Vad kan fysikern Albert Einstein och psykoanalysens
fader Sigmund Freud ha att säga varandra om krigets problem?
Både mer och mindre än vad en första anblick kanske
ger vid handen.
Einstein och Freud såg sig båda tvungna
att lämna Tyskland på grund av den po-litiska utvecklingen
och en allt hätskare stämning under 1930-talet. De hade
träffats och bekantat sig över middag och samtal 1926
och utbytte därefter en del gratulationskort och hälsningar.
Men även om de två herrarna respekterade varandras personer
och den andres expertkunskaper, så fanns det också tecken
på såväl friktion dem emellan som motstånd
inför den andres synsätt. Freud menade att deras flyktiga
bekantskap utmärktes av att Einstein förstod lika lite
av psykologi som Freud begrep sig på fysik, och därför
blev de-ras samtal både älskvärt och avslappnat.
Den här antydan om hur deras intellektuella ut-byte gestaltade
sig är något man kan uppfatta ekon av när man nu
har möjlighet att på svenska läsa tre brev dem emellan
(och en essä För en militant pacifism av Einstein),
som getts ut under titeln Varför krig?: En brevväxling
(2003).
Einstein var känd för
sitt politiska engagemang, han skrev under upprop mot krig,
argumenterade för pacifism och mot militarism, men uppmanade
också så småningom den amerikanska presidenten
att utveckla kärnvapen innan Hitlertyskland gjorde detta. Freud
var å sin sida känd för sitt utforskande av människans
psyke, vårt omedvetna, önskningarnas relation till driftlivet
och sina tankar om en speciell dödsdrift. Här tycktes
det vara upplagt för en stimulerande diskussion om krigets
natur och politikens möjlig-heter.
Den närmaste bakgrunden till brevutbytet var
att Einstein engagerats i Institutet för intellektuellt
samarbete, och som del i dess verksamhet valde han att skriva
ett öppet brev till Freud om krigets problem. Efter att ha
granskat tanken på en global juridisk överenskommelse
och en internationell domstol, vände sig Einstein till den
berömda psy-koanalytikern med frågan, om det fanns någon
möjlighet att via kunskaper om människans psykologi hindra
eller åtminstone dämpa människornas tendens till
ständigt åter-kommande krigshandlingar. Einsteins förfrågan
resulterade i ett långt svar, där Freud ut-vecklade delar
av sina teorier om människans, natur, hennes psyke och kulturutvecklingen.
Hans slutsats var att människan under intryck av kulturutvecklingen
allt mer lät intellektet begränsa och förskjuta drifterna,
men att denna process samtidigt fördjupade hennes aggressionstendens.
Freud satte sitt hopp till att pacifismen som hållning så
småningom allmänt skulle grundas i människans konstitution,
även om det förföll utopiskt. Under tiden får
vi intala oss att allt som kulturutvecklingen gynnar också
motarbetar kriget.
Freuds svar var långt
men det blev inte i någon längre brevväxling med
Einstein. Freud hade känt sig besvärad av det hela och
uttryckte i ett annat sammanhang lättnad när han skrivit
klart sitt svar till Einstein. Freud betecknade det hela som en
långtråkig och steril så kallad diskussion.
Einstein avslutade samtalet en aning abrupt genom att tacka Freud
för ett mönstergillt svar och erkänna
sin roll som det levande betet som skulle få den makalösa
fisken att nappa. Därmed var deras uppgift avklarad och
Einstein skrev att han och Freud inte vidare behövde bekymra
sig om vad som skulle växa ur detta deras frö. Trots att
resultatet omfångsmässigt blev magert publicerades dessa
tre brev i en tysk och en engelsk upplaga om vardera 2000 exemplar
på initiativ av Nationernas Förbund 1933. Ett av dessa
exemplar valde Freud att skicka med en patient, vars far insisterade
på att få med sig en gåva till sin vän Mussolini.
Dedikationen blev, Med tillgiven hälsning från
en gammal man, som i härskaren känner igen den store kulturpersonen.
Personerna Einstein och Freud hade stort genomslag
redan på 30-talet och det är inte utan misstanke om att
det till viss del är deras namnkunnighet, och inte diskussionens
djup, som har främjat såväl den dåtida som
den nutida utgivningen. På bokens omslag står det följande
om deras diskussion. Mer aktuell än någonsin tidigare.
Denna brevväxling är en nittonhundratalets mest grundläggande
pacifistiska texter. Nog är ämnet högaktuellt,
men samtidigt känns diskussionen inte alltigenom modern eller
tillräckligt kritiskt genomlysande för dagens krigs- och
konfliktproblematik. Och nog finns det mer grundläggande texter
i pacifism än dessa.
Einstein talar företrädesvis
om ett nationernas krig, och dessutom om ett slags patriotism
och nationalism som idag inte längre är det överskuggande
problemet. Hans analys framställer rätten och lagen som
i slutänden grundade på makt eller våld, ett synsätt
som kanske förklarar varför han vänder sig till Freud
med frågan om hur människans aggression skall tyglas.
Freud skriver i sitt svar om aggressionens förhållande
till fenomenet krig på ett sätt som snarare upprätthåller
en kri-gets mytologi än som undergräver den. Vill man
läsa om krigets politiska och psykolo-giska problem, om förhållandet
mellan rätt och våld eller om aggressionens påstådda
re-lation till krig, finns det åtskilliga mer klargörande
analyser att hämta ur andra skrifter än ur denna knappt
påbörjade diskussion.
Vill man däremot läsa några rader
av Einstein och Freud är det naturligtvis tack-samt att breven
nu finns på svenska, och för den historiskt intresserade,
oavsett om intres-set gäller Freud och Einstein eller det tidiga
1900-talets historia, erbjuder sådana brev alltid spännande
upptäckter. Synd då att brevens och deras författares
historiska sammanhang inte får en bra presentation i denna
volym. Det hade varit mer på sin plats än den i sammanhanget
perifera essän Den goda jorden dör av Isaac
Asimov som nu ingår i bo-ken.
2004.01.29
|