Den kreativa staden | |
Ett resonemang kring Franco Bianchinis och Charles Landrys bok The Creative City |
Den närmaste
vägen mellan min förr-förra lägenhet och city, gick
diagonalt genom parken framför Carlanderska sjukhemmet i Göteborg.
Att välja handlar om att väga för- och nackdelar
mot varann. Och en genväg är en genväg, dess attraktionskraft
kan inte överdrivas. Alltså genade vi. Gräsmattan blev allt
lerigare, och min förundran inför gatukontorets tröga och
byråkratiska principfasthet allt större. Carlanderska parken i Göteborg är ett litet, ja på många sätt obetydligt problem. Men det finns liknande exempel överallt, i alla städer, alla stadsdelar och kanske alla kvarter. Blir de tillräckligt många tappar invånarna känslan att det är deras stad, att staden finns för deras skull. Viljan att själva ta hänsyn och anstränga sig försvinner. Förfallet, nedsmutsningen, klottret och alienationen tar fart. Kreativitet Staden Groningen i Nederländerna införde, trots protester från affärsinnehavare, stora cykel- och gångvänliga områden i innerstaden. Nu försöker stadens handlare att få ännu fler bilfria zoner till stånd, eftersom det visat sig så lönsamt för affärerna. Dessutom har inflyttningen till innerstan ökat och marknadsvärdena har stigit. Samma utveckling har München haft. Förbättrade villkor för fotgängare, tillsammans med en stor utbyggnad av kollektivtrafiken, har lett till klart förbättrade resultat för handlare i stan. Shoppingcentrat Elephant & Castle i södra London var länge en tråkig och illa omtyckt plats. Men det till synes underliga och kritiserade, men billiga, beslutet att lägga på ett lager rosa färg, ledde till att omsättningen ökade med tio procent på bara ett år. Bättre vägar Känslan inför staden, atmosfären, den mjuka infrastrukturen, omgivningen, är viktiga ingredienser för en välfungerande stad. Och det kräver andra och nya kunskaper hos stadsplanerare. Inför OS i Barcelona 1992 skapade staden ett stort nätverk av 150 sammankedjade och utsmyckade allmänna platser. Dessa skapade andningshål i den hektiska staden och lättade upp innerstadslandskapet. Melbourne lyckades under det expansiva 70-talet genomföra restriktioner som reglerade byggnadernas höjd. De victorianska fyra till åtta våningar höga fasaderna behölls, och höghus och skyskrapor byggdes innanför, på gårdarna. Sett uppifrån liknar Melbourne andra storstäder som New York, men från gatan, från människoperspektiv ter sig staden mer mänsklig. Dessutom förbjuder Melbourne höghus att från något håll skymma kulturhistoriskt viktiga byggnader. Kunskap Fullmäktige i Seattle köpte ett uttjänt gasverk och lät en kreativ landskapsarkitekt förvandla det till rekreationsområde mitt i stan. Efter 20 år är denna oväntade lösning, som fick mycket kritik, en självklar och populär del av Seattle. Det är nu nödvändigt, menar Landry och Bianchini,
att hitta nya lösningar till en ny verklighet. Det är då
en stad måste vara kreativ. Det som varit instrumentellt, rationellt och analytiskt, behöver nu bli innovativt, förenande och holistiskt; kort sagt, kreativt. Den moderna staden måste ta större hänsyn till önskningar och inte bara behov. Ett sådant "mjukare" förhållningssätt skapar en bättre stad med bättre invånare, menar de. Byråkratin Men Landry och Bianchini har också förslag till hur en stad bör gå tillväga, för att bli kreativ: Bland annat måste vi omvärdera vad som är framgång och misslyckande. Det är viktigt menar de, att komma ihåg att ett misslyckande kan innehålla fröet till en framgång. Att lära av sina misstag. Vi behöver också nya indikatorer, nya sätt att mäta framgång och kvalitet. Människor upplever en försämring av både livskvalitet och miljö, samtidigt som siffrorna pekar på fortsatt tillväxt och minskad inflation. Det som ofta kallas "mjuka" aspekter måste finnas med i värderingsmodellerna. Dags att bli Ett problem vi måste ta itu med är bristen på
utbyte mellan de olika kulturerna. Vi lever i ett multikulturellt samhälle,
men nu är det dags att göra det interkulturellt. Tiden är en annan, ofta bortglömd faktor, som rätt utnyttjad kan vitalisera den moderna staden. Nu gör de flesta precis samma saker exakt samtidigt. Lunch, lite shopping och några ärenden under en timmes rast mitt på dan. Och öppettiderna är ungefär desamma vad som än försiggår innanför entrén. Landry och Bianchini menar att det är just ett dåligt utnyttjande av tiden, som gjort att stora köpcentra tagit så stora delar av handeln att innerstaden fått problem. Ta kontroll Det kanske allra mest oväntade, och allra mest kreativa
exemplet, som Landry och Bianchini nämner i sin bok, handlar om att
ta kontroll över vädret. Något som ju faktiskt verkar omöjligt. I Sevilla är det på sina ställen riktigt svalt och skönt, även när termometern skjuter i höjden. De har nämligen skapat små oaser med egna mikro-klimat, med hjälp av fontäner och grönområden. På Valencias största torg har en gigantisk duk sträckts mellan två hustak. Så nu finns det både skugga under soliga dagar och skydd mot regn när vädret slår om. text: LENNART PETERSON Skriv till Alba | Tillbaka till innehållsförteckning |