Den representativa demokratin har förstärkts
Statsvetaren Jörgen Westerståhl erinrar
sig hur läget var när man började diskutera införandet
av stadsdelsnämnder:
- Det var olika tankar som löpte samman hos framför allt centern
och folkpartiet. Förmodligen ville de återknyta till de tidigare
små och självständiga kommunerna före kommunsammanslagningarna.
De hade ju därmed förlorat inflytande.
- I början var socialdemokraterna negativa men de ändrade inställning.
. De ansåg att de gamla sektorsorganen var konservativa och tröga
inför förändringar. Ett exempel är de gamla skolstyrelserna,
som inte längre finns.
Av dessa olika skäl kom därför krafterna för en decentralisering
att sammanfalla mot en anpassning till lokala lösningar. Westerståhl
anser att dessa aspekter har kommit i skymundan i den allmänna debatten,
eftersom den ekonomiska krisen kom samtidigt som stadsdelsnämndsreformen.
Detta hindrar inte att Westerståhl ser positivt på den genomförda
decentraliseringen:
- Våra utvärderingar visar att nerdragningarna blev mindre smärtsamma
med reformen. Det är inte många kommuner som kunnat göra
20% nerdragningar i början på 90-talet.
- Intresset för decentraliseringen har därmed förskjutits
mot ekonomin. I både Malmö och Stockholm har besparingsperspektivet
varit viktig i diskussionen. Stockholm exempelvis räknar med att spara
en miljard.
Demokratin har stärkts
I debatten om SDN framförs emellanåt ståndpunkten
att reformens egentliga syfte hela tiden har varit att effektivare än
tidigare kunna genomföra alla nedskärningar. Westerståhl
förnekar att så var fallet.
- I protokollen om SDN från 80-talet finns inget om nedskärningar.
Man var tvärtom rädd för att kostnaderna skulle bli betydligt
högre än tidigare, med krav på expansion från medborgarna
gentemot de lokala politikerna.
Valet av verksamhetsområden för stadsdelsnämnderna är
oftast enkla att göra enligt Westerståhl. De "hårda"
områdena som vatten, el, avlopp, fungerar bra som det skötts
tidigare. Det är de "mjuka" områdena som faller naturligt
att decentralisera. Enda tveksamheten idag är hur man ska göra
med primärvården och åldríngsvården.
Varför har demokratin försvagats vid införandet
av stadsdelsnämnderna? Jörgen Westerståhl reagerar starkt
på en sådan fråga.
- Fel! Den representativa demokratin har förstärkts och politikerna
har fått större inflytande över verksamheten. Men tjänstemännen
är inte speciellt entusiastiska till dessa förändringar.
När Westerberg pressas på demokratförbättringarna vid
decentraliseringen, menar han att kontakterna mellan samhället och
politikerna blivit bättre och bredare.
Välorienterade politiker
- Förr kunde det exempelvis inträffa, att man
fattade beslut om skolor man aldrig sett. Idag är de lokala politikerna
väl orienterade om verksamheten.
Kontakterna med de lokala politikerna har ökat enligt Westerståhl.
Normalt brukar siffrorna ligga runt en procent som uppger sig ha haft kontakt
med en politiker.
- I vår undersökning har vi fått fram resultatet att 6%
uppger sig ha haft med någon politiker. Det skulle bli 20.000 personer
om siffran är riktig.
- Men man kan ju undra vad som ska räknas som kontakt med en politiker.
Man kan inte ange graden av demokrati genom att mäta graden av kontakter.
Kontakter tas oftast i form av protester. Bästa sättet att öka
demokratin skulle med ett sådant resonemang i så fall kunna
ökas genom att göra fler nedskärningar!
Westerståhl menar istället att det finns andra exempel på
hur demokratin ökat med stadsdelsreformen. Politikerna tar nämligen
själva många kontakter med skolor och andra platser de har ansvar
för. De snappar även upp en hel del som boende i stadsdelen.
Några förslag till förändringar av den nuvarande strukturen
kommer inte fram i boken. Den är en ren beskrivning av tillståndet.
Så frågan vad Westerståhl personligen har för synpunkter
om närdemokratin blir naturlig.
- Jag var från början skeptisk till reformen. Det ena modeordet
efter det andra dök upp. Men jag blev mer positiv när jag började
med undersökningarna om inställningarna till reformen.
Idag finner Westerståhl ingen anledning att föreslå några
förändringar i formerna för den kommunala demokratin. Men
anser att trycket på den kommunala politikern är i största
laget. samtidigt ser han den obetalda politikern som ett viktigt inslag
i den kommunala demokratin. Professionaliseringen av politiken är ett
hot mot demokratin, säger Westerståhl. Men samma kritik riktar
han även mot de stora folkrörelserna.
text: CHRISTER WIGERFELT
bild: HENRIK LANGE
Tillbaka till föregående
sida
|