Lyckat direktval i Oslo
Men Höyre
vill avveckla försöket
I Oslo röstade invånarna i fyra bydelar fram sitt eget lokala
parlament. Byrådets politiska sammansättning skulle på
så sätt bättre motsvara bydelens.
Men åsikterna om försöket
går isär, både mellan och inom
partierna.
I bystyret vill
Höyre avveckla försöket med direktval medan partikamrater
i bydelsorganisationen vill behålla det.
- Om inte det här är en utvidgning av demokratin, så vet
jag inte vad som är det, säger Elin Horn Galtung, bydelsutvalgsleder
för Höyre.
I samband med kommunvalet 1995 genomförde Röa bydel, tillsammans
med tre andra bydelar, direktval till bydelsutvalget. Att låta bydelarnas
invånare avgöra den politiska sammansättningen på
sitt bydelsutvalg (stadsdelsnämnd) skulle öka graden av demokrati.
Så har också skett, menar Elin Horn Galtung, som sitter i bydelsutvalget i
Röa sedan nio år och är dess ordförande sedan fem.
Som bydelsutvalgsleder (stadsdelsnämndens ordförande) i Röa
har hon kunnat följa försöket med direktval på närmast
tänkbara håll och hon är mycket positiv till resultatet.
- Sedan direktvalet har jag som politiker kommit mycket närmare väljarna
och i bland, när människor stannar mig var tredje meter, känns
det som om bydelens invånare äger mig. Men det är roligt
med den nära kontakten politiker och väljare emellan, säger
hon.
Hon är inte ensam om att vara positiv till direktval. I ett brev från
de fyra bydelsutvalgen skrev alla partier gemensamt att bystyret borde vänta
med att fatta beslut kring fortsatta direktval tills en grundlig genomgång
gjorts av försöket.
Det var 1984 bystyret
(kommunfullmäktige) i Oslo lät fyra bydelar få politisk
makt på prov. Målet var att demokratin skulle öka och att
effektiviteten i bydelarnas verksamhet skulle bli bättre.
Försöket föll väl ut och 1 juli 1988 permanentades verksamheten.
En politisk majoritet såg till att demokratin, enligt förespråkarna,
kunde ta ytterligare ett steg vid kommunalvalet 1995, då det i fyra
bydelar hölls direktval. I bystyret var Röd Valgallianse, Sosialistisk
Venstreparti, Arbeiderpartiet, Venstre och Senterpariet för direktval.
Kristelig Folkeparti, Höyre och Fremskrittspartiet var mot.
- I bystyret är
Höyre mot direktval och risken är därför stor att det
inte blir någon fortsättning och det vore synd eftersom jag tycker
det har fungerat väldigt bra, säger Elin Horn Galtung, och framhåller
att fördelarna med direktval är fler än hon trott.
- Friheten för oss bydelspolitiker i förhållande till bystyret
blev mycket större än vad den var tidigare å grund av den
nya lokala röstningen. Men praksis visar också att vi i bydelsutvalgens
ställs mer direkt ansvariga av lokalbefolkningen.
Höyre och Fremskrittspartiet fick vid kommunalvalet 1995 majoritet och enligt vice ordförande
i Höyres bystyregrupp, kommunalrådet Baard Folke Fredriksen,
kommer partiet att avveckla försöket med direktval.
- Vi har inte velat ha direktval bland annat på grund av att vi inte
är säkra på att det är en utvidgning av demokratin.
Dessutom kan det leda till att man inte vet vem som har ansvaret vilket
till exempel skulle kunna innebära att förvaltningsorganisationen,
om den inte får genomslag för ett förslag i bydelen, går
till bystyret i stället, säger han.
Han anser också att direktval till bydelsutvalget måste gå
hand i hand med lokal beskattningsrätt, vilket inte är fallet
i Oslo.
Valdeltagandet i bydelsvalen låg cirka fem procentenheter under deltagandet
vid kommunalvalet samma år (69,4 procent).
Röa bydels socio-ekonomiska sammansättning är inte lika homogen som flera andra
bydelars, utan påminner om stadens i dess helhet; villabebyggelse
kombineras med hyreshus, höginkomsttagare med låginkomsttagare
och välutbildade med lågutbildade.
Traditionellt är Röa en blå stadsdel, men med indirekta
kommunalval, där mandatfördelningen i bystyret avspeglades i bydelsutvalget,
kom ofta den socialistiska majoriteten att utgöra majoritet även
där, vilket enligt Elin Horn Galtung inte sällan ledde till att
många i bydelen blev rasande över beslut fattade i bydelsutvalget.
Vid valet 1995 fick
det borgerliga blocket sju av tretton mandat i Röa och därmed
majoritet. Arbeiderpartiet fick två mandat i Röa medan de i de
tre andra bydelarna med direktval fick sex av tretton mandat. Tillsammans
med Socialistisk Venstreparti har de majoritet i dessa tre bydelar.
Elin Horn Galtung menar att hon och hennes partikamrater tar hänsyn
till de andra partierna och att målet hon har är att nå
konsensus kring beslut.
- Kristelig Folkeparti röstar nästan alltid samma som vi men jag
vill inte säga att de prostituerar sig för att få inflytande,
utan vi är faktiskt väldigt ofta eniga. Fremskrittspartiet röstar
inte så ofta som vi vid våra omröstningar och har flera
gånger stått ensamma.
Om partierna i Oslo
är oense huruvida direktval är bra eller ej, så är
de desto mer överens om att bydelsreformen som infördes 1988 utfallit
väl. Den bärande idén bakom reformen var att ökad
lokal frihet knuten till resultatansvar ger bättre service till kommuninvånarna.
De allra flesta är i dag överens om att så blivit fallet.
Tilldelningen av kommunala medel till bydelarna grundar sig på bestämda
kriterier, i huvudsak baserade på demografi, utbildningsnivå
och sociala förhållanden. Den totala budgeten för bydelarna
var för 1996 7,5 miljarder kronor eller knappt 40 procent av kommunens
totala budget.
Bydelsreformen infördes vid en tid då Oslo kommun hade en mycket stram budget och allmänt
anses reformen ha varit ett effektivt medel för att förbättra
kommunens ekonomi från 1988 till i dag.
Elin Horn Galtung är positiv till bydelsreformen och menar att den
mycket riktigt hjälpt till att få ordning på kommunens
budget. En orsak till det menar hon är det nära samarbete mellan
förvaltning, politiker och bydelsinvånare reformen lett till.
Målen med bydelar var
bland annat att servicen till medborgarna skulle förbättras, att
mer innehållsrika arbeten inom förvaltningen skulle skapas och
att demokratin och den politiska styrningen av tjänsteproduktionen
skulle öka. Att dessa mål åtminstone delvis uppnåtts
är partierna överens om.
- En av de saker bydelsrefomen medfört menar jag är att samhörigheten
mellan politiker och administration blivit större och att vägen
mellan beslut och genomförande därför blivit väldigt
kort.
- Sämre är att
vi i Röa får mindre pengar bland annat för att vi är
mindre tättboende och har fler högutbildade än den genomsnittliga
bydelen. Samtidigt lever folk i Röa bydel längre och har därför
lika stora behov av omsorg och vårdinsatser som invånare i bydelar
med annan demografisk sammansättning. Vi har faktiskt inte råd
att vara jultomte, säger Elin Horn Galtung.
Forskning bedrivs kring försöket med direktval, men enligt Terje
P Hagen vid NIBR, Norsk institutt for by- og regionforskning är det
för tidigt att dra några slutsatser. Resultat av en utvärdering
kommer under 1997.
text: PER NILSSON
bild: HENRIK LANGE
Fakta om Oslos bydelsreform
| Synpunkter? Skriv till oss!
Tillbaka till innehållsförteckning
|