fasaden uppdagas en hel del brister. Dubbelmoralen är ett gift som förpestar den friska kärna som finns i verksamheten på universiteten. För några veckor sedan blev jag kallad "en mot Göteborgs universitet mycket fientlig person". Dessutom hade jag varit fräck nog att intervjua några "professionella tyckare från universitetet som fått framföra sina välkända åsikter". Personen bakom dessa omdömen är professor på universitetet, de intervjuade är detsamma. Utfallet var föranlett av en artikel i tidskriften Teknik & Vetenskap på temat forskning och demokrati. Det exceptionella är naturligtvis inte angreppet på mig, det kan man sortera in under akademisk diplomati i största allmänhet. Det andra utfallet är värre. Det är uppenbarligen inte självklart att välkomna en demokratidebatt. Att dessutom sätta etiketten "professionell tyckare" på kollegor som har annan uppfattning är osmakligt. Ande och materia Den akademiska kroppen består precis som hos oss andra både av ande och materia. En fin akademisk dygd är ett kritiskt förhållningssätt till texter. Den här texten kan en akademiker nagelfara och analysera och ge intressanta synpunkter på. Lite knivigare kan det bli när vi kommer över på icke-verbal kommunikation. Där har akademikern inte någon särställning gentemot andra. Förkroppsligad ande Texten må vara hemarenan för akademiker, men det betyder inte att alla texter är likvärdiga. Text som kommunicerar mellan olika forskare har betydligt högre dignitet än text som vänder sig från forskare till allmänheten. Det finns gott om skildringar där det framgår att populariseringar av forskning varit negativt i den akademiska karriären. Den flyende anden "Universitetet är en plats i samhället där var och en skall kunna säga sin mening och bli tagen på allvar. De som förkväver den fria debatten genom maktspråk har ingenting på ett universitet att göra. Allt skall kunna ifrågasättas och debatteras. På ett universitet måste råda jämlikhet och jämställdhet i arbetet. I annat fall kommer inte universitetets nuvarande nätverksstruktur att fungera." När texten senare skulle prövas mot verkligheten betydde den ingenting. Professorn låtsades att den överhuvud taget inte existerade, men för de flesta som läst den var det motstridiga handlandet uppenbart. Orden får liv Texter i all ära. Det akademiska förhållningssättet till ord och deras betydelse skapar osäkerhet. Så man ska kanske förhålla sig till akademiker på samma sätt som mina egna barn förhåller sig till mig. Det är inte främst vad jag säger som betyder något, utan vad jag gör. Det är först när ord och handling överensstämmer som orden betyder något på djupet. text: CHRISTER WIGERFELT |
Du kanske undrar varför professorerna inte nämns vid namn. Kan det vara ett utslag av min egen dubbelmoral? |