|
Det symposium som i gick av stapeln
i Göteborg i lördags hade vissa problem med att ringa
in om det egentligen fanns någon speciell göteborgslitteratur
eller några specifika villkor i Göteborg som kan sätta
spår i litteratur skapad här. Debatten var något
spretig, men innehöll ändå många intressanta
repliker.
Johan Öberg, som var dagens moderator,
pratade inledningsvis om de speciella förutsättningar
som till sammans utgör Göteborg. Den traditionella
motståndskulturen, mot reella eller inbillade diktat uppifrån/utifrån,
det globala beroendet och det av skriftlösa maktutövande
som är så speciellt för oss den göteborgsanda
som gör att de verkliga besluten alltid tas i samtal mellan
maktens män och sällan protokollförs. Detta, menade
Johan, var den verkliga orsaken till att det aldrig gått
och förmodligen aldrig kommer att gå, att skriva en
göteborgsk Röda rummet. (Även om han nog tyckte
att det var vad LOB försökt att göra med sin skandalomsusade
roman Excelsior.)
Skrivandets villkor
De samlade författarna Magnus Hedlund, Ann-Marie Ljungberg,
Ulf Gyllenhak och Renzo Aneröd gav efter Johans inledning
lite bakgrunder till sina egna författarskap och var väl
alla eniga om att den livssituation man har alltid påverkar
såväl möjligheterna att skriva som vad man skriver
när man väl gör det.
- Det går inte att porträttera
en stad. Det blir alltid självbiografi. Man skriver alltid
sig själv, sa Magnus Hedlund när han började ringa
in ämnet.
Han sa annars senare under eftermiddagen
också att han tyckte att det var beklämmande att
man fortfarande, precis som i början av hans skrivarbana,
satt och diskuterade det här med götborgsförfattaren.
- Det var samma gnäll då
som nu om att vi skulle ha sämre villkor. Jag tycker det
är ointressant. Jag har aldrig varit göteborgsförfattare,
jag har skrivit om Göteborg en gång och det var på
beställning från Stockholm.
Ann-Marie Ljungberg berättade
om livet för de ensamma mammorna i Majorna, av vilka hon
själv är en:
- Det finns en enorm uppgivenhet.
Visserligen avbruten av snabbt uppblossande protester, som lika
snabbt lägger sig igen, men mest ser man ett oproportionerligt
stort intresse för astrologi, handdrejad keramik och delikatesser.
Det finns otroligt många delikatessdiskar i Majorna...
Naturligtvis blir det inte så
lätt att skriva då.
Om dessa svårigheter talade
även Ulf Gyllenhak. Han tog upp ett tema han behandlat redan
för många år sedan i en artikel i Ord &
Bild, nämligen den krympande marginalens betydelse. Han
menade att det numer går åt betydligt mer tid till
att dra in pengar till hyran än när han började
skriva vilket ger mindre tid till författandet och
andra typer av skapande. Han riktade en skarp kritik mot den
bostadspolitik som drivit honom själv längre och längre
från stadens centrum och som gjort att han numera, för
att få en rimlig boendekostnad, inte längre är
göteborgare utan bor ute på landet, utanför själva
staden.
- När får Linnestaden
sin första golfbana? undrade han, och funderade vidare över
om det var så att det verkligen var attraktiva människor
som bodde i de attraktiva lägenheterna.
Den ende som med stolthet skulle
ta på sig epitetet göteborgsförfattare var Renzo
Aneröd.
- Jag är göteborgare
och min släkt har funnits här så läge vi
kan minnas. De har jobbat i hamnen och bott i Matshugget.
Skribent=författare?
På sätt och vis kan också Renzo stå som
symbol för ett av problemen med lördagens diskussioner.
Är han egentligen alls författare? Han är skribent,
det är det ingen tvekan om, kanske är han rent av journalist,
trots de negativa uttalanden han fällde om denna yrkeskår.
Hans skrivargärning består, ännu, framförallt
av krönikor i kvällstidningen GT.
Det var ibland lite svårt
att följa med i tankarna, framför allt hos moderatorn
Johan, som flera gånger kom tillbaka till bristen på
skildringar av de sk göteborgskravallerna. Min egen reflektion
är att författarnas eventuella skildringar av dessa
händelser väl knappast kan ha hunnit komma till ännu.
Författarskapet är en långsam process. Vad vi
kunnat se eller inte se, är de journalistiska texterna -
och det är någonting annat. Att vara skribent och
författare är inte alltid samma sak.
Vitalisering
Amelie Björk som är kritiker i Göteborgs Posten
höll ett litet anförande om göteborgslitteraturen
sedd utifrån. Själv har hon inflyttad och tyckte sig
se att villkoren för skrivandet i Göteborg förändrats
till det bättre bara under de ganska få år hon
själv bott här. Det finns flera arenor att spela på,
menade hon. Det litterära livet har blivit vitalare, delvis
beroende på nya tidskrifter och nya offentliga rum som
Lagerhuset. Hon pekade också på det absurda i förledet
Göteborgs-:
- Det är som när man
skriver kvinnlig jurist och liknande, ingen skulle komma på
tanken att skriva manlig jurist. Vem vill identifiera sig så?
Som ett undantag och någonting underförstått
sämre.
Hon berättade också ganska roande om en liten enkät
hon sänt ut till frilansande medarbetare i GP. Hon hade
ställt frågan "Vad tänker du på när
du hör orden Göteborgsförfattare?" och fått
bland annat följande väsensskilda svar:
"Jag känner bara till
tre göteborgsförfattare, bröderna Birro och LOB,
så svaret blir; burköl och hybris."
"Samtal istället för
monolog."
"Slitna svarta jeans och
filosofiska öl."
Resultatet då?
Sammantaget kan man säga att det förekom en hel del
spetsfundiga oneliners i lördags, men att man inte kom fram
till särskilt mycket om det som, jag själv i alla fall
tyckte, kunde varit intressant, nämligen om miljön
betyder någonting för resultatet den skrivna
litteraturen. Renzo tyckte att Göteborg gav ett rakare tilltal,
något som Johan valde att kalla en konfrontationskultur,
en kultur som göteborgskan, dialekten på sätt
och vis hjälpte till att förstärka.
- Jag tycker snarare att göteborgskan
är språklig fattigdom. Den innehåller framförallt
negativt laddade ord. Det är Jante, klätt i ett språk,
replikerade snabbt Ulf Gyllenhak på detta.
Inte heller sas det särskilt
mycket om hur man skall skapa bra förutsättningar för
litteraturen. En del, som redan antytts ovan, men det var inga
oväntade svar: bättre ekonomi - förstås,
vänligare inställning från förlagen, fler
tillfällen att möta publiken osv.
Några gånger snuddade
man vid frågan om stadslivet i sig hade förändrats
och om det i så fall var till någonting mer positivt?
Johan pekade på det blomstrande kafelivet och undrade om
det var en grogrund för mer och bättre litteratur.
Ulf Gyllenhak svarade på det att det mest var fråga
om en "neonfernissa" en önskan att leka storstad
och att kaffet ändå bara var kaffe även om det
numer har tjugo olika namn.
- Visserligen har gatulivet blivit
livligare och det är väl bra, men det berör inte
mig och min generation, det är för de yngre som inte
har något försörjaransvar.
Vi som satt och lyssnade på
och i viss mån deltog i debatten fick alltså inte
så många svar denna lördag, men en hel del nya
intressanta frågor att ta med hem. Och jag tror också
att vi insåg att göteborgslitteraturen är betydligt
mer än bara "burköl och hybris".
Siri Reuterstrand
2002.01.29
|