|
Då jag stegade in i den litteraturvetenskapliga
högborgen på krönet av Kunskapens kulle i Göteborg
1991 överraskades jag av tvenne fenomen: dels såg
inte ämnet ut som jag hade föreställt mig, vilket
var bra eller åtminstone nyttigt, dels saknades det en
portion självförtroende inom ämnet, vilket jag
då anade var sämre.
Långt senare initierades en debatt
om ämnets väsen, vilken till stora delar fördes
på ämnets husorgans sidor, Tidskrift för litteraturvetenskap,
bl. a. under medverkan av forskare från institutionen här
i Göteborg. Ett av incitamenten till denna metadebatt var
den fråga som ställts på ett allmänt plan
inom all humanistisk forskning: till vad gagn för världen
är vi? Svaren varierade mellan ett fortsatt studerande av
de egna navlarna till radikala förslag till fokusering av
klassfrågan både inom ämnets ramar och utåt.
När jag emellanåt reflekterat
över det ämne jag tillhört i mer än tio år,
har det slagit mig att mina intryck den vårtermin jag trädde
in här står sig. Förutom den väl naiva koppling
mellan författares liv och verk jag bar med mig från
föräldrarnas bokhyllor och gymnasiets undervisning
långt från Göteborg har mina intuitiva funderingar
besannats och bekräftats. Och då jag tog del av debatten
tvingades jag inse att jag inte riktigt vågat ta ställning
sedan dess. Litteraturen och samhället är ett, eller
snarare, litteraturen är den del av den samhälleliga
överbyggnaden som bidrar till överlevnad, för
oss undan från vegeterande, men just detta: en icke borttänkbar
eller isolerbar del av en helhet.
På samma sätt borde
litteraturvetenskapen fungera och på samma sätt fanns
det många som långt före mig resonerade i Göteborg.
Den ambitionen drunknade då kanske i en alltför hårdnackad
och doktrinär hantering, men att så många nu
engagerade sig i debatten från vårt håll, visade
att det mellan skål och vägg funnits ett behov att
till slut, i bakvattnet efter den postmoderna mardrömmen,
fråga sig "varför befinner jag mig i denna funktion"?
Det slog mig i läsningen också att vikten av att inte
vända blicken från textsidan till mer än möjligtvis
fler textsidor i större utsträckning betonades av de
äldre inom gamet. Yngre var radikalare. Förstås.
Eller? Och varför sjöng Göteborg så talrikt,
just nu?
Vi kan aldrig inta den roll som
deklarerades under föregående radikala decennier,
predikande läsningens väl i gathörnen. Men vi
kan heller aldrig tänka oss bort ur den nödvändiga
situation som det innebär att förklara för sig
själv varför vi är litteraturvetare, d.v.s. åtminstone
våga ställa frågan. Ibland. För det kan
inte vara självklart att vi utan att motivera för någon,
inklusive oss själva, betraktar än en analys av metadiktningen
hos Aspenström som nödvändig.
Vi arbetar för att förstå.
Samhället, tiden, villkoren. Och däri finns en viktig
bit, gestaltad i litteraturen, genom dess särskilda sätt
att förstå världen och som en säregen barometer.
Ämnet bör besvara frågor som gäller litteraturens
roll i en större helhet, och åtminstone aldrig arbeta
utan att ha detta för ögonen. Kalla det pragmatiskt,
neomarxistiskt, utopistiskt. Med sans och kärlek till ämnet
blir litteraturvetenskapen aldrig onödig, varken i Göteborg
eller annorstädes. Men världen utanför kräver
att vi inte negligerar den.
En fråga i eller mot vinden just
nu vore: varför finns det så litet av det vi skulle
kunna kalla Göteborgslitteratur? Varför skapades det
inget rött rum i Göteborg?
Michael Wirth
2002.01.24
|