Vi har stött på ett flertal
länkar till begreppet e-learning i vårt arbete med
temat i Alba nr 1/01 och vill gärna ge några tips
för vidare läsning:
ELearning - att planera morgondagens utbildning
En rapport från EU-kommissionen, med målsättningen
att skapa "världens mest lonkurrenskraftiga och dynamiska
kunskapsbaserade ekonomi, med möjlighet till hållbar
ekonomiska tillväxt med fler och bättre arbetstillfällen
och en högre grad av social sammanhållning".
Syftet med kommissionens förslag är att mobilisera
utbildnings- och kulturvärlden samt de europeiska aktörerna
i samhället och näringslivet för att påskynda
utvecklingen av systemen för allmän och yrkesinriktad
utbildning samt Europas övergång till ett kunskapssamhälle.
Flexibelt lärande, nutidens
arbete och personlig utveckling
Artikel på engelska i Journal of Sociology av John Garrick
och Robin Usher från Australien. Författarna diskuterar
begreppen bildande i mode 1 och 2 samt flexibelt lärande,
som har satt spår även i den svenska pedagogiska debatten.
Det är trycket från företagen som främst
diskuteras i artikeln, begrepp som arbetsbaserat inlärande,
självreglerade och egenmotiverade studier.
Electronic learning - en ny utmaning för arbetsliv
och livslångt lärande. pdf-dokument (402 kb)
En rapport från Sveriges Tekniska Attachéer. Rapporten
belyser hur snabbt begreppet e-learning har utvecklats inom skolor,
företag och organisationer runtom i världen. Rapporten
ger en genomgång av utvecklingen i Storbritannien, Frankrike,
Östasiens tigerekonomier (Malaysia, Singapore, Hong Kong),
Japan och USA. Bitvis redovisas motgångar och problem med
utbildningsformen. Trots detta är vi ännu bara i början
av en industri som förväntas omsätta många
miljarder dollar inom de närmaste åren.
Growing
up Digital. Pdf-dokument (395 kb)
Hur går det egentligen till när vi lär oss någonting?
John Seely Brown, anställd på Xerox i USA och en av
grundarna av IRL Institute for Research on Learning i Kalifornien,
menar att den effektivaste inlärningen sker i ett socialt
sammanhang och att den inte heller nödvändigtvis sker
med hjälp av skriven text.
Som han ser det ger IT-utvecklingen stora möjligheter till
en både effektivare och mer lustfylld inlärning. Han
förutspår att webben kommer att förändra
vår tillvaro i precis lika stor utsträckning som elektriciteten
en gång gjorde. Elektriciteten förändrade våra
sov- och matvanor och webben kommer att revolutionera vår
sociala kontext och därmed öppna mängder av nya
möjligheter till inlärning.
|