När statsministern går folkpartiets
Bo Könberg till mötes och säger sig kunna pröva
frågan om en försäkringsmodell i våra välfärdssystem
ryar många socialdemokrater. Man uppfattar det som ett grundskott
mot den generella välfärdspolitiken. Jag kan förstå
deras reaktion med tanke på det budskap socialdemokratin i
decennier stått för. Men verkligheten låter sig
inte tystas av politisk retorik.
Dagarna före jul presenterade Ansvarskommittén
ett första delbetänkande om hur Sverige skall styras i
framtiden. Hur många beslutsnivåer behöver Sverige?
Skall tyngdpunkten förskjutas från central nivå
till kommuner och regioner? Klarar vi i framtiden våra välfärdsåtaganden?
En del kommentarer har andats besvikelse. Magert och snömos,
har varit några omdömen. Men den första fasen i
utredningen består av analys och kartläggning, medan
de skarpa förslagen först kommer sedan regeringen kommit
med sina tilläggsdirektiv.
De som försöker
underskatta vårt lands problem - åldrande befolkning,
ökande utanförskap, svagare tillväxt, ökande
behov, geografiska slitningar, arbetskraftsbrist, sviktande solidaritet
- gör ett stort misstag. Utmaningarna är många.
Det är positivt att märka att insikten om allvaret verkar
finnas i kommittén - i varje fall så här långt!
Kommittén gör ett antal observationer:
Medborgarperspektivet är centralt. Vår
utgångspunkt är ett samhälle med aktiva och ansvarstagande
individer, som är beredda att ta ett större ansvar. Min
grunduppfattning är att beslut alltid bör fattas på
lägsta effektiva nivå. I många frågor innebär
det en starkare lokal framtoning, så nära medborgaren
som möjligt. Den enskilde medborgaren måste få
större valfrihet, finansieringen av välfärdstjänsterna
bör följa individen, t ex med skolpeng och äldrepeng.
Dagens strukturer anpassar sig dåligt till nya behov, som
t ex den bristfälliga integrationspolitiken.
Det finns en skarp
kritik från kommun/landsting mot det ökande statliga
styret. Regering och riksdag ställer krav men låter bli
att betala. Rättighetslagstiftningen har ökat i omfattning.
Det har minskat lokala och regionala politikers inflytande, men
stärkt den enskilde medborgarens ställning.
Sjukvårdens organisation är i stöpsleven
och landstingens framtid ifrågasatt. Jag anser att regionaliseringen
har kommit för att stanna, Sverige behöver en tydlig politisk
nivå för de regionala utvecklingsfrågorna. Men
om detta innebär att landstingen skall vara kvar i sin nuvarande
form är jag mera osäker om. Jag tror på en samhällsmodell
som är öppen för olika styrmodeller i olika regioner.
Den kanske mest kontroversiella frågan är hur långt
det är rimligt att gå för att hela Sverige skall
få likvärdig service och omsorg, t.ex vad gäller
förlossningsvård eller kirurgi? Eller äldreomsorg,
barnomsorg och skola? Självfallet skall samhället sträva
efter att ge någorlunda likvärdiga villkor över
hela landet. Men jag tror att det i framtiden blir allt svårare
att upprätthålla samma kvalitet inom vikiga välfärdsområden,
något som vi hittills tagit för givet.
En tänkbar väg är att fastställa
en viss miniminivå inom välfärdssektorn kopplad
med en statlig finansiering i botten samt en tydligare rättighetslagstiftning
för dem som behöver extra stöd av samhället.
Vi kommer nog också att få acceptera större geografiska
skillnader och i ökande utsträckning vara beredda att
flytta för att få alla våra behov uppfyllda.
Även om orosmolnen
är många, ger internationaliseringen, EU och våra
många invandrare Sverige nya möjligheter och förutsättningar
att möta framtiden. Men vågar inte kommittén lyfta
på alla stenar eller väljer den att väja för
de svåra frågorna, då kommer problemen för
vårt land och för oss svenskar att bli etter värre.
Mats Svegfors har aldrig varit den enkla retorikens
fånge. Han har både kunnat utmana och nyansera. Spåren
av hans penna återfinns i dagens betänkande: "Utvecklingskraft
för hållbar välfärd". Det är hoppfullt.
2004.01.29
|